Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Harrastematkat > Sukellus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
02.11.06, 14:51   #1 (linkki)
Martta
(Vierailija)

sukellusta Maltalla

Löytyyköhän täältä ketään joka olis käynyt Maltalla sukeltamassa? Ensikesän lomakohdetta jo mietin ja Välimeren kohteista Malta vaikuttaisi kiinnostavalta. Sukelluskeskuksia siellä tunuu olevan pilvin pimein, ja Mondon sukelluskirjan lyhyen jutun perusteella saattaisi olla mukavakin paikka. Mutta olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia ko. paikasta!
  Vastaa viestiin

07.11.06, 09:40   #2 (linkki)
merenneito
(Vierailija)

Malta

Olin Maltalla sukeltamassa kesäkuussa 2005 ja käytin kahden viikon ajan Dive Deep Bluen palveluja, joita voin vain suositella. Vesi oli mielestäni yllättävän kylmää, +17. Itselläni oli 7 mm märkkäri, huppu ja hanskat, ensimmäisen viikon palelin, toinen meni jo ihan mukavasti. Vesi oli kirkasta ja näkyvyydet hyvät. Valtaosa sukelluksista tehtiin rantasukelluksina, jonkin verran sai taiteilla kallioilla täydessä varustuksessa. Hylkyjä löytyy, niitä on "tiputettu" pohjaan ihan turisteja varten. "Makein" kohde oli Blenheim bomber, toisen maailmansodan aikainen pommittajakone joka lepää 40 metrin syvyydessä. Hylyistä suurin oli Um El Faroud, rahtialus joka on yli 100 metriä pitkä. Maltan sukelluskohteista on myös olemassa kirja jonka hankin ennen matkaa ... sitä en juurikaan voi suositella, kyllähän siitä ihan hyvän kuvan saa kohteista, mutta saman infon saa myös sukelluskeskuksesta.
  Vastaa viestiin
07.11.06, 13:38   #3 (linkki)
Martta
(Vierailija)

kiitos vastauksesta!

Juuri tuota pukuasiaakin mietin kun luin Sukelluskirjasta että kesällä riittää lyhyt 3mm märkäpuku ja talvella pitää olla kuivapuku. Kesäkuulle suunnittelin matkaa joten askarrutti veden lämpötila ja että tarkenisiko 3 millisellä pitkällä märkäpuvulla. Täytynee siis varautua lämpimämpään varustukseen. Olen itse sukeltanut Välimeressä vain kerran, se tapahtui viime vuoden lokakuussa Kroatiassa ja silloin oli vesi +20. Porukassa kaikilla muilla oli paksummat puvut huppuineen, mulla oli vain tuo 3mm pukuni. Dive master silmäili ensin märkkäriäni ja totesi vaan naureskellen että kylläkai suomalaiselle riittää ohuempikin asustus! Ja kyllä se riittikin siellä...
Voitko merenneito vielä kommentoida millaista kalaa ymeliötä näit sukelluksillasi ja entäpä korallit, millaiset oli näkymät? Ja sukelsitko enimmäkseen pääsaarella vai myös Gozolla ja Cominolla?
  Vastaa viestiin
09.11.06, 15:24   #4 (linkki)
merenneito
(Vierailija)

Malta

Muutama "biodyykki" tuli tehtyä, yksi niistä Kippari Kallen lahdessa, se oli kaunis ja mielestäni muistutti Thaimaan kohteita. Paljon koralleja, rapuja, mustekaloja ja jopa skorpionikaloja. Sinne olisin halunnut mennä toisen kerran, mutta tuulet eivät olleet suotuisat, mikä käytännössä kuulemma tarkoitti sitä, että likavedet painuvat lahteen eikä siellä näe mitään. Merisiilejä näki kaikkialla samoin meduusoja. Meduusoita oli niin paljon, että jo ihan niiden kannalta pitkä puku, huppu ja haskat olivat välttämättömiä. Hylyillä oli aika vähän kalaa, Um El Faroudin "vieressä" on myös kaunis biodyykki kohde. Taisin tehdä muutaman sukelluksen Cominolla tai Gozolla, pitäisi tarkistaa lokikirjasta. Kaunista, paljon onkaloita ja kirkasta vettä. Tarkistan vielä lokikirjasta ja sukellusoppaasta muutaman kohteen sinulle.
  Vastaa viestiin
09.11.06, 21:35   #5 (linkki)
nutella
(Vierailija)

Malta!

Olin viime kesänä kaksi viikkoa Maltalla jo aiemmin mainitun Dive Deep Bluen kanssa - aivan loisto paikka + hyvä keskus. Itselläni oli 7+5 mm puvut ilman hanskoja ja toimi ihan hyvin. Suuri osa dyykeistä oli luolasukelluksia, joten kunnon lamppu kannattaa ottaa mukaan. Yksi omista sukellussuosikeistani oli HMS Imperial Eagle, joka sijaitsee n. 40 metrissä. Um el Faroud oli myös upea - varsinkin jos pääsee sukeltamaan hylkyyn sisään, konehuoneeseen, komentosillalle jne. Olin vuotta aikaisemmin Kroatiassa sukeltamassa ja Malta oli ehdottomasti 1 000 000 kertaa parempi - mielenkiintoisia luolia ja hylkyjä, paljon kaloja ja muitä ötököitä... Ja keskuksen porukka oli mukavaa, joten suosittelen lämpimästi :) Harkitsen vakavasti uutta reissua ensi kesänä, ellen sitten päädy tällä kertaa Azoreille...
  Vastaa viestiin
21.09.11, 22:23   #6 (linkki)
dyykkaaja
(Vierailija)

Sukellusta Maltalla

Kts. Liikuttava matka
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>