Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Kaupunkilomat > Barcelona
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.04.06, 09:42   #1 (linkki)
nella
(Vierailija)

olkaa varovaisia

Huvittuneena olen lukenut ihmisten kirjoittamia juttuja siitä,
kuinka heitä ei ole Barcelonassa ryöstetty. Eilen luin kataloninkielistä nettilehteä ja luin jutun jossa kerrottiin kuinka toissapäivänä keskellä päivää hollantilais turistilta oli viety laukku ja hänet oli kaadettu maahan. Rytäkässä hän löi päänsä katukiveen ja nyt hän makaa kriittisessä tilassa sairaalassa. Siinä luki että on jo toinen vastaavanlainen tapaus, mutta edellinen oli espanjalainen nainen joka kuoli saamiinsa päävammoihin. Sitten vielä luki että olivat pidättäneet Romanian mustalaisnaisen, joka oli pakottanut pienet lapsensa ryöstämään turisteja. Näitä uutisia ei lukenut lehden ""English versionissa"", ehkä haluavat että turismi ei kärsi. Minä lähden ensi viikolla ja aion olla TODELLA varovainen.
  Vastaa viestiin

27.04.06, 23:28   #2 (linkki)
t
(Vierailija)

Re: olkaa varovaisia

mielenkintoista luettavaa aiheesta

http://www.jones.tc/barna/scams.html
  Vastaa viestiin
28.04.06, 20:26   #3 (linkki)
nella
(Vierailija)

Nyt on sitten loma Barcelonassa ohi. Meitä ei ryöstetty, mutta
hotellissamme asuneelta amerikkalaislta vietiin laukku hotelimme edessä. Myös Picasso museoon jonottaessamme
mustalaisnaiset pienet vauvat sylissään kiersivät edes takaisn jonon vieressä etsien sopivaa uhria. Espanjalaisilla ei ollut
koruja ja iltaisin useallakaan naisella ei ollut käsilaukkua mukanaan. Niinpä mekin sitten sulloimme rahat ja huulipunat taskuihimme ja vyöryimme Ramblasin tungoksessa edes takaisin.
  Vastaa viestiin
07.05.06, 22:22   #4 (linkki)
Eero
(Vierailija)

Olin vaimoni kanssa vapun Barcelonassa ja kaikki meni hyvin, vaikka autokin oli vuokrattu yhdeksi päiväksi. Onneksi luin näitä varkaus-juttuja vasta matkan jälkeen, joten ei mennyt koko aika varkaita varoessa. Mutta ainahan matkalla pitää olla varovainen, ja joskus se varas varmaan osuu minunkin kohdalle ( olen aika iso kaveri, joten ehkä se on auttanut, sillä missään ei ole vielä ryöstetty ).

Barcelona on todella upea kaupunki, joka kannattaa mennä katsastamaan, ja jos aikaa ja kinnostusta on, niin vuokratkaa auto, ja käykää katsomassa Dalin kolmea museota.
  Vastaa viestiin
06.01.07, 22:10   #5 (linkki)
reissudoris-75
(Vierailija)

varovaisuus ei aina riitä

oltiin kaksi vuotta sitten barcassa, hieno kaupunki, mutta turvaton. koko ajan pitäkää silmällä ohikulkijoita ym, etenkin sataman alueella tummia miehiä pyörii kyselemässäjtn, ja jos hetkeksikään et varo niin huomaamattasi jotain häviää. on matkusteltu paljon aasiassa, jenkeissä ja euroopassa mutta barca vetää tässä suhteessa pisimmän korren. palattiin juuri itävallasta joulun alla ja oli kyllä kiva ku pystyi luottamaan ihmisiin. mutta jos barcaan menossa niin menkää les quince nits-raflaan placa reialilla, sillä se vie kurjemmatkin muistot ihanalla ruoallaan.
  Vastaa viestiin
14.01.07, 13:01   #6 (linkki)
Ebeneeseri
(Vierailija)

Barca-opas

Huh. Hieman huolestuttaa reissu. Luin kanssa juuri Mondon Barcelona-oppaasta, mitä erilaisia kusetuksia ja varastuskeinoja barcelonan pitkäkyntiset käyttää. Tuntuu, että kaikkea on vaikea varoa. Kai siinä on myös kaupunginosaeroja.
  Vastaa viestiin
16.01.07, 01:01   #7 (linkki)
maga12
(Vierailija)

varkauksista Barnassa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ebeneeseri
Huh. Hieman huolestuttaa reissu. Luin kanssa juuri Mondon Barcelona-oppaasta, mitä erilaisia kusetuksia ja varastuskeinoja barcelonan pitkäkyntiset käyttää. Tuntuu, että kaikkea on vaikea varoa. Kai siinä on myös kaupunginosaeroja.
Kaupunginosaeroja todellakin löytyy! Varkaat pyörii enimmäkseen siellä missä turistitkin eli keskustassa ja turistirysien liepeillä. Itse asuessani mm. Sant Martin ja Hortan kaupunginosissa en törmännyt varkaisiin koskaan. Kolmen vuoden aikana minut on ryöstetty kerran keskustassa yöaikaan ja senkin olisin ehkä voinut estää hankkimalla kestävämmän käsilaukun. Nyt kävi niin että vanhan käsilaukkuni hihna hajosi varkaan tempaistessa laukun olaltani.

Vastaa viestiin
31.01.07, 15:56   #8 (linkki)
Lau
(Vierailija)

omia kokemuksia

Itse kävin Barcelonassa viime toukokuussa ja olin myös lukenut etukäteen vaikka mitä kauhutarinoita varkaista ja huijareista. Tuuria vai ei- mutta itse en nähnyt enkä kokenut mitään sellaista. Toki kaduilla näki niitä rahanhuijaajia, jotka yrittävät tyhmiltä turisteilta viedä rahat erilaisilla peleillä yms., mutta muuten sain mielestäni kulkea rauhallisin mielin. Olin kyllä varautunut varkaisiin, enkä pitänyt rahapussissa kovinkaan paljon rahaa, enkä usein pankkikorttiakaan, laukkuni oli pieni ja pysyi visusti koko ajan käden ulottuvilla. Tottahan se on, että Barcelonassa varkauksia tapahtuu paljon, mutta minulle kaupunki näyttäytyi todella mukavana ja turvallisena paikkana!
Ja muuten vielä tuosta les quinze nits-ravintolasta.. Minua se ei ainkaan säväyttänyt. Monessa matkaoppaassa ja keskustelupalstoilla sitä on kehuttu ja itsekin ajattelin kokeila. Saimme jonottaa pöytää ravintolasta n. tunnin ja muutenkin paikassa oli koko ajan kova kiire ja tarjoilijat juoksivat ohi- ei siis mikään kovin rauhallinen ruokapaikka. Ruoka oli ihan OK, mutta eipä mielestäni mitään erikoista. Aika peruspöperöä.. Vieressä sijaitseva Taxidermista-ravintola oli kyllä kuitenkin vielä tylympi kokemus, ko. ravintolaa en suosittelisi!
  Vastaa viestiin
11.02.07, 00:53   #9 (linkki)
Pahin kausi?
(Vierailija)

Onko tämä ryöstötoiminta ympärivuotista, vai tapahtuuko tiettyinä kausina???
  Vastaa viestiin
14.05.07, 17:20   #10 (linkki)
la rambla
(Vierailija)

varotoimenpiteet

Jep. Formuloita oltiin katsomassa Barcelonassa. Itseltä vietiin lompakko repusta junaruuhkassa, kaverilta seuraavana päivänä vyölaukusta jonotettaessa metroon. Joten...Sääntö 1: älä koskaan pidä lompakkoa repussa ja sitä reppua selässä, se on varmin keino päästä siitä lompakosta. Ikävintä on se että sen lompakon mukana menee kaikki kortit ja sitten on matka pilalla kun ei ole rahaa. Eli sääntö 2: Älä ikinä pidä pankkikortteja samassa paikassa kuin käteistä. Varkaita ei kiinnosta mikään muu kuin käteinen ja usein lompakko löytyykin muutaman päivän päästä kaikki kortit ja muu tallella. Sääntö 3: Muista aina pitää varamatkakassaa jossain muualla, vaikka hotellihuoneen tallelokerossa.

Niin.. ja kannattaa jättää kotiin kaikki turhat etu- ja bonuskortit, kelakortti ym. kun niitä ei siellä reissussa kumminkaan tarvita.
Näiden noudattaminen ei estä varkauksia mutta lievittää sitä ketutusta :)
  Vastaa viestiin
15.05.07, 10:18   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2006
Käteinen

Itselläni on matkassa aina kaksi luottokorttia. Toinen on aika säilössä hotellin turvasäilössä. Rahat sijoittelen eri taskuihin, joista siirrän ne lompakkoon sitä mukaa kun lompakossa olevat rahat hupenevat. Lompakko on vähine rahoineen syötti varkaille.

Ei minulta ole vielä koskaan mitään varastettu (kop, kop... koputin puupäätä) mutta ei vara venettä kaada.

Napolissa laitoin paperiroskaa täynnä olevan pullean lompakon takataskuun mutta ei se kenellekään kelvannut. Luulisin, etä varkaat tarkkailevat potentiaalista uhria ja iskevät vasta saatuaan varmuuden, että lompakossa on todella merkittäviä summia rahaa?
  Vastaa viestiin
15.05.07, 21:52   #12 (linkki)
*bcn*
(Vierailija)

Asun Barcelonassa eikä minua ole yritetty kertaakaan ryöstää (täytyy minunkin koputtaa puuta). Tuntuu, että riittää ettei näytä turistilta. Lompakon pitäminen repussahan (silloin kun reppu on selässä --> varmasti lähtee rahat kävelemään) tai esim. vyötärölaukussa (liian näkyvillä, sehän ihan huutaa että täällä on rahaa --> viedään esim. rikkomalla hihnat veitsellä) on todella amatöörimäinen virhe. Kannattaa kuskata sitä omaisuutta kuten Suomessakin: käsilaukussa tai taskussa (ei takataskussa!), mielellään vetoketjullisissa tms. Mutta, varkaat iskevät pahaa-aavistamattomien turistien joukkoon, joten yritä näyttää mahdollisimman vähän turistilta.

Pahimmat paikat lienevät metrot ja metroasemat, Las Ramblas sekä vanhakaupunki, eli yleensä ne paikat missä on eniten turisteja. Ramblasilla tungeskeltaessa kannattaa pitää kunnolla laukustaan kiinni, ja jos vain suinkin pystyy, niin liikkua vain käteisen kanssa. Siinä kuitenkin tapahtuu pienempi vahinko kuin jos pankki/luottokortit varastettaisiin. Metroasemilla on rahankerjääjiä, joille ei kannata alkaa kukkaroaan aukomaan.

Itse en ole kokenut Barcelonaa sen rikollisempana kuin mitään muutakaan Euroopan kaupunkia, vaan normaali varovaisuus riittää. En kanniskelisi kukkaroani selkärepussa Suomessakaan. Taskuvarkaita täällä on paljon (nykyään tosin näkee paljon poliisejakin etenkin vanhassa kaupungissa) ja mm. Ramblasilla tulee nähtyä kukkaroaan paniikissa etsiviä turisteja...

Ihana kaupunki joka tapauksessa, joten pelko pois, normaali varovaisuus ja maalaisjärki riittää!
  Vastaa viestiin
24.05.07, 16:52   #13 (linkki)
Älkää suotta peljätkö!
(Vierailija)

Olin juuri viikon Barcessa. Kuljettiin yötä päivää kaksi nuorta likkaa, illalla ja yöllä tuli käveltyä ehkä vähän huonoilla alueilla, mutta ei meitä kukaan yrittänyt ryöstää, ei edes jengiläiset=) Enkä nähnyt muutenkaan mitään rikollisuutta, tappeluita ym.
Ihana kaupunki, nauttikaa ja olkaa huolehti! Perusvarovaisuus riittää mitä tarvitaan jopa omassa kotokylässä. Enemmän pelkään kyllä Helsingissä kuin Barcelonassa....
  Vastaa viestiin
25.05.07, 09:21   #14 (linkki)
kannattaa
(Vierailija)

terve varovaisuus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Älkää suotta peljätkö!
Olin juuri viikon Barcessa. Kuljettiin yötä päivää kaksi nuorta likkaa, illalla ja yöllä tuli käveltyä ehkä vähän huonoilla alueilla, mutta ei meitä kukaan yrittänyt ryöstää, ei edes jengiläiset=) Enkä nähnyt muutenkaan mitään rikollisuutta, tappeluita ym.
Ihana kaupunki, nauttikaa ja olkaa huolehti! Perusvarovaisuus riittää mitä tarvitaan jopa omassa kotokylässä. Enemmän pelkään kyllä Helsingissä kuin Barcelonassa....
Tulin juuri Barcelonasta ja 2 samassa koneessa ollutta pariskuntaa oli ryöstetty, niin että silleen, toiset ryöstetään ja toiset ei.

Vastaa viestiin
10.06.07, 22:43   #15 (linkki)
Reissuelli
(Vierailija)

Ryöstö vai varkaus?

Puhutteko nyt oikeasti ryöstöistä vai tasku- ja laukkuvarkauksista? Rahat menee kummassakin tapauksessa, mutta asian vaarallisuus on ihan eri luokkaa.
  Vastaa viestiin
12.06.07, 13:23   #16 (linkki)
*bcn*
(Vierailija)

Varmaan kaikki puhuvat tasku- ja laukkuVARKAUKSISTA, sori käsitteiden sekoittaminen. Varsinaisen ryöstötilanteen kohteeksi joutuminen on onneksi harvinaisempaa Barcelonassa.
  Vastaa viestiin
07.08.07, 13:50   #17 (linkki)
Viime viikolla palannut
(Vierailija)

Varkauden urhi

Hei!
Minulta vietiin metrossa farkkujen etutaskusta lompakko. En huomannut kerrassaan mitään. Jossain vaiheessa joku paikallinen osoitti lattialla lojuvaa lompakkoa ja hämmästys oli melkoinen, kun huomasin sen olevan omani. Visa-kortti oli onneksi tallella, mutta rahat oli viety. Yleensä en lompakkoa mukana kantanutkaan, mutta tällä epäonnisella kerralla, kävin nostamassa rahaa automaatista.
  Vastaa viestiin
16.08.07, 11:26   #18 (linkki)
Ria Alto
(Vierailija)

Tulin juuri viiden päivän matkalta Barcelonasta. Olin lukenut paljon varoitteluja Barcelonan taskuvarkaista ja tarkkailin asiaa matkalla. Turistit noin pääsääntöisesti kulkivat laukut sylissä - tiukassa puristuksessa, joten asiaan on ilmeisesti kiinnitetty noin yleisestikin enemmän huomiota kuin ennen. Itse en nähnyt mitään "epäilyttävää". Kerran metrossa istuessani näin kaksi nuorta miestä, jotka selvästi katsoivat matkustajien laukkuja (muutenhan yleensä katse on silmäkorkeudella tai tyhjä tuijotus ei-minnekään), joten kyseessä oli oletettavasti juuri näitä laukkuvarkaita, mutta eivät iskeneet ja lähtivät aika pian vaunusta pois.

Terve järki ja huolellisuus on aina hyväksi. En kuitenkaan usko, että kannattaa liikaa pelätä asiaa tai ainakaan perua matkaa ko. pelon takia. Keskustan alueella oli melkoisesti poliisejakin kävellen liikkeellä, joten sekin vähän rauhoittaa tilannetta. En silti epäile, etteikö näitä tapauksia sattuisi siellä runsaasti, joten olkaa terveen varovaisia!
  Vastaa viestiin
06.09.07, 00:19   #19 (linkki)
Juttaliini
(Vierailija)

Ens viikolla mennää Barcelonaan

Uskaltaako Barcaan lähteä pienen lapsen kanssa? Miehine pelkää hysteerisesti, että joku tulee aseella uhaten ja ryöstää lapsen.. Omasta mielestäni hieman liioittelua, mutta mistäs sitä ikinä tietää. Pelkään itse mennä junalla, koska terrorismin uhka leijuu Espanjan yllä jatkuvasti. Onko pelko aiheellinen?
  Vastaa viestiin
06.09.07, 09:14   #20 (linkki)
sinisipsuli
(Vierailija)

Tottakai uskaltaa!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juttaliini
Uskaltaako Barcaan lähteä pienen lapsen kanssa? Miehine pelkää hysteerisesti, että joku tulee aseella uhaten ja ryöstää lapsen.. Omasta mielestäni hieman liioittelua, mutta mistäs sitä ikinä tietää. Pelkään itse mennä junalla, koska terrorismin uhka leijuu Espanjan yllä jatkuvasti. Onko pelko aiheellinen?
Tottakai uskaltaa - Euroopassahan sitä kuitenkin ollaan, ja normaali elämä ei miksikään muutu muutaman konnan takia - yhtälailla se hullu pyssyn kanssa voi tulla vastaan siinä lähimarketilla, jos huono tuuri käy. Heinäkuussa oltiin koko perhe Kataloniassa ja Barcelonassa, eikä mitään sattunut eikä edes nähty mitään ryöstöjä tms. Näistä harvoista ylilyönneistä vain aina tehdään niin järkyttävän hurjan suurta, varmaan kiva pelotella muita ;) Reippaalla maalaisjärjellä kyllä pärjää, ole huoleti!

Vastaa viestiin
12.12.07, 17:05   #21 (linkki)
Typerä turismo
(Vierailija)

Minut putsasi kukkaisnainen

Olin vastikään oikein ihanalla lomalla Barcelonassa. Omaa tyhmyyttäni kuitenkin tulin "kukkaisnaisen" putsaamaksi. Olin juuri käynyt pankkiautomaatilla ja menin Katalonian aukion penkille odottelemaan kauppojen aukeamista. Eiköhän luokseni pyyhältänyt paksu, tumma, keski-ikäinen nainen kukkakimpun kanssa. Nostin käteni torjuvasti ja sanoin "No, no". Tätihän ei tuosta piitannut vaan tuli ja työnsi kaula-aukkooni neilikan ja sanoi "festivo!". Sitten hän näytti 5sentin kolikkoa ja ajattelin, että voihan tuota 5 senttiä maksaa (virhe!) ja kaivoin kukkaroni esiin (virhe!). Otin sieltä 5 senttiä mutta tätipä tarrasikin lompakkooni ja polotti kovasti jotain ja kaiveli kolikoitani, sitten suutuin ja kiskoin lompakkoni väkivalloin takaisin. Täti nappasi neilikan kaula-aukostani ja poistui sadatellen kaverinsa kanssa.

Vasta joskus 15min kuluttua tuli mieleen, että ottikohan tätönen setelit lompakostani ja tarkistin - tyhjä oli, ja juuri nostamani 140 euroa oli kadonnut. Oli kyllä äärimmäisen pettynyt ja vihainen olo sillä hetkellä. Tietysti harmitti rahanmenetys mutta ennenkaikkea se, että olin ollut niin tyhmä! Hemmetin höynäytettävä palikka. Päätin sitten kuitenkin, etten anna eukon pilata loppulomaani. Järkeilin itselleni selväksi, että tämä oli aika pieni menetys. En menettänyt muuta kuin käteistä, olisihan voinut mennä vaikka koko lompsa kaikkine kortteineen ja vaikka terveys.

Mietin, että olisinko lähtenyt tälle matkalle, jos se olisi ollut 140 euroa kalliimpi. Ja kyllä olisin, joten nou hätä. Hain sitten vain automaatista uudet rahat shoppailua varten ja päätin, että en enää ikinä tule tuolla tavalla höynäytetyksi.
  Vastaa viestiin
13.12.07, 08:40   #22 (linkki)
hereillä
(Vierailija)

Kukkatätien varalta

Minäkin odottelin kerran vaimoani erään liikkeen ulkopuolella (Mallorcalla),kun kukkatäti tuli käsi ojossa,aikomuksena asettaa kukka paitani rintataskuun.
Olin kuitenkin henkisesti varautunut näiden kukkatätien yllätysiskuihin.
Heti kun huomasin,että täti( ja hänen nuori oppilaansa) tuli kohti ja yritti asettaa kukkansa rintataskuuni,niin laitoin toisen käteni vyölaukun päälle ja toisen käteni rintataskun eteen ja sanoin vielä terävästi:"No thanks!",niin täti veti kätensä takaisin ja katsottuaan minua kiukkuisesti,poistui etsimään seuraavaa uhriaan...

Syytä vielä mainita,että kukkatäti toimi hyvin päättäväisesti ja nopeasti.On todella helppo tulla yllätetyksi,mikäli ei ole henkisesti valmistautunut ja ennakkoon miettinyt mitä tekee.
Ohjeena sanon,että pitäkää silmällä näitä kukkakauppiaita.Älkää ottako kukkaa käteen,älkääkä antako missään tapauksessa heidän asettaa sitä paitaan tai takkiin.
Kun kukkatäti lähestyy,niin heti torjuva asenne:ei kukkaa,ei hymyä,ei voivottelua ja pahoittelua.Pelkkä "No thanks!" päättäväisesti ja vetäytyminen kukkatädin läheisyydestä.Päivä ja rahat siltä osin pelastettu.Ja loma jatkuu...
  Vastaa viestiin
19.01.08, 19:34   #23 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2006
Viedäänkö kameroita?

Meillä on suunnitteilla Barcelonan reissu. Itse olen erittäin innokas kuvaaja, ja kuvailen digijärkkärillä. Mahtavatko varkaat olla kiinnostuneita kameroista. Ei nimittäin huvita tulla kuristetuksi, kun joku nappaa kaulan ympärillä olevan kameran ;) Tää on vähäh hassu kysymys/kommentti, mutta olen kyllä aidosti huolissani.
  Vastaa viestiin
21.01.08, 16:25   #24 (linkki)
Vanhuus iskee
(Vierailija)

Tyttäreni oli vuosi sitten miehensä kanssa ko kaupungissa. Varastivat häneltä käsilaukusta lompakon todella huomaamattomasti. Taitavia varkaita!

Onneksi ei ollut rahaa, mutta Visa meni, joka kuoletettiin kännykän kautta heti.

Lähdemme kuitenkin syksyllä matkaan ja minulta ei pöllitä mitään:)

Ps pidän kaikki rahat yms piilossa.

Vastaa viestiin
21.01.08, 16:29   #25 (linkki)
Kamera
(Vierailija)

"Mahtavatko varkaat olla kiinnostuneita kameroista. Ei nimittäin huvita tulla kuristetuksi, kun joku nappaa kaulan ympärillä olevan kameran ;) Tää on vähäh hassu kysymys/kommentti, mutta olen kyllä aidosti huolissani. "

Kyllä dikikamera taitaa kiinnostaa.

Sitä ei voi helposti varastaa kun siitä pitää huolta.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku