| |  | |
05.06.07, 15:04
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Barcelona pettymys
Tulin juuri viikon lomalta Barcelonasta ja täytyy myöntää, että pettymys oli suuri. Tiesin kyllä ennakkoon, että paikalliset eivät puhu juurikaan englantia ja olin ottanut etukäteen selvää ravintoloista, ostospaikoista, nähtävyyksistä ym. mutta paikanpäällä meininki oli kovin tylyä, eikä matka ollut hintansa väärti. Kaupunki oli kovin turistivastainen, hotelli sijaitsi ennakkotiedoista poiketen kilometrejä luvatusta kauempana, englantia ei puhunut todellakaan lähes kukaan (hotellivirkailijoiden englannintaito oli änkytyksen tasolla), ravintoloissa oli lähes mahdotonta saada kasvisruokaa (pyysin espanjaksi kasvisvaihtoehtoa ja minulle tuotiin pitkän kädenväännön jälkeen kalaa, hmm.), bussiyhteyden eivät toimineet, taksit perivät luultavasti extraturistilisää ja suurimpana miinuksena oli musiikkipaikkojen puute. Barcelonassa on se meininki, että jos et tiedä ennakkoon joitain ravintoloita, illanistumispaikkoja ja klubeja, saat tyytyä nuolemaan näppejä, kukaan ei osaa neuvoa, koska paikallisetkaan eivät tiedä kaikista vaihtoehdoista tai sitten vastaan tulee kielimuuri. Periespanjalaiseen tapaan etäisyyksiä liioiteltiin (esim. "500m matkaa ei voi millään kävellä, on suositeltavaa ottaa taksi") ja kaikesta kiskottiin erikseen hinta.
Eniten hämmästytti, että tässä mijoonakaupungissa ei ollut musiikkiklubeja keskustan liepeillä, eikä jalkapallobaaria. Erästä tunnettua espanjalaista vaateliikettä etsimme myös 2 päivää kissojen ja koirien kanssa ja kukaan n. 20 vaatealan ihmisestä ei muka osannut neuvoa meitä sinne tai sitten eivät oikeastikaan tienneet, että se sijaitsi loppujen lopuksi naapurikorttelissa.
Hyvää oli: ihanat ilmat, uimaranta, shoppailumahdollisuudet ja kulkuneuvojen edullisuus sekä hyvä ruoka sitten kun oppi löytämään hinta-laatusuhteisia ravintoloita.
Mutta opetuksena siis, että Barce on kaupunki, josta pitää etukäteen tietää paljon, jos haluaa saada lomasta kaiken irti, siellä paikallisilta kysyminen ei tuota tulosta.
| |
| | |
05.06.07, 15:26
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
No se on ihan sama jos menet esim Pariisiin, jos et ole ottanut etukäteen selvää esim clubeista niin niitä on vaikea sieltä löytää. Ei siellä ravintolat ole samanlaisia kuin täällä. Minä olin juuri viikon ja mahtavaa oli. Englantia puhui melkein kaikki ja myöskin ravintoloissa puhuttiin, kasvisruokaa saatiin aina kun haluttiin ja hyvää saatiinkin.
Niin, ja ne musaklubit on kyllä ihan keskustassa kun vaa tietää missä=)
Se on nääs suurta tuolla Euroopassa, kannattaa vähän tutustua ennenkuin lähtee=)
| |
| | |
05.06.07, 22:38
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Höh, minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia ko. kaupungista. Mutta toisaalta en siellä turistina ole ollutkaan ja aikaa on vietetty paikallisten kavereiden kanssa. Kannattaa muistaa, että Barcelonassa ei olla Kanarialla eikä elämä ole turismikeskeistä, ja koska kyseessä on suuri kaupunki, edes paikalliset eivät voi tietää kaikkea.
Minä taas alkuun ihmettelin Barcelonan asiakaspalvelijoiden edes jonkinlaista englannin kielen taitoa, koska olin varautunut siihen, että englannille siellä ei ole käyttöä. Mutta annas olla kun lähdet itse Barcelonan kaupungista vaikka metropolin sisällä pysytkin, turha olettaa että kukaan puhuisi sanaakaan englantia. Ja itse esimerkiksi eräässä suuressa kauppaketjussa sain palvelua vain katalaaniksi, vaikka vastailin espanjaksi. Kyllä ne aina sitä espanjaa osaavat, mutta jotkut vaan tykkäävät niin suosia alueensa omaa kieltä.
| |
| | |
06.06.07, 13:45
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Jalkapallosta Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Eka ja vika ...
Eniten hämmästytti, että tässä mijoonakaupungissa ei ollut musiikkiklubeja keskustan liepeillä, eikä jalkapallobaaria. | Tiedoksi muille futiksen ystäville:
Kun lähtee Ramblalta Calle de Ferrania pitkin, löytyy kolmen korttelin matkalta ainakin kolme irkku/britti-pubia. Jokaisessa tulee urheilua ainakin kahdesta töllöstä ja yhdessä noista olisi isompi screenikin. Varmasti futista näyttävät, kun sarjat ovat käynnissä.
| |
| | |
08.06.07, 18:17
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Taksit perivät turistilisää ??
takseissa on mittarit myös Barcelonassa. Etkö sitten maksanut sitä hintaa mikä mittarissa näkyi? Itselläni ei ollut mitään ongelmia liikkua takseilla, jotka kaiken lisäksi olivat vielä halpoja.
Jos hotelli sijaitsee ennakkotiedoista poiketen kauempana niin aiheuttaako se sen että "kaupunki on kovin turistivastainen"? Isossa miljoona kaupungissa ei kukaan varmaan tiedä kaikista vaihtoehdoista vaikka kuinka paikallinen olisikin. Se on aika normaalia maailmalla.
| |
| | |
14.06.07, 09:10
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Matkan valmistelua jo Suomessa
Minä ja mieheni nautimme kovasti Barcelonan tarjonnasta viime kesänä. Aktiivisena etsimme kaikkea mahdollista tietoa netistä mm. ostospaikoista ja tulostimme karttoja. Ostin pienen matkaoppaankin, jossa mainittiin merkittävimmät (kuuluisimmat) nähtävyydet yms. Hotellin varasimme netin kautta ja sijaintikin oli etukäteen katsottu kartalta, että millä alueella haluamme hotellin olevan.
Paikan päällä liikuimme ennakkoluulottomasti myös sivummalla keskustasta ja meidän kulkureiteille osui noin 3-5 pubia, joissa oli isompiakin screenejä jalkapallon katseluun ja kävimmepä muutamat matsit katsomassakin.
Hyviä ravintoloita löytyi myös kauempana keskustaa. Söimme yhdessä ravintolassa paellaa julmetun ison padallisen ja leipää yhteensä meiltä molemmilta 15 euroa! Mokasimme siinä, että emme kirjoittaneet osoitetta ylös. Jälkeenpäin ravintolaa emme paikallistaneet. :(
Meistä kumpikaan ei osaa espanjaa ja pärjäsimme kokonaisen viikon mainiosti.
Mielestäni on siis vähän turhaa narista jos paikan päällä ei löydä mitään. Etukäteen kannattaa valmistautua ja ottaa selvää asioista. Matkaan kannattaa ottaa mukaan myös seikkailumieltä!
| |
| | |
14.06.07, 09:14
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Mikä liike? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Eka ja vika Erästä tunnettua espanjalaista vaateliikettä etsimme myös 2 päivää kissojen ja koirien kanssa ja kukaan n. 20 vaatealan ihmisestä ei muka osannut neuvoa meitä sinne tai sitten eivät oikeastikaan tienneet, että se sijaitsi loppujen lopuksi naapurikorttelissa.
. | Mitä liikettä etsitte?
| |
| | |
14.06.07, 15:01
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei kai vaan Zara ja Mango?? Niitä nyt kyllä on keskustassa useampikin, samoin kauppakeskuksissa....
| |
| | |
14.06.07, 15:29
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | "Eka ja vika":lle
Tuollaisia kommentteja ei oikeastaan kannata lukea ollenkaan tai ainakaan muodostaa niiden perusteella minkäänlaisia käsityksiä paikasta. Omatoiminen turisti luonnollisesti ottaa etukäteen jo selvää asioista, jos tarkoituksena ei vain ole hengailla päämäärättömästi (sekin voi olla ihan hyvä tapa lomailla, mutta sitten ei kannata urputtaa näillä sivuilla). En ole kohdannut samanlaisia ongelmia - tosin huonoa palveluahan voi saada missä kaupungissa vain, en usko, että erityisen paljon juuri Barcelonassa. | |
| | |
26.08.08, 11:38
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
tyhmyydestä sakotetaan
| |
| | |
26.08.08, 14:31
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Palvelusta
"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" eli on asiakkaasta itsestäänkin aika paljon kiinni minkälaista palvelua saa. Jos on noin perusnegatiivinen asenne kaikkeen niin saa aivan takuuvarmasti samanlaista vastakaikua.
| |
| | | | |