| |  | | |
21.10.08, 18:35
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) | hjkhjkjhk Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja marke Budapestissa saa olla todella tarkka rahoistaan. Ravintolat ovat nylkyri paikkoja. Minulle sattui juuri viime viikolla tapaus, jolloin laskutus oli täysin pielessä. Yksi esimerkki: tilasin vaihteeksi tavallisen Wienerleikkeen ns.menusta. Hinta oli noin 900 forinttia. Pidin sitä halpana, mutta kun kyseessä oli tavallinen kuppila, jota luulin ns. paikalliseksi, ajattelin hinnan olevan kohdallaan. tarjoilija kysyi vielä minkälaisilla perunoilla haluan leikkeen. En halunnut ranskalaisia, vaan normaaleja ""Kartoffeln""(puhuin saksaa)
Minulle tuotiin ranskalaisa, jotka palautin. Sain hapanneita lähes kylmiä perunoita tilalle ja suurin yllätys oli se, että perunoista laskutettiin kova summa erikseen. Viinilasi (2dl) maksoi 790 f. (Muualla iso lasi, ilman desilitralaskutusta 300f)Kahvilan ulkopuolella lukee unkariksi SÖRÖSÖ (= Kahvila) Ovenpielet ovat tulipunaiset. Kahvilan nimi on ARANY ASZOK. Kahvila mainostaa liitutaululla ulkona saksaksi päivän halpaa menua ym. esim saa kalaa, lihaa jne.Osoite Josef nador ter. paikka on Pestin puolella ja lähellä oppaan mainostamaa hienostokahvilaa Vörösmartin? aikiota. Meitä ennen samasta paikasta lähti suomaisperhe vihoissaan. En tiedä mitä oli tullut. Ehkä lasku yllätti. meillä se oli yli puolet suurempi, mitä odotettiin. Tarjoilupalkkio oli tietysti myös valmiikisi laitettu laskuun. En saanut erittelyä, vaikka pyysin. Sörösöä pitävät keski-ikäiset naiset verhoutuivat kielitaidottomuuteen. Siis varokaa paikkaa. Kysykää, mitä annokseen kuuluu ja käykää katsomassa keittiössä.
Muuten vielä yksi asia: vessa oli ko. paikassa kaiken arvostelun alapuolella. | | |
| | |
21.10.08, 18:36
|
#27 (linkki)
| | (Vierailija) | ei näin Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja marke Budapestissa saa olla todella tarkka rahoistaan. Ravintolat ovat nylkyri paikkoja. Minulle sattui juuri viime viikolla tapaus, jolloin laskutus oli täysin pielessä. Yksi esimerkki: tilasin vaihteeksi tavallisen Wienerleikkeen ns.menusta. Hinta oli noin 900 forinttia. Pidin sitä halpana, mutta kun kyseessä oli tavallinen kuppila, jota luulin ns. paikalliseksi, ajattelin hinnan olevan kohdallaan. tarjoilija kysyi vielä minkälaisilla perunoilla haluan leikkeen. En halunnut ranskalaisia, vaan normaaleja ""Kartoffeln""(puhuin saksaa)
Minulle tuotiin ranskalaisa, jotka palautin. Sain hapanneita lähes kylmiä perunoita tilalle ja suurin yllätys oli se, että perunoista laskutettiin kova summa erikseen. Viinilasi (2dl) maksoi 790 f. (Muualla iso lasi, ilman desilitralaskutusta 300f)Kahvilan ulkopuolella lukee unkariksi SÖRÖSÖ (= Kahvila) Ovenpielet ovat tulipunaiset. Kahvilan nimi on ARANY ASZOK. Kahvila mainostaa liitutaululla ulkona saksaksi päivän halpaa menua ym. esim saa kalaa, lihaa jne.Osoite Josef nador ter. paikka on Pestin puolella ja lähellä oppaan mainostamaa hienostokahvilaa Vörösmartin? aikiota. Meitä ennen samasta paikasta lähti suomaisperhe vihoissaan. En tiedä mitä oli tullut. Ehkä lasku yllätti. meillä se oli yli puolet suurempi, mitä odotettiin. Tarjoilupalkkio oli tietysti myös valmiikisi laitettu laskuun. En saanut erittelyä, vaikka pyysin. Sörösöä pitävät keski-ikäiset naiset verhoutuivat kielitaidottomuuteen. Siis varokaa paikkaa. Kysykää, mitä annokseen kuuluu ja käykää katsomassa keittiössä.
Muuten vielä yksi asia: vessa oli ko. paikassa kaiken arvostelun alapuolella. |
Sörözö = baari. Eikä kahvila. kahvila on kávézó.- | |
| | |
26.10.08, 00:26
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) | No jaa...
Minulla on 10 vuoden kokemus Budapestista ja muualtakin Unkarista. Mielestäni siellä pärjää todella upeasti jos on itse perillä asioista. Ikävä kyllä turisteja mielellään höynäytetään jos on ihan "huuli pyöreänä" liikenteessä. Tiettyjä periaatteita noudattaen voi maassa todella nauttia olostaan ja vieläpä hyvinkin edullisesti. Suosittelen lämpimästi!
| |
| | |
30.07.09, 08:42
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) | Budapest Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Lisbeth Budapest oli kyllä todella suuri pettymys minulle. Enkä pysty ymmärtämään miten Unkari on päässyt EU:n jäseneksi...
Joka paikassa saa olla todella tarkkana rahojensa kanssa, paikalliset huijaavat sen minkä kerkiävät.
Saman taksimatkan hinta vaihteli 600-1800 forintin välillä vaikka vertailimme vain samaan aikaan päivästä ja samalla tavalla tilattuja takseja (tilaustavalla tarkoitan taksin saamistapaa, esim. kadulla vauhdista pysäyttäminen tai hotellin respan tilaama).
Ravintoloissa täytyy tilaamiensa annoksien hinnat painaa mieleen ja kannattaa jo tilatessa laskea itselleen summa yhteen. Tarjoilijat käyttävät annoksille päästään keksimiä hintoja - tietenkin ylöspäin 'pyöristettyinä'. Listaa ei laskunmaksuvaiheessa saa enää pöytään millään ilveellä.
Ole myös huolellinen summien yhteenlaskun tarkistuksessa ja siinä paljonko annat tarjoilijalle rahaa ja paljonko saat vaihtorahaa.
Meille tarjoilijat yrittivät useita kertoja tuoda selkeästi liian vähän vaihtorahaa: suurin huijausyritys vaihtorahalla oli 4000 forinttia, kun laskumme oli 5800 forinttia ja annoimme tarjoilijalle 10.000 forintin setelin, hän toi meille tyylikkään viattomasti vaihtorahaa vain 200 forinttia ja väitti kiven kovaan, että olimme antaneet hänelle 6000 forintin setelin - sellaista ei ole olemassa...
Kaupungin arkkitehtuuri oli kyllä kaunis ja maisemat hivelivät silmiä. Pelkästään sen takia en kyllä suosittele kenellekään Budapestiä.
| | |
| | |
07.09.09, 01:35
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) | Ei huijattu
Oltiin toukokuussa Budapestissä ja mitään ongelmia ei ollut.
Aivan turistialueen paikkoja välteltiin, koska tarkoitus oli tutustua oikeaan Unkariin. Silloin harvoin, kun ruokailtiin esimerkiksi Linnavuorella, valittiin ns. hienompi ravintola (hintataso oli muuten mukava, kun todella hienoissakin paikoissa sai kunnon päivällisen/illallisen 20-30€/hlö). Aina oli lasku oikein eikä mitään muitakaan ikäviä yllätyksiä ravintoloissa tullut. Viimeisenä iltana juteltiin yhden tuohtuneen suomalaisparin kanssa, jotka oli tulleet huijatuksi useammankin kerran. Olivat syöneet ja shoppailleet lähinnä Vaci Utcalla... Eli kun käyttää tervettä järkeä, selviää todennäköisesti ongelmitta!
Mekin huomattiin, että taksien hinnat vaihteli hieman, mutta tuntuivat olevan samoja firmoittain.Niin ja taksiahan siellä ei kannata lainkaan ottaa kadulta pysäyttämällä, vaan aina tilata puhelimella! Vaan kun ei siellä oikeasti edes mitään takseja tarvinnut, julkisilla todella helppoa liikkua ja pääsee kaikkialle.
| |
| | |
02.10.09, 10:16
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) | HÖPÖHÖPÖ
Monta kuukautta olen viettänyt Budassa ja muuallakin Unkarissa useaan otteeseen. Ei ikinä mitään ongelmia.
| |
| | |
03.02.10, 23:19
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) | Sääennuste lupaa kauniita ilmoja | |
| | |
16.07.10, 17:18
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) | no voe tokkiisa
Hölmöjä höynäytetään kaikkialla, vaikka kävisivät kotikaupunkinsa torilla.
Olen matkaillut noin kolmekymmentä vuotta, josta parikymmentä omatoimisesti.
Sen ensimmäistä kertaa en ole vaikeuksiin joutunut, minua ei ole huijattu, ryöstetty eikä kihlattu.
On varsin ilmiselvää, että ulkomailla liikkuessaan ihmisen tulee aina sopeutua paikalliseen kulttuurin edes jollain tasolla, eikä suunapäänä esittää reality-turistia.
Viimekesäisen esityksen perusteella budapestiläiset saavat matkailueuroja minulta tänäkin kesänä.
Enkä pelkää vähäisimmässäkään määrin tulevani huijatuksi tai ryöstetyksi.
P.S.
Helsingissä autooni on murtauduttu, samoin asuintaloni kellarikomeroihin.
Minut on kerran ryöstetty ja pahoinpidelty, kaikki tämä siis kotikaupungissani.
Turvallisemmalta olo ulkomailla alkaa tuntua.
| |
| | |
18.07.10, 01:54
|
#34 (linkki)
| | (Vierailija) | huijattiin 100 euroa ja uhattiin mafialla.
On hyviäkin kokemuksia, mutta yksi olut voi tosiaan maksaa 100 euroa, kun astuu väärään ravintolaan ja pois ei pääse kuin jalat edellä mafian toimesta, jos ei maksa ja on ihan oma kokemus. :( Mielestäni usean vuoden ulkomailla asuminenkaan ei estä tapahtumaa, jos käy vaan huono tuuri. Paikallisesta korruptoituneesta poliisista ei ole apua.
| |
| | |
10.04.11, 22:35
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) | sitä saa mitä pyytää
parikymmentä kertaa budapestissä käyneenä voi jo jotkain sanoa paikasta. jos pörrää minkä tahansa maailman metropolissa pahimmassa turistihelvetissä (Budapestissa Vaci utca), voi vuorenvarmasti jollain kulmalla tulla huijatuksi. poistu siis tästä jenkkien, jaappanilaisten ja sakujen sekamelskasta sisämmän kehäkadun toiselle puolelle, niin löydät oikean budapestin. se on rujon kaunis kaupunki, joka tarjoaa orientaalisia vivahteita euroopan sydämessä. kulje kiraly utcaa pitkin kohden kaupunginpuistoa ja poikkea vaikka akacfá utcan ravintoloihin. nuoriso pyörii jokai ja liszt terillä oktogonin lähellä. margit sillan korvalla on myös mielenkiintoisia paikkoja, molemmin pyolin tonavaa. ja monessa, monessa muussa paikassa. siellä ei huijata - ei edes pöhköjä suomalaisia.
| |
| | |
13.07.11, 19:06
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) | niinpä...
Parikin kokemusta rikkaampana palattiin juuri Budabestistä. Hyvää: ravintola Rosenstein, laatu loistava, hinnat edulliset, ystävällinen palvelu, sijainti tosin aika sivussa (lähellä isoa ostoskeskusta). Useimmat ravintolat ihan täyttä vedätystä, huonoa ruokaa kalliiseen hintaan ja laskussa extraa. Pestin alueella pääasiassa syötiin siis ei edes Linnavuoren kalleimmilla (turisti) alueilla ja silti näin. Kylpylät sisältä lahonneita, tosin hintakaan ei ollut sieltä kalleimmasta päästä. Ulkoalueet ok. Taskuvarkaat tyhjensivät rahoista ja arvotavaroista viimeisenä päivänä. En toistakertaa lähde Budapestiin, senverran paha maku jäi tuosta.
| |
| | |
15.07.11, 11:27
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja paprikamakkara Hölmöjä höynäytetään kaikkialla, vaikka kävisivät kotikaupunkinsa torilla.
...
Helsingissä autooni on murtauduttu, samoin asuintaloni kellarikomeroihin.
Minut on kerran ryöstetty ja pahoinpidelty, kaikki tämä siis kotikaupungissani.
Turvallisemmalta olo ulkomailla alkaa tuntua. | Oman logiikkasi mukaan olet siis itse tuollainen hölmö, jota "höynäytellään kotikaupunkinsa torilla"? Minun autooni/asuntooni ei muuten ole murtauduttu eikä minua ole ryöstetty eikä pahoinpidelty kotikaupungissani, eikä ulkomaillakaan, vaikka olen 65 maassa matkustanut ja 63 niistä omatoimisesti, suurimman osan vieläpä yksin naisena. Voi vitsi, kyllä mä nyt oon paaaaljon parempi ja viisaampi ihminen kuin sä ^_^
Jotta nyt vähän pysyttäisiin aiheessa, niin Budapestissä olen käynyt kolme kertaa eikä mitään ongelmia. Vai olisinko kerran saanut rahasta väärin takaisin, mut oma vika tavallaan sekin kun en laskenut vaihtorahojani. No, euro sinne tai tänne, ei se koko kaupungin mainetta pilaa.
| |
| | | | |