| Re: lentokentältä hotelliin
Kimppataksi kentältä on kätevä ja eniten suositeltu tapa mennä kentältä hotelliin. Tiskin löydät heti tuloaulasta, kysyvät hotellin nimen ja otatko pelkän menon vai menopaluun. Menopaluu oli himpun edullisempi kuin kaksi menoa ja ilmoitat vaan hotellissa lähtöä edeltävänä päivänä ajan mihin aikaan haluat taksin tulevan hakemaan.
Hetken saattaa joutua kentällä odottamaan että tulee samaan suuntaan muita menijöitä, mutta ei kestänyt kauan. Kuskit tulevat sitten huutelemaan hotellin nimellä. Hinnan olen tässä reilussa vuodessa jo ehtinyt unohtaa, ei mitään ihan ilmaista, mutta ei sikakallistakaan (hatara muistikuva kertoo että oliskohan ollut euroissa laskettuna n. 8 eur menopaluu, saattaa mennä kyllä ihan metsäänkin). Forinteilla tietysti pelataan. Budapestin opaskirjassa näyttää lukevan että suunta n. 1.500 forinttia ja muistaakseni nuo oppaan hinnat piti aika hyvin paikkansa reilu vuosi sitten.
Taksin käytön esim. lentokentän infossa lähes kielsivät, syystä että hinta saattaa olla lähes mitä tahansa, voit tietysti sopia kuskin kanssa hinnan ja jos pääsette yksimielisyyteen niin siitä vaan.
Bussi-metro yhdistelmä on varmaan matkalaukkujen kanssa turhan hankala, itse menin seuraavana päivänä tullutta kaveriani vastaan niin, mutta tietenkin ilman matkatavaroita siinä vaiheessa.
Muutenhan Budapestissa kannattaa ehdottomasti liikkua julkisilla, itse ostin kolmen päivän lipun joka oli tosi kätevä. Tarkastajat toimivat ahkerasti ja kaverini ottikin hölmöyksissään sakot kun osti automaatista kertalipun jolla sai ajaa kolme asemanväliä ja ajettiin neljä :-) Niin sitä oppii...
|