| | |
14.01.08, 14:05
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Oyster / travel card
Joo, mä tiedän, että tästä on jauhettu jo moneen kertaan, mutta vääntäkää nyt pliis vielä kerran oikeen rautalangasta tyhmälle :/
Eli, vielä vuosi sitten mulla oli Lontoon reissulla käytössä viikon Travelcard - siis se pahvinen läpyskä. Mutta mikä hitto on tämä Oyster card, joka kuulemma yhdistettynä Travel cardiin tulee maksamaan noin 29 euroa / 7 päivää! Mikä tuollainen kortti on nimeltään ja miten se pyydetään jotta tulee ymmärretyksi. Olen käsittänyt, että tuo on kortti jolle ei ladata rahaa, vaan se on tuon 7 päivää voimassa.
Ainakaan etukäteen tuollaista ihme-korttia ei mistään voi tilata. On ainoastaan noita kortteja joille voi jo netistä tilattaessa latauttaa rahaa.
| |
| | |
14.01.08, 14:07
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
>>yhdistettynä Travel cardiin tulee maksamaan noin 29 euroa / 7 päivää!<<
Sori, siis tarkoitin tietysti 29 PUNTAA.
| |
| | |
15.01.08, 00:37
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
oyster card on vahan vastaavaa kun HKL:n matkakortti tai mika sen nimi on, mihin saa ladattua joko aikaa tai rahaa.
| |
| | |
15.01.08, 07:53
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
mikä on oyster cardiin yhdistetty travel card? Siihen ei kuulemma ladata rahaa vaan maksaa tuon 29 puntaa / 7 päivää???
| |
| | |
15.01.08, 09:56
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ja kiinnostais kans tuo oyster ja voiko todella tollasella seitsemän päivän kortilla matkustaa kaikilla zoneilla? Voiks noita kortteja tilata jostain jo ennen matkaa tuohon edulliseen hintaan, jotta olis käytössä heti kun saapuu kentälle. Ei huvita matkapakaasien kans ruveta jonottaa jollain tiskillä korttia. Jos ei voi tilata niin voiko niitä ostaa heathrown kentällä jostain?
| |
| | |
15.01.08, 16:59
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oystercardiin (on siis tallainen 'alykortti') voi siis ostaa aikaa tai rahaa. Aikaa esim bussi lippu x paivaksi, tai metro-ja bussi lippu x paivaksi (travelcard). Hinta riippuu siita, kuinka monta zonea pistaa siihen. yleensa kannattaa ostaa zone1, tai zone 1-2, ja maksaa rahalla ylimenevat osuudet (esim heathrown meno). Busseissa ei ole zoneja.
Oyster on alykas kortti (toisin kun HKLn tyhma kortti), ja se laskee halvimman mahdollisen lipun paivaa kohden (eli jos maksaa monta yksittaista matkaa se muuttaa ne paivalipuksi).
Lontoossa niita voi ostaa esim metroasemilta (uskoakseni esim heathrowssa), mutta niita sitten voi ladata melkein missa vaan (kioskeissa etc).
Transport for Londonin sivulla luki, etta oystercardin voi myos ostaa ulkomailla esim kilroyssa. Jos sen ostaa ulkomaila, siihen voi ladata vain rahaa. Sen sijaan/lisaksi voi ostaa tuon erillisen paperi-travelcardin. Tuosta lisatietoa:
http://www.tfl.gov.uk/tickets/faresandtickets/visitortickets/5185.aspx
Jos lontoossa meinaa useammin kayda, itse ostaisin oystercardin vasta lontoosta, niin siihen saisi ladattua seka tuollaisen ajallisen lipun etta rahaa. | |
| | |
16.01.08, 07:33
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos vastauksestasi uk. Minä jo ihmettelinkin, kun jollain toisella foorumilla joku kivenkovaa väitti, että noita pahvisia travel cardeja ei olisi enää olemassakaan! Mulle tuo pahvinen läpyskä vois olla ihan hyvä vaihtoehto...
| |
| | |
16.01.08, 10:07
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
tarkistapa vaikka kilroysta mita lippuja myyvat.
lontoossa ei enaa myyda 3 pvn travelcard, sen saa ostettua ilmeisesti vain ulkomailla http://www.tfl.gov.uk/tickets/faresandtickets/1067.aspx
| |
| | |
16.01.08, 10:32
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Visitbritain myy sekä travelcardeja että oystercardeja netissä. Eli www.visitbritain.fi muistaakseni. Kyllä itse suosin yhä paperikortteja lyhyillä reissuillani ja ostan ne periltä.
| |
| | |
09.06.09, 19:50
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | | |
| | |
06.11.09, 15:52
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Oyster card
Ostimme Heathrow:n kentältä Oyster cardit; maksoivat 3 puntaa + ladattua rahaa myyjän suosituksesta 25 puntaa. Pojalle (11v) ostimme lasten päivälipun joka päiväksi erikseen, a' 2 puntaa. Sai mm. kioskeista. Kotiinlähtiessämme menin lunastamaan loput rahat pois Oyster-cardilta sekä sen 3 punnan maksun, mutta kävikin ilmi, että suurin palautettava summa on 10 puntaa. Myyjä ei ollut maininnut tästä mitään. Matkat olivat sen verran edullisia, että 4 päivässä emme ehtineet kuluttaa enempää. Nyt meillä on sitten 2 Oyster cardia, joilla kummallakin arvoa yli 15 puntaa. Ovat kuulemma voimassa 20 vuotta. Tosin tekniikka voi olla vähän erilainen silloin ;)
Eli kannattaa ladata rahaa pienemmissä erissä.
| |
| | |
02.02.10, 10:59
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | varsinainen suo
Olen epätoivoisesti yrittänyt saada jotain tolkkua näistä korteista. Matkustamme kesäkuussa perheen kanssa viikoksi Lontooseen, ja pitäisi ymmärtää minkälaiset matkakortit kannattaisi kullekin hankkia. Perheeseemme kuuluu kahden vanhemman lisäksi 17-vuotias lukiolainen (siis opiskelija), 19-vuotias yliopisto-opiskelija sekä yksi 15-vuotias teini.
| |
| | |
02.02.10, 20:21
|
#13 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Ruuhka-Suomi
|
Ensin pitäisi ehkä vähän tietää, mitä aiotte Lontoossa tehdä!
Jos majoitutte esim. Hyde Parkin nurkille ja haluatte vain käydä kaikki tavalliset nähtävyyden eläintarhasta vahagalleriaan ja museoista musikaaleihin, riittää teille kortit, jotka kattavat alueet 1-2.
Sitten jos pitää saada mukaan myös metrokuljetus Heathrow'n kentältä keskustaan, pitää optimoida uusiksi. Muiden kenttien kulkuyhteydet sekä Heathrown' nopeampi juna eivät ole Lontoon julkisen liikenteen piirissä, joten vain tuo yksi metrolinja vaikuttaa tähän asiaan.
Ja jos ette lähde aamulla liikenteeseen ennen kuin aikaisintaan klo 9.30, riittää ns. off-peak -lippu, joka on edullisempi kuin aamun ruuhkat kattava lippu (kaikilla lipuilla voi kulkea iltapäiväruuhkassa, se jakautuu useammalle tunnille kuitenkin).
| |
| | |
03.02.10, 08:24
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Malejolle
Majoitus on vielä hakusassa - mutta tavoite olisi mahdollisimman lähellä keskustaa. Uskoisin, että liikutaan vain lähinnä 1-2 alueilla. Lennämme Gatwickiin.
En voi villeimmissä unelmissakaan kuvitella, että perheen nuorisoa saataisiin liikkeelle ennen klo 9.30 ja jos/kun me "vanhukset" ollaan aikaisemmin liikkeellä, niin silloin aamuvarhaisella liikuskellaan lähitienoilla ja turvaudutaan omiin jalkoihin.
| |
| | |
03.02.10, 13:53
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kuten malejo sanoi, etta lipun hankkiminen riippuu taysin siita mita haluatte tehda, optimointi taytyy teidan itse tehda
Jos haluatte maksullisia nahtavyyksia kayda katsomassa, kannattaa ostaa sellainen paperinen travelcard, jolla saa alennusta sisaanpaasyista. Tasta on juttua joissakin muissa viestiketjuissa. muuten oystercard. Oystercardiin voi ladata joko viikon travelcardin ja/tai rahaa. Oystercard laskee paivaliput automaattisesti (ns daily cap), joten niita ei tarvitse erikseen ostaa, vaan se vahentaa ne rahaosuudesta. Paperilippuun joutuu ostamaan lisamatkat kateisella. Kateisella maksettuna matkat ovat todella kalliita, joten pitaa itse miettia milla kulkuneuvolla haluaa menna ja ostaa sen mukainen peruskortti.
Metro on nopeampi jos pitaa menna kauemmaksi, mutta bussilla nakee paljon ilman erillisia sightseeingia retkia. Itse ottaisin viikon bussilipun, mutta tuntuu etta kaikki turistit ankee metroon. Bussipysakeilla on mahtavat opasteet, ja melkein kaikissa busseissa on kuulutus ja taululla tietoa mika pysakki.
Zoneja ei kaytannossa tarvitse kuin zone 1, tai max zone2, riippuen siita missa meinaa liikkua. Turistit tuppaa liikkumaan aika pienella alueella, josta aika paljon pystyy ihan kavelemaan (joka on paras tapa tutustua Lontooseen). Bussimatkailussa ei ole zoneja.
Itsellani on oystercard, ja lataan sinne rahaa, kaytan yleensa vain busseja paitsi jos pitaa menna ruuhka-aikaan kaupungin toiselle puolelle tms.
Opiskelijat ei saa mitaan erikoislippua, en muista oliko se 16 lastenlipun raja? Joissakin muissa viesteissa on juttua lastenlipusta ja alennuksista.
| |
| | |
19.02.10, 05:12
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miss marble Opiskelijat ei saa mitaan erikoislippua, en muista oliko se 16 lastenlipun raja? Joissakin muissa viesteissa on juttua lastenlipusta ja alennuksista. |
"All 16 to 17-year-olds can travel at child-rate on bus, Tube, tram, DLR and London Overground services with a 16+ Oyster photocard." Tämä lainaus on virallisilta sivuilta.
Alle 16-vuotiaista: "Children aged 11 to 15 years can get an 11-15 Oyster photocard to travel free on buses and trams and at child-rate on Tube, DLR, London Overground and National Rail services within London."
Alle 16-vuotiaille voi ostaa myös paperisen lasten travelcardin.
| |
| | |
19.02.10, 05:17
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja miss marble Opiskelijat ei saa mitaan erikoislippua, en muista oliko se 16 lastenlipun raja? Joissakin muissa viesteissa on juttua lastenlipusta ja alennuksista. |
"All 16 to 17-year-olds can travel at child-rate on bus, Tube, tram, DLR and London Overground services with a 16+ Oyster photocard." Tämä lainaus on virallisilta sivuilta.
Alle 16-vuotiaista: "Children aged 11 to 15 years can get an 11-15 Oyster photocard to travel free on buses and trams and at child-rate on Tube, DLR, London Overground and National Rail services within London."
Alle 16-vuotiaille voi ostaa myös paperisen lasten travelcardin.
| |
| | |
25.02.10, 11:11
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Mikä lippu Lontoon siäiseen liikenteeseen?
Olin Lontoossa viimeksi viisi vuotta sitten. Silloin minulla oli käytössä pahvinen Travel Card. Nyt olen lähdössä maaliskuussa kolmeksi päiväksi, enkä tiedä millaisen matkalipun hommaisin. Lento on Heathrowiin ja ajattelin ottaa metron Kings Crossille, jossa on majapaikkani. Sieltä käyn vain keskustassa; vrt. Oxford Street yms. Mikä lippu olisi minulle järkevin ja kannattavin?
| |
| | |
25.02.10, 11:13
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Mikä lippu Lontoon sisäiseen liikenteeseen?
Anteeksi painovirhepaholainen edellisen viestin otsikossa.
| |
| | |
25.02.10, 15:26
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ansku Olin Lontoossa viimeksi viisi vuotta sitten. Silloin minulla oli käytössä pahvinen Travel Card. Nyt olen lähdössä maaliskuussa kolmeksi päiväksi, enkä tiedä millaisen matkalipun hommaisin. Lento on Heathrowiin ja ajattelin ottaa metron Kings Crossille, jossa on majapaikkani. Sieltä käyn vain keskustassa; vrt. Oxford Street yms. Mikä lippu olisi minulle järkevin ja kannattavin? |
Jos haluat pahvisen travelcardin, saat sellaisen osstettua vaikka etukäteen visitbritainin nettikaupasta Britain & the UK's official travel and holiday Guide! : VisitBritain . Vaihtoehtoina päivän, kolmen päivän ja seitsemän päivän travelcard. Jos lennät iltapuolella, kannattaa ostaa heathrowsta kertalippu keskustaan (kai maksaa 4,5 puntaa). Sitten seuraavana päivänä voit ostaa metroasemalta keskusta-alueen travelcardin yhdeksi päiväksi kerrallaan (paikanpäällä ei saa enää kolmen päivän lippuja). Ellet siis osta sellaista ennakkoon visitbritainista.
| |
| | |
25.02.10, 17:15
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kun täällä muutkin ovat apua kyselleet, niin ehkä mäkin tyhmänä. Eli meitä ois kesällä lähdössä kolme aikuista ja kaks 16 vuotiasta lontooseen. meillä on on kolme päivää aikaa kierrellä lontoota.
luultavasti tultaisiin käyttämään sekä metroo että bussia. zonet 1-2 riittää oikein hyvin.
lennetään stanstediin ja sieltä luult. taksilla hotellille, joka on hyde parkin lähellä.
mietin tota travelcardia. olisiko se mahdollisesti järkevämpää ostaa netistä ennen matkaa vai saako paikanpäältä ostettua ja mistä? käväsin tuolla visitbritainin sivuill ja hinta oli kolmen päivän travelcardin jotain 21 puntaa. tarkottaako se siis että kolmen päivän aikana saadaan käyttää julkisia kulkuneuvoja niin paljon kun sielu sietää vai?
kiitos jos joku viitsii vaivautua. :)
| |
| | |
25.02.10, 23:46
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Travel Card/Oyster? Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mmm.... Jos haluat pahvisen travelcardin, saat sellaisen osstettua vaikka etukäteen visitbritainin nettikaupasta Britain & the UK's official travel and holiday Guide! : VisitBritain . Vaihtoehtoina päivän, kolmen päivän ja seitsemän päivän travelcard. Jos lennät iltapuolella, kannattaa ostaa heathrowsta kertalippu keskustaan (kai maksaa 4,5 puntaa). Sitten seuraavana päivänä voit ostaa metroasemalta keskusta-alueen travelcardin yhdeksi päiväksi kerrallaan (paikanpäällä ei saa enää kolmen päivän lippuja). Ellet siis osta sellaista ennakkoon visitbritainista. | Kiitos, kiitos! Kävin saman tien antamassasi osoitteessa ja tilasin itselleni "1-6 zones 3 days adult cardin" hintaan 24,38 euroa + The London Mapin ja vielä adapterinkin, kun vanha on hajonnut.
Päädyin tuohon 1-6 vyöhykkeen matkakorttiin, koska sillä pääsen kätevästi (!) Heathrowista Lontooseen ja vastaavasti taas takaisin kentälle. Vältyn jonottamisilta, ihanaa!
Vähän aikaa laskin muidenkin matkakorttivaihtoehtojen hintoja, mutta päädyin mukavuuden ja kätevyyden takia em. ratkaisuun. Tämä ratkaisu sopii minulle aivan loistavasti!
Ei haittaa, vaikka tällä tavoin maksan muutaman euron enemmän = kätevyys ja mukavuus on myös rahaa. Lupasivat postittaa tilaukseni kotiosoitteeseen = enimmillään kestää 10 työpäivää, mutta ei käytännössä niin kauaa.
Kiitos tosi paljon suuresta avusta!
| |
| | |
26.02.10, 14:55
|
#23 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Ruuhka-Suomi
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ansku tilasin itselleni "1-6 zones 3 days adult cardin" hintaan 24,38 euroa + The London Mapin | ...ja kun kerran tuli tuo tilattua, niin sitten pääset myös halutessasi Lontoon keskustan ulkopuolelle, jos sattuu huvittamaan. Esim. Kew Gardens/Richmond on kiva kohde, Richmondissa on kauppoja High Streetillä ja sitten Thamesin rannassa voi kävellä ihan niin pitkälle kuin haluaa - ja näkee ihan erilaista Lontoota.
Tai sitten voit ajella Docklands Light Railwayllä ihan päähän asti ja tutkailla matkalla uudempaa Lontoota ja perillä Greenwichissä voit käydä nollameridiaanilla. Erityisen hauska DLR on, jos tuurilla satut pääsemään tämän kuljettajattoman junan etupäähän, mutta on se muutenkin ihan näpsäkkä kulkuväline ja vähän erilainen.
Olen muuten itse tehnyt pari vuotta sitten ihan saman ratkaisun ja ottanut tuon kolmen päivän kortin alueille 1-6, niin sai lentokenttäreissut samalla eikä jäänyt näkeminen bussilipusta kiinni.
Vuosi sitten muuten tilasin Oysterin VisitBritainista, se tuli Suomeen alle viikossa. Olihan se paikalla ostettua kalliimpi, mutta säästi paljon aikaa (varsinkin kun lensin London Cityn kentälle, jolla ei ole ihan samanlailla palveluita kuin Heathrow'n metroasemalla).
| |
| | |
26.02.10, 21:39
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Oyster on paljon halvempi
Aika isoja summia maksatte 3 päivästä. Minä lataan n. 8 päivän Lontoon matkustamiseen n.25£,
Oysterilla esim. matka Heathrowille maksaa 1,2£/suunta. Myös on aivan turhaa maksaa joka päivästä 6 zonea koska 1-2 zone riittää 90% matkoista.
Oyster maksaa vain niistä matkoista jotka teet, travelcardissa maksat mahdollisuudesta matkustaa 1-6 zonellla.
Sorry mutta seuraavalla kerralla osta Oyster ja maksa vain niistä matkoista jotka teet.
| |
| | |
08.03.10, 23:58
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Oysterista pari lisäkysymystä
Pian ensikertalaisena Lontooseen matkustavana haluaisin tietää Oysterista vielä pari asiaa, jotka jäivät itselleni hiukan epäselviksi.
1.) Mikäli oikein käsitin, "pay as you go" Oysterilla saa matkustaa sekä metrolla että myös bussilla? Mikä tulee "päivälipun" hinnaksi, jos matkustaa päivän aikana metrolla offpeak-aikana zone 1-2:n välisellä alueella ja bussilla(?)...Lisätäänkö silloin off-peak zone 1-2 hintaan (£5.60) myös bussin ja ratikan "päivälipun" hinta (£3.90)? Vai kuuluuko bussimatkat jo automaattisesti hintaan, jos matkustaa metrolla?
2.) Kannattaako myös lapsille (11 & 13v.) ottaa samanlainen ladattava Oyster vai onko jokin edullisempi vaihtoehto tarjolla?
| |
| | | | |