Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Kaupunkilomat > Pariisi
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.06.08, 14:55   #1 (linkki)
Ranskan matkaaja
(Vierailija)

Gare de Lyonin ympäristö

Olisi tiedossa jonkin verran odotusta Gare de Lyonilla ja siksi kyselen, että onko siinä ympäristössä mitään missä voisi kuluttuu aikaa mukavammin kuin asemalla kököttämällä.
  Vastaa viestiin

27.06.08, 12:28   #2 (linkki)
Pariisin matkaaja
(Vierailija)

Miksi odottelen Gare de Lyonissa? Sehän on ihan keskustan alueella ja pääset muuallekin ja tavarat voi aina jättää säilytykseen asemille. Bastillessahan tuo asema on, Bastillessa on paljon terasseja ja ravintoloita ja klubeja, muuten en ole alueeseen kamalasti tutustunut=) Mutta Pariisissahan on kiva istua terassilla ja katsella ympärilleen, itse nautin siitä kaikkein eniten. Mutta muutamassa minuutissa olet vaikka Halleilla ja voit mennä vaikka Pompiduhun=)
  Vastaa viestiin
27.06.08, 12:28   #3 (linkki)
Pariisin matkaaja
(Vierailija)

Miksi odottelen Gare de Lyonissa? Sehän on ihan keskustan alueella ja pääset muuallekin ja tavarat voi aina jättää säilytykseen asemille. Bastillessahan tuo asema on, Bastillessa on paljon terasseja ja ravintoloita ja klubeja, muuten en ole alueeseen kamalasti tutustunut=) Mutta Pariisissahan on kiva istua terassilla ja katsella ympärilleen, itse nautin siitä kaikkein eniten. Mutta muutamassa minuutissa olet vaikka Halleilla ja voit mennä vaikka Pompiduhun=)
  Vastaa viestiin
27.06.08, 14:33   #4 (linkki)
tinttix
(Vierailija)

Ei niita sailytystiloja oo joka puolella maailmaa, lieko vain Suomessa. Muualla kaappeihin laitettaisiin pommeja, joten liian riskialtista. Mutta Gare De Lyonilta kavelee tosiaan aika nopeasti Bastillen aukiolle, jossa terassilla tuoppi olutta maksaa tosin ainakin 9 euroa :) Metrolla 14 voi hurauttaa noin 3 minuutissa Cour Saint Emilionin kivalle kauppakujalle, jossa voi terassieloa harrastaa myos hieman erikoisemmassa pariisilaisymparistossa.
  Vastaa viestiin
27.06.08, 14:36   #5 (linkki)
tinttix
(Vierailija)

Metrolla 14 siis Gare de Lyonilta. Toisaalta jos matkatavaraa on vahan, paasee samaisella metrolle toiseen suuntaan keskustaan Chateletille ja Seinen varrelle 2 minuutissa.
  Vastaa viestiin
28.06.08, 21:07   #6 (linkki)
sanna,
(Vierailija)

Säilytystilat on Gare de Lyonilla siinä missä Gare du Nordillakin. Katsos niissä on vartija ja mennään turvatarkastuksen läpi niinkuin lentokentälläkin. Tuoppi maksaa n 9 € jos juo tuontiolutta, mutta voihan sitä muutakin nauttia, vaikka Perrieriä (vichyn tapaista) tai vaikka Orangina (vähän kuin Fanta), hinta on n 3.50-5 €.
  Vastaa viestiin
01.07.08, 14:17   #7 (linkki)
Maria qui va aller à Lyon dans quelques semaines
(Vierailija)

Liikkuminen Pariisissa ongelmallista?

Hei!
Lueskelin keskusteluja Gare de Lyonin lähialueista ja mietiskelin mikäli joku voisi auttaa minua pulmassani. Saavun Paris Nordiin sunnuntai illalla ja minulla on about puoli tuntia ehtiä Gare de Lyoniin ennen kuin junani taasen lähtee sieltä. Mikä olisi paras liikkumistapa illalla puoli yhdeksän maissa? Metro, taksi vaiko kenties kävellen?
  Vastaa viestiin
01.07.08, 14:54   #8 (linkki)
mademoiselle,
(Vierailija)

Kävellen voi liikkua, en ole Pariisissa törmännyt vielä mihinkään ihmeelliseen vaikka olen hämärilläkin seuduilla liikkunut. Tuohon aikaa on täysin päivä vielä pihalla, valoisaa siis joten huoletta voit kulkea kävellen. Metro on aina kätevä. Taksilla kestää kauan ja maksaa, ja taksikuski voi ottaa vielä euron pari lisää, jos kokee että matka on lyhyt. Ja Gare du Nordilta Lyoniin on lyhyt väli=) Gare du Nordin alueella on kaikenlaista sakkia, kannattaa pitää veskoistaan kiinni. Kimpussa on myös kerjäläiset naiset ja lapset, jotka pyytää kolikkoa. En suosittele antamaan mitään, koska kun annat yhdelle, niin saat lauman perääsi ja ne on tosi tungettelevia. Paras keino on kun kysyvät olisiko kolikkoa niin sanot vaan tiukasti No! ja katsot muualle etkä ole näkevinäsi. Viimeksi sanoin kyllästymiseni jälkeen suomeksi, että en anna penniäkään, niin tulivat vaan perässä että pardon, pardon. Olen todennut että tuo tiukka No! on paras=)
  Vastaa viestiin
01.07.08, 19:17   #9 (linkki)
rambu
(Vierailija)

Tuon valin kavely kestaa kylla reilusti enemman kuin mihin sinulla on aikaa. Itse en olisi ostanut junamatkaa noin tiukalla aikataululla, ei Gare Du Nordilta Gare de Lyonille pahimmassa tapauksessa ehdi metrollakaan puolessa tunnissa. Sunnuntai-iltaisin metrot viela kulkevat kaikkein harvimpaan. Joka tapauksessa joudut vaihtamaan metroa/rer-junaa, koska tuolle valille ei ole suoraa linjaa. Paras reitti riippuu vahan miten saavut Gare Du Nordille (siis kaukojunalla, RER-junalla vai milla?), koska vaihtoetaisyydet vaihtelevat aika paljon eri muotojen valilla. Ja toivottavasti tunnet Gare De Lyonin aseman, koska siella kaukojunat lahtevat milloin mistakin ja eri laiturialueiden valilla on helposti kavelya 5 minuuttia ellei enemmankin. Ensimmaisena mieleen tulee seuraava reitti: metrolla 4 Chatelet-asemalle, jossa hyvin nopea vaihtoyhteys pikametroon 14, jolla kestaa 2-3 minuuttia Gare de Lyonille. Maaranpaassa on sit taas jonkin verran kavelya.

RER-B junalla Gare du Nordilta paasee myos Chateles/Les Halles asemalle, mutta vaihto metroon 14 on tosi pitka, parempi tassa tapauksessa olisi vaihtaa RER-A junaan. Mutta ne kulkevat sunnuntaisin niin paljon harvemmin kuin metro 14, etta saatat joutua odottelemaan junaa 10 minuuttiakin. Ja oikean junan loytaminen voi kestaa jonkin aikaa, joten siinakin riski myohastya kasvaa, metro sen sijaan on paljon helpompi loytaa.

Kaiken kaikkiaan annan sulle 50% mahdollisuudet ehtia junaan Gare de Lyonilla, jos tuota aikaa on tosiaan vain 30 minuuttia.
  Vastaa viestiin
01.07.08, 19:22   #10 (linkki)
rambu
(Vierailija)

Ja taksi se vasta riskialtis kulkumuoto onkin, ensinnakin sen saaminen saattaa kestaa 'ikuisuuden' ja sitten pienikin ruuhka reitin varrella ja takuulla myohastyt.
  Vastaa viestiin
02.07.08, 09:07   #11 (linkki)
(Vierailija)

PARIS NORD 19h31 (saapuu)
PARIS GARE DE LYON 20h24 (lähtee)
Tämmoinen aikataulu minulla on mutta ajattelin että semmonen puolisen tuntia siihen vaan jää liikkua paikasta A paikkaan B. Itse en tätä aikataulua kyllä päätänyt vaan sncf:n sivujen kautta varasin junaliput ja tulen Beauvaisista ja lähden Lyoniin ja tällaisen yhdistelmän sitten sain. Minä en ole Pariisissa ollutkaan joten ajattelin nyt että ne Ranskassa olisivat saaneet jonkun suht koht mahdollisen yhdistelmän, mutta kyllähän aikatauluista näkee että näyttää hiukan tiukalta.
Katselin itsekin että väli on noin 4,5 km joten puolessa tunnissa sitä ei laukkujen kanssa kävellä.
Valitettavasti en tunne Gare de Lyonia ollenkaan kun en Pariisissa ole ollutkaan.
Hmm, ai millaisella junalla? Tiedän että Gare de Lyonista lähtevä on TGV, mutta Paris Nordiin saapuvan symboli näyttää siltä kuin siinä lukisi Ter tai Tev. Sanooko se mitään?

Juu, tuntuu vähän mahdotomalta mutta pakko yrittää. Miten nyt sitten pitäisi tehdä?

Kiitos avusta :)
  Vastaa viestiin
02.07.08, 09:19   #12 (linkki)
(Vierailija)

Niin taksia olin kyllä ajatellut mutta ruuhkassa saattaa myöhästyä. Toisaalta en tiedä miten hyvin pystyn matkalaukkujen kanssa liikkumaan ja vaihtelemaan metroja... Hmm, kylläpäs oli ongelmallista.
  Vastaa viestiin
02.07.08, 09:22   #13 (linkki)
Mademoiselle,
(Vierailija)

Tosiaan, kävällen ei kannata lähteä, todennäköisesti et laukkujen kanssa kerkiä ja varaa ei ole eksyä yhtään=) Taksiakaan en suosittele, Pariisissa on aina pientäkin ruuhkaa, ja lyhyt matkakin voi kestää yllättävän kauan. Gare du Nordin tolpalta saa kyllä yleensä suht nopeasti taksin, mutta menisin sinuna kyllä metrolla/RERillä. Katso reitti valmiiksi, ettei tarvi enää asemilla katsoa millä metrolla menisi mihinkä! Jos sulla ei ole lippuja, niin varaa kolikoita että saat automaatista nopsaan metro/RER lipun.
Muistelisin, että junissa on tuo TGV merkki Nordillakin. Helpoiten löydät oikean junan asemalla, kun kysyt heti joltain mistä juna lähtee. Asemilla kuljeskelee paljon vartijoita, jotka puhuvat hyvää englantia jos ranskaa ei osaa. Heitä sen kun nykäisee hiasta ja kysyy, niin he kyllä neuvovat ja ovat tosi ystävällisiä. Minä kyselen heiltä aina ja hyvä etteivät vie minua aina perille, että varmasti löydän=) Näin välttää ainakin sen jonotuksen lippuluukulle, jos kyselee sieltä junan paikkaa. Tai sitten kysyt ihan paikallisilta, neuvovat tosi mielellään. Sulla on tunti aikaa, joten kerkiät kyllä hyvin! Ei ne metrot ja RERit niin harvoin kulje sunnuntaisinkaan ettet kerkiäisi. Niissä on n max 8 min väli metrossa, RERissä n 12 min pahimmillaan.
  Vastaa viestiin
02.07.08, 09:25   #14 (linkki)
Mademoiselle,
(Vierailija)

Kannattaa ottaa hyvät matkalaukut, joita hyvä kantaaa ja joita pystyy helposti vetämään käytävillä. Gare du Nordilla on raiteille rullaportaat, mutta muualla on raput ja niitä saa kävellä ylös ja alas metroasemilla. Hissejä ei ole.
Taksi on siinä nipin napin, lähtisin itse kyllä metrolla. Tuo on niin lyhyt matka, että taksikuski voi sanoa ettei vie (jonotuksen jälkeen viakka) tai sitten voi kierrellä että matkasta tulee pitempi tai sitten lisää vain 1-2 euroa loppuhintaa.
  Vastaa viestiin
02.07.08, 13:29   #15 (linkki)
rambu
(Vierailija)

Maria,

Se on varmaankin tosiaan TER-juna joka sinut tuo Gare Du Nordille. Eli sellainen
tavallinen pikajuna. Niiden raiteet on muistaakseni ihan siina aseman keskella, josta on suunnilleen sama matka metrolle kuin RER-junallekin.
Mutta sinulla kun tuota aikaa onkin nyt ruhtinaalliset 53 minuuttia, niin tilanteesi ei olekaan niin toivoton, kuin milta alussa vaikutti.
Mainitsit, etta sinulla on laukkuja, joten metron portaissa ja porttien lapi kulkeminen tulee olemaan vaikeaa ja stressaavaa. Itse menisin tassa sinun tapauksessa tsekkaamaan ensin taksijonon, ja jos se ei ole valtava ja takseja on jonoon tyrkylla jatkuvalla syotolla, ottaisin taksin. Kuski ei kieltaydy sinua kyytiin ottamasta Gare de Lyonille mennessasi; vain kovin lyhyiden matkojen osalta on kaytantona, etta minimitaksa on 5 euroa oli matka sitten miten lyhyt tahansa. Takakonttiin menevat matkatavarat yleensa lisaavat taksaa yhdella eurolla/kpl. Koska olet matkustamassa kesasunnuntai-iltana (elokuussa?), luulisin, etta jos saat taksin nopeasti, ehdit hyvinkin Gare de Lyonille, ajo kestanee sellaiset 15 minuuttia ilman ongelmia. Ja aikataulusi kestaa pienet ongelmatkin. Maaranpaassakin valtat talla tavoin pitkat kavelyt laukkujen kanssa metrolta juna-asemalle. Varaa sopivaa rahaa taksin maksua varten, jotta kuski ei paase valittamaan vaihtorahan puutteesta tms. Hintana lienee jotain 8-12 euron valilta.

Jos taksitilanne nayttaa toivottomalta (useita kymmenia ihmisia jonossa tai takseja ei mailla halmeillakaan), niin sitten akkia takaisin sisaan ja metrolle linjaan 4, suuntana Porte d'Orleans. Tutki metrokarttaa etukateen. Lipunosto saattaa muodostua kulmakiveksi, koska usein automaateillakin on pitkat jonot ja niiden kaytto ei ole yhta selkeaa turisteille kuin paikallisille. Metron vaihto Chatelet asemalla, jossa metro 4:n laiturin puolesta valista lahtee portaat alas Metrolle 14. Suuntana Olympiades ja pois jaat heti seuraavalla pysakilla Gare de Lyonilla, jossa seuraat kyltteja Grandes Lignes (en muista onko kyltteja englanniksi). Parhaassa tapauksessa saavut suoraan paa-asema'halliin', mutta pahimmassa tapauksessa saavut joidenkin raiteiden valiin, jolloin kavelet laituria pitkin asemahallia kohti.

Gare de Lyonille saapuessasi neuvoisin tsekkaamaan suuren mustan taulun, jossa kaikkien seuraavana lahtevien junien raiteet on kerrottu. Lyoniin (siis Perrache tai Part Dieu) lahtevat junat lahtevat yleensa paaraiteilta, jotka on nimetty aakkosilla, ja jotka ovat ihan aseman paasisaankaynnin edessa. Lyon Saint Exuperyyn menevat junat lahtevat joskus sielta kauemmalta raidealueelta, jossa raiteet on nimetty numeroin. Mutta tuolla taululla junat on listattu niiden maaranpaan mukaan, joka ei valttamatta ole Lyon! Joten etsi taululta oma junasi lahtoajan ja junannumeron mukaan. Ja muistathan etta ennen junaan astumista sinun tulee leimata lippu raiteen alussa olevissa keltaisissa leimauslaitteissa! Onhan sinulla liput valmiiksi mukanasi Pariisiin saapuessasi, jotta et joudu niita jonottamaan automaatista tai luukulta, siihen saattaa menna iaisyys.
Todennakoisyytesi ehtia junaan on naiden uusien aikataulujen valossa 95%. Ellei eka juna ole myohassa...
  Vastaa viestiin
02.07.08, 15:22   #16 (linkki)
(Vierailija)

Kiitos paljon :)

En todellakaan tiedä juuri mitään Pariisin liikenteestä, joten mukavaa kun joku voi auttaa :)

Kyllä, liput on valmiina ja olen menossa Part Dieu - asemalle.

Vastasin toiseen keskusteluun jo mutta katselin ratp.fr sivuilta ja en kovin paljon viisaammaksi tullut mutta nyt luulisin selviäväni. ensin chekkaan taksijonon tai ylipäätänsä taksien olemassa olon ja sen jälkenn mietitään metroja.

Jeps, yritän katsella kartooja ja päästä hiukan jyvälle niistä, koska ne kieltämättä ovat hiukan sekavaiset... Muuuutta eiköhän se tästä :)
  Vastaa viestiin
02.07.08, 15:25   #17 (linkki)
(Vierailija)

Kyllä, yksi matkalaukku minulla on ja elokuun alussa olen menossa. Vastaava matka (asemien välillä Pariisissa) pitää taas sitten parin viikon päästä tehdä toisin päin - gare de Lyonista Gare de Nordiin. Kaipa metrot toimivat sitten toiseenkin suuntaan ja ensimmäisestä matkasta viisaantuneena kai sitten tiedän helpommin miten liikkua.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku