| Terveisiä helteisestä Pariisista.
nsimmäinen päivä Pariisissa takana. Herätys oli 5.30 suomen aikaa. Lentokentällä olin 7.30 ja kone lähti 9.25.
Lento meni mukavasti. Samassa koneessa oli Ranskan ystävä Lasse Pöysti.
Kone laskeutui aikataulun mukaan kello 11.25 Ranskan aikaa mutta ilmeisesti jonnekin Saksan puolelle. Kone rullasi lentokentällä sen verran pitkään. Silti meidät vietiin vielä loppumatkan linja-autolla.
Matkatavarat sain nopeasti eikä RER-junan löytäminen tuottanut ongelmia. Lippuautomaattien jonot olivat pitkät. Monet ähelsivät automaatin luona kauan eivätkä tuntuneet saavan lippua. Näyttivät yrittävän käyttää luottokorttia? Minulla ei ollut mitään ongelmia saada lippua mutta minä maksoinkin kolikoilla. Junamatka maksoi 8.40 euroa. Junassa oli sunnuntaina reilusti tilaa.
Hotellin (Citea Philippe Auguste) löysin ongelmitta. Ensin RER-B:llä Chatelet les Hallesiin. RER-A lähti laiturin vastakkaiselta puolelta. RER-A:lla Place du Nationille, jossa lyhyen kävelymatkan jälkeen vaihto metroon numero 2. Metrolla asemalle Philippe Auguste, josta oli sadan metrin kävelymatka Rue Pierre Baylea pitkin hotellille.
Hotelli ja huone on ihan OK vaikkakin kallis... 85 euroa vuorokaudessa. Huone on noinn 20 neliön kokoinen. Huoneesta löytyy sängyn lisäksi kirjoituspöytä, pöytä ja pieni keittiö. Aamiaisesta veloitetaan 7,5 euroa.
Illalla kävin sitten ensimmäisellä kierroksella Pariisissa. Menin vähän kiertäen Seinelle. Ensin Bld Philippe Augustea pitkin Place du Nationille, josta sitten Bld Diderotia pitkin Seinelle. Place du Lyonin rautatieasemaa vastapäätä join elämäni kalleimman oluen 0,5 litran tuoppi maksoi 8 euroa.
Bld Philippe Auguste oli kuin kaatopaikka. Siellä oli päivällä ilmeisesti ollut jonkinlainen kirpputori? Muutenkin Pariisi on varsin epäsiisti kaupunki. Pariisilaiset eivät ole kovin tyylikästä porukkaa. Ei nuo suomalaisesta tuulipukukansasta juuri eroa. Mitä nyt mustia on huomattavasti enemmän kuin Suomessa.
Takaisin tullessa yritin oikaista ja löysin itseni Place du Bastiljilta. Pikkaisen kierrellen löysin hotellin puolenyän aikoihin.
Huomiseksikin on luvattu hellettä, joten suuntaan Georges Simenonin Maigret kirjan kanssa jonnekin puistoon?
|