Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Kaupunkilomat > Pariisi
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.06.10, 21:16   #1 (linkki)
Vilijonkka38
(Vierailija)

matkakertomus

Sain joku kuukausi takaperin matkakärpäsen pureman ja pahan päähänpinttymän, että tahdon pariisiin ja sinne olisi pakko päästä HETI. Ilta toisensa jälkeen selasin netissä hotelleja ja lentolippujen hintoja, matkakertomuksia ja vinkkejä matkalaisille ja kun yllättäen sain hiukan ylimääräistä rahaa, se oli menoa.

Tilasin matkan Travellinkin mainiolla hakuohjelmalla, joka tarjosi halpoja lennot+hotelli-paketteja. Olen aina pitänyt itseäni pakettimatkailijana, joka haluaa bussikuljetuksen hotellille ja matkaoppaan tueksi ja turvaksi, järjestettyjä kiertoajeluita yms. Vaan yllätin itseni järjestämällä omatoimimatkan ja hankkimalla kaikki tarvittavat tiedot ja taidot ihan itsekseni.

En ole koskaan aiemmin matkustanut YKSIN ulkomaille, mutta kun en saanut nyt ketään mukaan ja halu mennä mahdollisimman pian oli suorastaan pakottava, ei auttanut muu kuin uskaltaa. Ja hyvin kaikki sujuikin.

Pariisin lentokentältä seurasin opasteita rautatieasemalle siinä terminaalien välissä ja sain ostettua kouluranskallani Paris Visite -kortin kolmeksi päiväksi ja sepäs osoittautuikin vallan käteväksi välineeksi. Rakastuin Pariisin metroon! Sillä pääsi niin kätevästi paikasta toiseen, silti tuli käveltyäkin pitkiäkin taipaleita nähtävyydeltä toiselle. Ja niin innoissani olin heti saapumispäivänä, että kiersin kaikki suunnittelemani nähtävyydet saman tien, vaikka oli tarkoitus käyttää niiden etsimiseen kaikki 3 päivää! Täytyi sitten keksiä lisää tekemistä ja nähtävää loppulomalle.

Lauantain käytin Louvren kummasteluun. Olin hiukan pettynyt, kun joka toinen taideteos esitti Mariaa ja Jeesus-vauvaa, joka kolmas kuollutta Jeesusta. Olisin kaivannut enemmän vaihtelua aihevalintoihin! Mutta ravintola Louvressa oli mitä mainioin, tarjoilijat ylen ystävällisiä ja ammattitaitoisia, ruoka suussasulavaa. Sinne menisin toistekin, jos kävisin uudemman kerran Pariisissa.

Muutenkin pariisilaiset olivat auttamishaluisia ja ystävällisiä. Keneltä tahansa kysyinkin neuvoa, aina sain yhtä ystävällistä ja avuliasta kohtelua. Aloitin aina ranskaksi, mutta kun kielitaitoni loppui auttajani vaihtoi omasta halustaan englanniksi huomatessaan ettei viesti mene ranskaksi perille. Toki ranskalaisten aksentti on hiukan haastavaa aluksi, mutta ei omakaan lausumiseni ole lähelläkään täydellistä.

Jalat reissulla kipeytyivät paljosta kävelystä. Kaikki on Pariisissa niin suurta. Sitä ei voi kuvista käsittää, se pitää itse kokea.
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku