Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Kaupunkilomat > Yleistä kaupunkilomista
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
11.09.05, 09:11   #1 (linkki)
leilu
(Vierailija)

praha vai wien??

kumpaan ekakertalaisen kannattaa suunnata - prahaan vai wieniin? 5 pv:n matka suunnitteilla lokakuussa?
kiinnostaa nähtävyydet ja miljöö, ei shoppailu . ovatko kaupungit tuohon aikaan vuodesta vielä täynnä turisteja?
  Vastaa viestiin
13.09.05, 08:48   #2 (linkki)
tiinu
(Vierailija)

Re: praha vai wien??

Kummassakin olen käynyt ja hienoja molemmat! Voisiko karkeasti sanoa että jos nautit:
a) kävellä tyylikkäiden pienien putiikkien keskellä, piipahtaa fiinisti kahvikupillisella/viinilasillisella, käydä katsomassa kuinka hoviväki eleli palatseissa ja katsella hienoja valkoisia rakennuksia, valitse WIEN.
B) Jos olet aina pitänyt saduista joissa on keskiaikaisia linnoja, kylä ja ritareita, sekä halvasta oluesta ja ruuasta, koristeellisten keskiaikaisten rakennusten katselusta ja edullisesta kristallista, valitse PRAHA.

Itse pidin enemmän Prahasta, sen keskusta oli niin yhtenäinen vanhassa tyylissään ja lähes joka taloa piti pysähtyä katselemaan ja nähtävyydet olivat lähellä toisiaan. Vaikka ei saksankielinen Wienkään hassumpi ollut, kalliimpi tosin se oli ja hieman fiini. Wienissä oli kivoja katuteatterityyppejä tapaninkirkon luona.
  Vastaa viestiin
13.09.05, 17:20   #3 (linkki)
lellu
(Vierailija)

noin olen itsekin vähän ajatellut. kuitenkin aina Prahan varkaista varotellaan, olisko Wien siinä mielessä tuvallisempi?
Kuinka muuten Wienissä iillalliselle pukeudutaa, entä jos menee konsertteihin? Prahassa kai ei niin väliä, vai kuinka on?
  Vastaa viestiin
14.09.05, 13:38   #4 (linkki)
sinna
(Vierailija)

Katsoppa tuonne ""muut kaupungit"", siellä olen kirjietellut Wienin alle juttuja, myös tuosta pukeutumispuolesta - laiska kun olen, en jaksa samaa enää kirjoitella. Haku olisi hyvä väline surffailla katsomassa muiden juttuja, mutta ei näköjään TAASKAAN toimi - tylsää!

Molemmissa olen käynyt parikin kertaa, ja vaikea sanoa, kumpi parempi. Praha on idyllisempi, kun hakee tuota vanhaa, mutta Wien on jotenkin siistimpi ja vilkkaampi - ja vähän kalliimpi, mutta hintaero kyllä tasoittunut reilusti muutamassa vuodessa. Kummassakin teatteria ja konsertteja tosi paljon. Jos menee yhteen nyt, niin suosittelen käyntiä ensi kerralla toisessa, sillä molemmissa todella kiva käydä. Ja taskuvarkaita on kaikkialla - joten sama varovaisuus aina kaupunkireissuilla. Omalle väelle ei ole koskaan - vielä - sattunut tällaista kokemusta eteen, vaikka reissattu onkin paljon. Iltamyöhään kyllä katson tarkkaan, minkälaisissa kaupunginosissa tulee kuljettua, päivällä ei niinkään.

Muuten, kyllä Prahassakin pukeutuu mielellään siistimmin illalla, mutta mikään pakkohan se ei ole mielestäni missään kaupungissa(-kaan). Aina löytyy kaikki vaihtoehdot joka lähtöön - ikä lähinnä ratkaisee, vanhempi väki siistimmissä vermeissä, noin yleistäen. Mihinkähän sitä itsensä luokittelisi, kai se on tuulesta kiinni ;))
  Vastaa viestiin
16.09.05, 16:28   #5 (linkki)
à
(Vierailija)

Sanoisin samaa, kuin ensimmäinen vastaaja, upeita kaupunkeja molemmat. Prahan rennompi meininki ehkä viehättää minua enemmän. Ei sekään mikään nukkavieru paikka ole.

Taskuvarkaita en ole nähnyt kummassakaan, joten luultavasti se ei ole kovin iso ongelma kummassakaan. Pahin varkaus lähipiirissä on tapahtunut kuitenkin Wienissä.

Ystävättäreni oli perheineen Wienissä luksusluokan hotellissa. Lähtöaamuna aamiaishuoneessa oli ainoastaan kaksi vanhempaa pariskuntaa ja tämä nelihenkinen perhe. Nämä vanhemmat ihmiset istuivat salin perällä ja perhe pisti tavaransa keskellä salia olevalle pöydälle, rouvan uusi Louis Vuitton käsilaukku passeineen ja lentolippuineen, miehen lompakko ajokortteineen ja molempien luottokortit ja kodin avaimet olivat myös laukussa.
Kun he olivat hakeneet aamupalansa runsaasta seisovasta pöydästä, laukku oli hävinnyt.

Kun näiltä vanhemmilta ihmisiltä kysyttiin, olivatko he nähneet ketään, niin he sanoivat, että ei hätää; perheen isoäiti korjasi laukun talteen.
Ongelma oli vain siinä, ettei perheen isoäiti ollut edes matkalla mukana.

Vanhempi hyvin kalliisti pukeutunut ja suoraselkäinen rouva oli kävellyt aivan perheen perässä koko ajan ovelta saliin kuin olisi samaa perhettä. Kun äiti laittoi laukkunsa pöydälle, rouva oli istahtanut hetkeksi pöytään ja ennenkuin perhe oli seisovan pöydän vieressä, rouva katsoi kelloa, nousi ja vei laukun mennessään.

Vastaa viestiin