Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Omatoimimatkat > Tien päällä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.06.06, 19:09   #1 (linkki)
Reissuperhe
(Vierailija)

Liettuaan autolla?

Hei,
onko tietoa, millaisessa kunnossa tiet Riian jälkeen, kun suunnataan Via Balticalta Liettuan rannikolle? Meillä olisi tarkoitus ajella heinäkuun alussa katselemassa Latvian ja Liettuan rannikkoa.
Via Baltican huonosta kunnossa on täällä ollut viestejä - onko ketään, joka itse ajanut ihan viime aikoina?
Olemme matkailleet omalla autolla vain vähän, joten myös sellainen kiinnostaa, eroaako Liettuan autoilukulttuuri muista Baltian maista?
Kiitos kokemusten jakamisesta!
  Vastaa viestiin

12.06.06, 15:15   #2 (linkki)
Globetrotter
(Vierailija)

Re: Liettuaan autolla?

En nyt muista että tiet olisi missään Virossa, Latviassa tai Liettuassa olleet niin huonossa kunnossa, että huonokuntoisuus sinällään olisi ollut ongelma. Ei ainakaan päivän valolla ajettaessa. Isompi ongelma sen sijaan on se, jos huonokuntoista tietä on alettu korjaamaan, ja sattuu osumaan tietyön keskelle, jota voi jatkua kymmeniä kilometrejä. Siinä sitten nyssyttelet ruuhkassa ja irtokivien keskellä tuntitolkulla aina välillä ehkä punaisiinkin liikennevaloihin pysähdellen (kun on vain yksi kaista tiestä käytössä). Jos näin käy - ja näin varmasti aina käy ainakin yhden kerran, vaikka miten reittinsä suunnittelisi, niin ei siinä sitten muuta kuin että katsoo kartasta jonkun toisen reitin tai rinnakkaistien.

En ainakaan itse osaa erotella, että miten Viro-Latvia-Liettua liikennekulttuuri eroaisi toinen toisistaan. Suomeen verrattuna eroa kyllä on, esimerkkinä vaikkapa tiukat ohitustilanteet. Joskus joutuu pitämään jalkaa jo valmiiksi jarrupolkimella valmiina polkaisemaan kunnolla ja ohjaamaan tien sivuun jos alkaa näyttämään siltä, että kohta pelti rytisee edessä. Sen verran hurjilta joskus näyttää jotkut ohitustilanteet, mutta kuin ihmeen kaupalla aina vaan kaikissa tilanteissa mitä itse olen nähnyt, niin jotenkin se ohittamaan lähtenyt auto on vaan aina ehtinyt takaisin omalle kaistalleen, ja yhtään nokkakolaria en ole vielä itse nähnyt.

Kerrankin oli muistaakseni Liettuassa sellainen tilanne, että itse ajelin kahden rekan välissä ja kyttäilin pitkän aikaa sopivaa kohtaa, että missä pääsisin siitä edellä ajavasta rekasta ohi. Sitten tuli vähän pidempi suora, mutta sen päässä oli jo vastaantulijoita näkyvissä ja totesin, että ei tässä oikein ehdi. Silti takanani olevan rekan takaa lähti auto ohittamaan, ja yritin siinä sitten taustapeilistä katsella, että tunkeeko se minun takapuskuriin kiinni, vai tuleeko se vielä minustakin ohi, eli jalka valmiina jarrupolkimella, että se mahtuisi oman autoni ja edellä ajavan rekan väliin. Kävi kuitenkin niin, että ohitse lähtenyt auto meni vielä siitä edelläni ajavasta rekastakin ohi, ja kun me kaikki kolme ohitettavaa autoa vähän jarrutettiin, niin nokkakolaria ei silläkään kertaa tullut - vastaan tuleva auto tosin väisti ihan pientareelle sekin niin että hiekka pöllysi.

Joku irvileuka joskus leukaili, että Balttiassa on sellainen liikennesääntö, että kun joku aloittaa ohituksen, niin sen jälkeen vastaantuleminen on kiellettyä. Kiellosta huolimatta silti niitä vastaantulijoita joskus aina vaan tahtoo kuitenkin tulla...:-)
  Vastaa viestiin
13.06.06, 20:32   #3 (linkki)
Reissuperhe
(Vierailija)

Hei,
kiitos vastauksesta, Globetrotter.
Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin huonokuntoisuudella just noita tietöitä, joista oli taas maanantain Hesarissa Autoliiton ihmisen juttua.
Autoilukulttuurikuvauksesi tuntui tutulta Viron ja Latvian (ja Venäjän, jossa onneksi olen ollut vain ison auton kyydissä!) perusteella. Täytyy vaan olla itse varovainen, niin kuin kirjoitat, niin eiköhän noista Kamikazeista taas selviä.
  Vastaa viestiin
21.06.06, 18:07   #4 (linkki)
minä vain
(Vierailija)

Ajoimme viime maaliskuussa tallinnasta liettuaan, vilnaan. Aloimme pimeässä suurimman osan matkasta. Tietöitä oli lähempänä Vilnaa runsaastikin, mutta kyllä niistä selvittiin. Toivottavasti teillä ei ole kiire aikataulu, sillä maltti on valttia niilläkin teillä. Ja nyt kesäaikaan kun on valoisaa ja tiet kuivia, niin meno onkin jo ihan toista kun lumisilla ja pimeillä teillä.
  Vastaa viestiin
04.07.06, 07:37   #5 (linkki)
Mrs. Viabaltica
(Vierailija)

Olemme ajelleet Via Balticaa monia kertoja, viimeeksi syksyllä 2005. Ihmettelen, kun aina moititaan näiden maiden teitä ja tiekulttuuria. En puhu nyt Puolasta. Ei minusta Baltian maiden tiet tai kuskitkaan niin kamalan paljon poikkea suomalaisista. Kyllä niitä kaahailijoita (samanlaisia, kuin Globetrotter kertoi) löytyy Suomestakin. Vai?
Toki Balttissa nyt on runsaasti tietöitä, mutta ne vaativat vaan hyviä hermoja. Ja jos lähtee autolomalle, niin niitä kannattaa jo muutenkin olla. Mielestäni jossain Saksan moottoritiellä niitä vasta tarvitaan. Balttian teillä kumminkin on paljon, paljon vähemmän autoja ja päivällä ajaminen on monasti ihan nautinnollistakin.
Jos meiltä kysytte, niin suosittelemme autolomaa näissä maissa ehdottomasti.
Jos et vielä ole reissussa, niin nyt kun tiedät tietöistä, niin et yllätykään. Ne vaan on hidastamassa, mutta onko lomalla kiirekään.
Me kyllä taas syksyllä aiotaan sinne ja samala nähdään, kuin hommat ovat edistyneet. Kuvitelkaas kuin hienot tiet siellä muutaman vuoden kuluttua on. Onko Suomessa?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku