| |  | |
23.03.08, 10:39
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Vinkkejä Moselilla majoittumiseen
hei, etsiskelen mukavaa yöpymispaikkaa 3-4 yöksi kesäkuussa Moselin joen varrelta. Olen yöpynyt aikaisemmin Cochemissa ja Traben-Trarbachissa sekä Mehringissä. Joskus taannoin myös muistaakseni Neumagenissa. Näistä voisin antaa erittäin mukavan ja edullisen vinkin Cochemiin menijöille. http://www.hoehn-cochem.de/. Ihana huone, jossa parveke kahteen suuntaan ja "katse" sekä linnalle, joelle että viinitarhoille joen molemmin puolin. Aamiainen huoneeseen tarjottimella, yöpymishinta 19-25 e/hlö ja erittäin ystävällinen isäntäparikunta. Mitä muuta voi turisti toivoa. Viiniäkin oli jääkaapissa, josta voi valita ja ostaa mieleistään edulliseen hintaan.
Traben-Trarbachissa asuin joen rannalla upeassa Interhomen kaksiossa kaksi viikkoa. Parvekkeelta oli iltaisin kiva seurata joen liikennettä, kun ei enää itse jaksanut taivaltaa. Kiva kylä sekin oli ja hyvässä paikassa, sillä suuntasimme sieltä käsin ympäristöön vähän sinne sun tänne.
Nyt haluaisin johonkin kauniiseen pikkukylään lähemmäs Trieriä kuin Koblenzia. Berkastel-Kueskin käy, mutta toivomus olisi kohtuuhinnan lisäksi parveke ja siitä mielellään näkymä joelle. Autolle tietysti paikka pihalta eikä yleisiltä parkkialueilta. Kahden hengen huone mukavuuksilla ja aamiaisella. Joku viinitilakin käy, jos se sijaitsee sellaisessa paikassa, että siitä jaksaa kuumallakin kelillä käveleskellä kylään syömään illalla.
Näitä paikkoja on varmaan satoja, mutta toisten kokemukset ovat ennenkin auttaneet valintatilanteessa, jossa tarjontaa on yllin kyllin. Olen seikkaillut erilaisten hakukoneiden tarjonnan läpi, mutta nyt toivon siis omakohtaisiin kokemuksiin perustuvia vinkkejä. Toivotaan, että joku jaksaa jakaa kokemuksiaan tällä palstalla :)
| |
| | |
24.03.08, 10:56
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | reppu selässä Moselilla ja Reinillä Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Mosel-fani hei, etsiskelen mukavaa yöpymispaikkaa 3-4 yöksi kesäkuussa Moselin joen varrelta. Olen yöpynyt aikaisemmin Cochemissa ja Traben-Trarbachissa sekä Mehringissä. Joskus taannoin myös muistaakseni Neumagenissa. Näistä voisin antaa erittäin mukavan ja edullisen vinkin Cochemiin menijöille. http://www.hoehn-cochem.de/. Ihana huone, jossa parveke kahteen suuntaan ja "katse" sekä linnalle, joelle että viinitarhoille joen molemmin puolin. Aamiainen huoneeseen tarjottimella, yöpymishinta 19-25 e/hlö ja erittäin ystävällinen isäntäparikunta. Mitä muuta voi turisti toivoa. Viiniäkin oli jääkaapissa, josta voi valita ja ostaa mieleistään edulliseen hintaan.
Traben-Trarbachissa asuin joen rannalla upeassa Interhomen kaksiossa kaksi viikkoa. Parvekkeelta oli iltaisin kiva seurata joen liikennettä, kun ei enää itse jaksanut taivaltaa. Kiva kylä sekin oli ja hyvässä paikassa, sillä suuntasimme sieltä käsin ympäristöön vähän sinne sun tänne.
Nyt haluaisin johonkin kauniiseen pikkukylään lähemmäs Trieriä kuin Koblenzia. Berkastel-Kueskin käy, mutta toivomus olisi kohtuuhinnan lisäksi parveke ja siitä mielellään näkymä joelle. Autolle tietysti paikka pihalta eikä yleisiltä parkkialueilta. Kahden hengen huone mukavuuksilla ja aamiaisella. Joku viinitilakin käy, jos se sijaitsee sellaisessa paikassa, että siitä jaksaa kuumallakin kelillä käveleskellä kylään syömään illalla.
Näitä paikkoja on varmaan satoja, mutta toisten kokemukset ovat ennenkin auttaneet valintatilanteessa, jossa tarjontaa on yllin kyllin. Olen seikkaillut erilaisten hakukoneiden tarjonnan läpi, mutta nyt toivon siis omakohtaisiin kokemuksiin perustuvia vinkkejä. Toivotaan, että joku jaksaa jakaa kokemuksiaan tällä palstalla :) | Hei!
Olimme puolisoni kanssa viime kesäkuussa Moselin ja Reinin vartta tarpomassa liki kolme viikkoa. Lensimme Helsingistä Kölniin, josta junalla Koblenziin. Sieltä aloimme hitaahkon etenemisemme jokivartta yläjuoksun suuntaan. Kuljimme kylien välejä jokilaivoilla sekä paikoin busseilla. Majoitus otettiin aina paikanpäällä. Käytiin katsomassa "zimmer frei" -paikkoja ja kyseltiin hintoja. Tavallisimmin huone maksoi aamiaisen kanssa 20-25€/hlö. Tasovaatimuksemme ei ollut kovin korkealla, mutta oman kylpyhuoneen halusimme. Kaikissa yöpymispaikoissamme hintaan kuuluivat vuodevaatteet ja pyyhkeet. Kylät ovat sen verran pieniä, että aina on joki ja viinirinteet lähellä. Mutta tämänhän tiedätkin Moselilla jo käyneenä. Yövyimme useissa kylissä useimmiten 2-3 yötä. Vuokrasimme polkupyörät silloin tällöin ja kävimme lähikylissä tutkimusretkillä. Viinirinteiden tarpominen ja linnoille kiipeileminen oli itsestään selvää. Alkukesästä kylät olivat vielä rauhallisia, eikä turistiryysistä ollut.
Erityisen mukavina majapaikkoina jäivät mieleen pikkuruisen Beilsteinin sekä Bernkastelin kortteerimme. Beilsteinissa yövyimme Burgschenke Gästezimmer -nimisessä b&b hotellissa. Se sijaitsi linnalle (Burg Metternich) lähtevän portaikon juurella. Talo oli uudehko ja siisti. Huoneissa oli parveke. Jokinäkymää ei ollut, mutta luulen, että osa parvekkeista saattoi olla linnalle päin. Sesongin aikana paikassa oli varmaankin winegarten, mutta koska oli vielä alkukausi, oli puutarha vapaa käyttöömme. Talon yhteinen minibaari oli käytössämme. Jääkaapista sai ottaa olutta tai viiniä ja merkata tukkimiehen kirjanpidolla käyttämänsä muistiin. Oli nautinnollista siemailla viiniä rauhallisessa puutarhassa. Tällä hotellilla oli piha, johon auton voi jättää.
Bernkastelissa löysimme Hotel Gästehaus Ursula -nimisen hotellin. Se sijaitsi keskustasta pari sataa metriä ylämäkeen rauhallisemmalla katuosuudella. Hotellia pitää familie Ries. (riesstahl@aol.com.) Rakennus oli uusi ja huoneet superihanat. Vaalea puukalustus, pieni ranskalainen parveke, näkymä viinirinteille, digitaulu-tv, raikkaat värit ja superupea kylpyhuone halogeenivalaistuksineen. Se tuntui luksukselta, kun oli ehditty olla jo vähän useammin nuhruisissakin paikoissa. Hintakin oli korkeampi 65,-/yö. Sielläkin oli yhteinen minibaari eteisessä. Autopaikasta en ole varma. Hotellissa oli garage, mutta pihalle ei voi pysäköidä.
Kuriositeettina voisin mainita Zellin majoituksestamme: Palloilimme rinkat selässämme kylän pikkukadulla, kun erään talon pihalla oleva vanha rouva kysyi voisiko auttaa. Hän kertoi heillä olevan huoneita tarjolla ja tahtoi esitellä ne meille. Huone oli todella iso ja kylpyhuone myös. Päätimme majoittua. Tervetuliaisiksi rouva tarjosi omasta viinikellaristaan lasilliset. Myöhemmin hän kertoi heillä olevan omaa viininviljelystä ja näytti talon kellarissa olevat valtavat viinitynnyrit. Halusimme ostaa talon viiniä, mutta eihän se ilman maistiaisia onnistunut. Täti korkkaili pari pulloa ja me maistelimme. Viini ei ollut kovinkaan kummoista, mutta olipahan ainakin luomua. "Ei tule pää kipeäksi", vannoi vanharouva. Aamiaisella hän patisti meitä tekemään sämpylöitä evääksi päivän kävelyreissua varten. Paperipussinkin hän oli sitä varten meille varannut.
Moselilta siirryimme Reinille, ja täytyy sanoa, että rauhallinen, unelias Mosel oli enempi meidän makuumme. Toivottavasti mukava paikka löytyy ja saatte nauttia taas Moselin hengestä.
| |
| | |
24.03.08, 13:20
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | nostalgiaa
hei ”Japutti”,
kiitos vaivannäöstäsi, annoit hyviä vinkkejä ja sinulla on upea tapa kirjoittaa kokemuksistanne. Nautittavaa luettavaa, jonka avulla pääsin taas Mosel-tunnelmaan sekä nostalgisiin muistoihin kivoista matkoista. Mieleen palasivat mm. ensimmäiset matkani noihin jokilaaksoihin 90-luvun alussa. Silloin aloitin neljän Inter-reilin innoittamana automatkailun Keski-Eurooppaan. Enkä yhtään kesää ole sen jälkeen halunnut pysyä pois noilta kauniilta teiltä eri maissa. (Huom! en juurikaan käytä motareita, sillä varaan aina riittävästi aikaa matkalle, jotta voin nautiskella näkemästäni ja matkalla olemisesta).
Ihan samat fiilikset meillä on Reinistä ja Moselista. Viime kesäkuussa me olimme Reinillä, asuimme Bacharachissa (hotel-pension Dettmar) ja seikkailimme lähikylissä sieltä käsin. Mukavin muisto oli ehkä laivamatka Rüdesheimiin ja takaisin. Aurinkoinen, lämmin päivä laivan kannella katsellen jokivarren kauniita maisemia ja upeita linnoja oli ikimuistoinen. Rüdesheimkin oli kaunis, mutta ahtaat kuumat kadut tuhansine turisteineen vei nopeasti suuremmat energiat ja oli ihana päästä laivan varjoisammalle puolelle istumaan maisemia ahnehtimaan. Dettmarin pension oli keskellä kaunista kylää ja isäntäväki oli ystävällistä. Autonkin sai lukittuun autotalliin, mikä olikin suuri helpotus, sillä kävelykaduille ei saa pysäköidä, enkä mielellään jätä autoa vuorokausitolkulla yleisille parkkialueille. Ehkä olen ylivarovainen, mutta kuitenkin J.
Inter-reileillä ja ensimmäisillä automatkailuvuosinani teimme juuri samoin kuin tekin eli etsimme edullisen majoituksen paikan päältä. Useimmiten se oli helppoa ja tuotti kivoja yllätyksiä. Mutta onhan minulla päin vastaisiakin kokemuksia, tietenkin. Kun väsyneenä alat etsimään kohtuuhintaista majoitusta ja käyt kolkuttelemassa ihmisten ovilla, saattaa se käydä joskus työstäkin. Tietysti jos ei yhtään välitä kustannuksista, niin ainahan paikan saa. Joskus olemme väsyneinä ottaneet jopa niinkin kalliin huoneen, että sillä olisi toisessa paikassa asunut useamman vuorokauden. Mutta ainahan raha ei merkitse kaikkea, eikä useamman viikon matkalle kannata liian tiukan budjetin kanssa lähteäkään. Keskimäärin 20-35 e/hlö on minusta kohtuullinen hinta hyvästä yöpaikasta. Ja oma suihku ja WC on kyllä meille aina se ”must”. Inter-reilillä nukuttiin junissa ja asemilla ja milloin missäkin kummallisissa hostelleissa, mutta nyt voi jo antaa itselleen luvan nautiskella puhtaista lakanoista ja hyvästä aamiaisesta. Silti en koskaan vaihtaisi niiden ekojen ”röhnäämis”matkojen kokemuksia pois.
Olen tullut niin mukavuuden haluiseksi, että olen myös jo useampana vuonna varannut jostakin matkan ”pääkohteesta” Interhomen kautta puoli-ilmaisen asunnon joko viikoksi tai kahdeksi. Nykyisin katse suuntautuu lähes vuosittain Alpeille ja sieltä saa hyvin edullisia, täysin mukavuuksin varustettuja asuntoja upeilla vuoristonäkymillä melkeinpä ilmaiseksi. Viikon hinta saattaa olla n. 200-300 e ja asuntoja on sekä pieniä että isoja, yksinmatkustaville ja perheille. Niissä on hyvät keittiöt, telkut jne. joten niissä viihtyy hyvin kun tulee päiväreissuiltaan luonnosta tai lähikylistä. Tällainen edullinen asunto minulla oli myös siellä Traben-Trarbachissa, kuten mainitsin aiemmin. Olen vuokrannut niitä mm. Ranskasta, Itävallasta, Saksasta ja nyt huhtikuussa myös Prahasta. Suosittelen lämpimästi! Moselillakin on useita vaihtoehtoja, mutta tänä kesänä olemme vain läpimenomatkalla (kohti Alppeja), joten majoitus kannattaa vuokrata muuta kautta.
Etsiskelin tuota Ursulaa netistä, en ainakaan vielä löytänyt. Mutta etsintä jatkuu. Luulenpa, että Bernkastel-Kues on kohteemme tänä kesänä. Vielä vinkkinä sinulle: jos et ole vielä käynyt Ranskan Alsacen viinialueilla, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Olen jäänyt koukkuun sinnekin päin. Vaikka mihinkä en jäisi, sillä minusta joka puolella on niin paljon ihania pieniä kyliä nähtävänä ja koettavana. Pitäisi joskus ottaa vuorotteluvapaata ja käyttää matkustamiseen useampi kuukausi. Olisi helpompi valita, kun voisi samalla matkalla mennä kaikkiin niihin paikkoihin, joihin mieli kaihertaa.
Mukavaa kevättä ja kesän odotusta sinulle ja puolisollesi. Ja kivoja matkoja tulevaisuudessakin. | |
| | |
24.03.08, 16:51
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Ursulan tietoja Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Mosel-fani hei ”Japutti”,
kiitos vaivannäöstäsi, annoit hyviä vinkkejä ja sinulla on upea tapa kirjoittaa kokemuksistanne. Nautittavaa luettavaa, jonka avulla pääsin taas Mosel-tunnelmaan sekä nostalgisiin muistoihin kivoista matkoista. Mieleen palasivat mm. ensimmäiset matkani noihin jokilaaksoihin 90-luvun alussa. Silloin aloitin neljän Inter-reilin innoittamana automatkailun Keski-Eurooppaan. Enkä yhtään kesää ole sen jälkeen halunnut pysyä pois noilta kauniilta teiltä eri maissa. (Huom! en juurikaan käytä motareita, sillä varaan aina riittävästi aikaa matkalle, jotta voin nautiskella näkemästäni ja matkalla olemisesta).
Ihan samat fiilikset meillä on Reinistä ja Moselista. Viime kesäkuussa me olimme Reinillä, asuimme Bacharachissa (hotel-pension Dettmar) ja seikkailimme lähikylissä sieltä käsin. Mukavin muisto oli ehkä laivamatka Rüdesheimiin ja takaisin. Aurinkoinen, lämmin päivä laivan kannella katsellen jokivarren kauniita maisemia ja upeita linnoja oli ikimuistoinen. Rüdesheimkin oli kaunis, mutta ahtaat kuumat kadut tuhansine turisteineen vei nopeasti suuremmat energiat ja oli ihana päästä laivan varjoisammalle puolelle istumaan maisemia ahnehtimaan. Dettmarin pension oli keskellä kaunista kylää ja isäntäväki oli ystävällistä. Autonkin sai lukittuun autotalliin, mikä olikin suuri helpotus, sillä kävelykaduille ei saa pysäköidä, enkä mielellään jätä autoa vuorokausitolkulla yleisille parkkialueille. Ehkä olen ylivarovainen, mutta kuitenkin J.
Inter-reileillä ja ensimmäisillä automatkailuvuosinani teimme juuri samoin kuin tekin eli etsimme edullisen majoituksen paikan päältä. Useimmiten se oli helppoa ja tuotti kivoja yllätyksiä. Mutta onhan minulla päin vastaisiakin kokemuksia, tietenkin. Kun väsyneenä alat etsimään kohtuuhintaista majoitusta ja käyt kolkuttelemassa ihmisten ovilla, saattaa se käydä joskus työstäkin. Tietysti jos ei yhtään välitä kustannuksista, niin ainahan paikan saa. Joskus olemme väsyneinä ottaneet jopa niinkin kalliin huoneen, että sillä olisi toisessa paikassa asunut useamman vuorokauden. Mutta ainahan raha ei merkitse kaikkea, eikä useamman viikon matkalle kannata liian tiukan budjetin kanssa lähteäkään. Keskimäärin 20-35 e/hlö on minusta kohtuullinen hinta hyvästä yöpaikasta. Ja oma suihku ja WC on kyllä meille aina se ”must”. Inter-reilillä nukuttiin junissa ja asemilla ja milloin missäkin kummallisissa hostelleissa, mutta nyt voi jo antaa itselleen luvan nautiskella puhtaista lakanoista ja hyvästä aamiaisesta. Silti en koskaan vaihtaisi niiden ekojen ”röhnäämis”matkojen kokemuksia pois.
Olen tullut niin mukavuuden haluiseksi, että olen myös jo useampana vuonna varannut jostakin matkan ”pääkohteesta” Interhomen kautta puoli-ilmaisen asunnon joko viikoksi tai kahdeksi. Nykyisin katse suuntautuu lähes vuosittain Alpeille ja sieltä saa hyvin edullisia, täysin mukavuuksin varustettuja asuntoja upeilla vuoristonäkymillä melkeinpä ilmaiseksi. Viikon hinta saattaa olla n. 200-300 e ja asuntoja on sekä pieniä että isoja, yksinmatkustaville ja perheille. Niissä on hyvät keittiöt, telkut jne. joten niissä viihtyy hyvin kun tulee päiväreissuiltaan luonnosta tai lähikylistä. Tällainen edullinen asunto minulla oli myös siellä Traben-Trarbachissa, kuten mainitsin aiemmin. Olen vuokrannut niitä mm. Ranskasta, Itävallasta, Saksasta ja nyt huhtikuussa myös Prahasta. Suosittelen lämpimästi! Moselillakin on useita vaihtoehtoja, mutta tänä kesänä olemme vain läpimenomatkalla (kohti Alppeja), joten majoitus kannattaa vuokrata muuta kautta.
Etsiskelin tuota Ursulaa netistä, en ainakaan vielä löytänyt. Mutta etsintä jatkuu. Luulenpa, että Bernkastel-Kues on kohteemme tänä kesänä. Vielä vinkkinä sinulle: jos et ole vielä käynyt Ranskan Alsacen viinialueilla, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Olen jäänyt koukkuun sinnekin päin. Vaikka mihinkä en jäisi, sillä minusta joka puolella on niin paljon ihania pieniä kyliä nähtävänä ja koettavana. Pitäisi joskus ottaa vuorotteluvapaata ja käyttää matkustamiseen useampi kuukausi. Olisi helpompi valita, kun voisi samalla matkalla mennä kaikkiin niihin paikkoihin, joihin mieli kaihertaa.
Mukavaa kevättä ja kesän odotusta sinulle ja puolisollesi. Ja kivoja matkoja tulevaisuudessakin. | No, hei taas!
Kaivelin matkapäiväkirjani ja tässä linkki Ursulaan http://www.mittelmoselferien.de/. Kuulostat paljolti samanlaisia matkailukokemuksia arvostavalta kuin mekin. Kesällä menemme Alpeille kolmeksi viikoksi. Majoitukset olemme osittain varanneet. Pääkohteemme ovat Zell am See ja Söll. Tarkoitus on kuitenkin autoilla muuallakin. Olemme ekakertalaisia, mutta tavoitteena on hakea kauniita maisemia vaellusreiteiltä ja mukavia weinstube-elämyksiä pikkukylissä... Kiitos Alsace-vinkistä. Niin kuin totesit: paljon olisi ihania kohteita! | |
| | |
24.03.08, 17:28
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | hyvät kohteet
heips, kiitoksia. Kivalta näyttää Ursula. Pistetään harkintaan.
Kylläpä tosiaan tykkäätte samankaltaisista reissuista. Olette valinneet ihanat kohteet ensi kesäksi. Zell am See on yksi minun suosikeistani ja olen siellä asustellut yhteensä muistaakseni 3-4 viikkoa. Lisäksi tykkään aina piipahtaa siellä jos seikkailen lähistöllä. Viime kesänä asustelimme kaksi viikkoa Ellmaussa upean Wilder Kaiser-vuoriston sylissä ja teimme sieltä retkiä mm. lähellä sijaitsevaan Söllin kylään. Oli upea patikkaretkikohde siellä Hochsöllissä. Toivottavasti muistan nimen oikein. Alue oli muutenkin oikein kiva ja sieltä pystyi kulkemaan moneen suuntaan. Kävimme jopa Münchenissä kolmen päivän piipahduksella.
Zell am See on todella hyvä kohde, sillä minä nautin joka kerta yhtä paljon Schmittenhöheltä avautuvista näkymistä (joka puolella kymmeniä lumihuippuisia vuoria), ihanista vihreistä Alppirinteistä kauniine kukkineen ja kuntoa kohottavista kävelyreiteistä sekä ylhäällä vuorten päällä että alaspäin kohti kaunista Zell-järveä ja kylää viettävistä poluista. Reppuun tarpeeksi eväitä ja juomaa, oikein hyvät kengät jalkaan, varmuuden vuoksi pitkähihainen pusero ja eikun menoksi. Zell am See taisi olla minun eka patikkakokemukseni Alpeilla ja se oli menoa sen jälkeen! Voisin kuvitella, että teidänkään matkanne sinne ei jää viimeiseksi vaan se jättää poltteen tuleviksikin kesiksi. Pari vuotta sitten taisimme viettää siellä Juhannusta järven rannalla. Siellä on kivoja uimapaikkoja usemmassakin kohdassa.
Tänä vuonna me jäämme Saksan Allgäuhin, josta teemme päiväreissuja Bodenseelle, Sveitsiin ja Itävaltaan. Asumme vain 6 km Itävallan rajalta ja siitä on kiva liihottaa vähän joka puolelle. Allgäu on alue, jossa olen pari kertaa aiemminkin asustellut lomillani ja joku siinä vetää taas puoleensa. Niin kuin nyt yleensäkään pystyisi erittelemään miksi mihinkin aina sitten päätyy kun on maailma auki ja vapaus kulkea melkeinpä mihin haluaa. Nautitaan suunnittelusta ja matkojen odottelusta :) | |
| | |
25.03.08, 18:14
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Vinkkejä alpeilla liikkumiseen
Mosel-fanille:
No, nyt kun aloimme oikein "raataileen", huomaan että sinulla on tietoa ja kokemusta meitä kiinnostavista asioista. Jaksaisitko ottaa vielä kantaa tulevan Itävallan matkamme tiimoilta?
Otamme Münchenin kentältä auton ja lähdemme Zell am Seen suuntaan. Välillä on tarkoitus olla yksi yö. Kaavailimme Deutsche Alpenstrassen mukaista reittiä ja yöpaikkaa ajattelimme Berchtesgadenin/Königsseen seuduilta. Onko sinulla sieltä kokemuksia? Ehkä kävisimme Hitlerin kotkanpesällä. Sieltä menemme seuraavana päivänä Zelliin, jossa kortteeraamme viikon.
Zellistä meillä ei ole mitään vaelluskarttoja vielä. Pitäisikö mielestäsi sellaisia olla etukäteen vai saako paikan päältä riittävää materiaalia? Sen verran on nettiä selailtu, että Grosslocknerin jäätikköalue tuntuu jonkunlaiselta must-jutulta. Onko tuttu paikka? Mainitsitkin jo aiemmassa kirjoituksessasi mieleenpainuvia vaelluspaikkoja. Laitamme ne korvan taakse.
Sitten vielä autoilua koskevaa pähkäilyä. Tähän asti olemme Keski-Euroopassa käyttäneet julkisia ja hyvin on pelannut. Nyt kuitenkin otamme auton ja mietimme kartta/navigaattori -kysymystä. Olemme ajatelleet pärjätä hyvällä maantiekartastolla vaikka moni vannoo navigaattorin nimeen. Kumpaa itse käytät?
Kiitos, jos jaksat vastailla! | |
| | |
25.03.08, 21:25
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Sivutolkulla luettavaa
Hei,
tottakai jaksan ja mielelläni vastailen aina kun kyse on matkoista (makaan influenssassa kotona). Kuinka ollakaan, olen yhden ainoan kerran mennyt vuokra-autosysteemillä Keski-Eurooppaan. Ja arvaa mitä! Müncheniin lentäen ja siellä oli valmiiksi varattuna Europcarilta auto kahdeksi viikoksi. Eka viikko Zell am Seessa (menimme suoraan sinne) ja toinen Innsbruckin lähellä Tulfesin pienessä maalaiskylässä. Minä en siis ole yöpynyt Berchtesgadenin tienoilla, ajellut kylläkin. Sieltä taatusti löydätte lähistöltä kivan yöpymispaikan netin kautta tai sitten vain paikan päältä etsimällä.
Zell am Seesta on muuten noin tunnin ajomatka kauniita teitä pitkin (itse tykkään enemmän Loferin kautta menevästä kuin moottoritien kautta) Salzburgiin. Se on tosi upea kaupunki, jossa haluan piipahtaa joka kerta kun oleskelen kohtuumatkan päässä. Siellä vain auto suosiolla keskustan parkkihalliin ja kävelylle. Toinen toistaan upeampia rakennuksia, aukioita, linnoja jne. Ja kauppoja tietenkin myös, jos ne kiinnostavat.
Grossglockner on sitten ihan must!! Upeampia teitä mitä minun kohdalleni on osunut. Ehdottomasti kannattaa maksaa tietulli tai miksi he sitä kutsuvat. Koittakaa katsella säätiedotuksia etukäteen (telkkarissa menee joka aamu säätiedot ja web-kamerakuvat eri kohteista Alpeilla) ja lähteä sellaisena aamuna aikaisin (8-9 aikoihin) kun luvataan hyvää säätä. Pienet pilvet eivät haittaa, mutta sateessa siellä ei näe kaikkea mitä haluaisi. Zell am Seessa on ihan keskustassa i-piste, josta saatte kaikki tarvitsemanne esitteet siellä olevista kohteista. Varatkaa koko päivä aikaa ja nauttikaa, pysähdelkää, katselkaa kauniita kukkia, jotka sitkeästi nostavat päänsä lumenkin keskeltä. Muistakaa ottaa pitkähihaista mukaan, sillä siellä ylhäällä on aina kylmä. Joskus tielläkin voi keskikesällä olla pientä jään poikasta. Olen ollut siellä ylhäällä sellaisillakin ilmoilla, että alhaalta lähtiessä on ollut hellelukemat ja korkeimmilla paikoilla on hetken voinut olla lyhythihaisissa jos ei ole tuullut. Useimmiten siellä joutuu vähän jotakin pukemaan lisää, mutta mitäpä siitä. Franz Josef Höhe on mahtava, kurveissa voit tarkistaa itse jarruvalosi. Katso tarkempia tietoja hyviltä nettisivuilta http://www.grossglockner.at . Ja muista varoa kovaa ajelevia moottoripyöriä sekä kapeilla teillä puikkailevia pyöräilijöitä. Muuten tie on hyväkuntoinen asfalttitie, kovin mutkainen ja jyrkkä vain paikoitellen. Mutta AH! ne maisemat. Matkan varrella on myös ihania pieniä infopisteitä (museoita ?) joissa saa monin eri tavoin tietoa alueen eläimistä, kasveista, menneestä historiasta jne. Itse tien rakentaminen on ollut melkoinen savotta.
Ja sitten muistakaa tarkkailla levähdyspaikkojen ulkopuolella luonnon ääniä. Melko varmasti kuulette hauskasti viheltävän murmelin. Ja hyvällä onnella näette niitä muuallakin kuin turistirysissä kerjäämässä.
Kyselet myös navigaattorista. Olen itsekin miettinyt sitä usein. Tuntuu olevan muotijuttu J. Viime kesänä olisin sen hankkinut, mutta matkakaverini pisti hanttiin. Hän ei halua vain istuskella vieressä vaan olla mukana matkalla navigoimassa kulkuamme kohteesta toiseen. Ja hyvin on aina mennyt! Viime kesänä kartturi kulkikin nimellä Tom Tom ja oli ylpeä roolistaan. En siis hanki navigaattoria nimenomaan matkakaverini vuoksi. Ja minulle sopii hyvin se, että molemmat kokevat olevansa yhtä tärkeä osa matkan sujumisessa. Ihme kyllä, emme suuremmin ole eksyilleet ja jopa ihmeenkin helpolla löytäneet itsemme sinne minne olemme halunneet. Isoissakaan kaupungeissa emme ole olleet epätoivoisia, koska olemme aina matkalla loma-asenteella eikä meitä haittaa jos jonkun ylimääräisen mutkan olemme joutuneet tekemään. Itsehän vuosittain väen vängällä sinne tien päälle haluamme, miksi siellä olemisesta sitten suuremmin paineita ottaisi.
Zell am Seen infopisteestä saat riittävät kartat sellaisille päivän patikkaretkille, mutta jos olette oikeita ”vaeltajia” ja aiotte kulkea useamman päivän tai muita kuin turistipolkuja, niin sitten ehkä kannattaa hankkia paremmat kartat. Minä olen sellainen 3-6 tunnin päivämatkoja tekevä sunnuntaipatikoija, joka valitsee turistireiteistäkin ne kevyemmästä päästä olevat reitit. Niilläkin olen aina saanut jalat ensin täriseviksi ja hyytelöksi ja seuraavana päivänä olen tuskin tuolista ylös päässyt. Viime kesänä mustui isovarpaiden kynnetkin kun polku oli niin jyrkkä, eikä kengät olleet riittävän hyvät. Tulevaksi kesäksi on pakko investoida näitä sunnuntaipolkujakin varten paremmat, tukevat vaelluskengät. Oppirahat tuli siis maksettua. Jotkut kokeneet sanovat, että ylöspäin meno olisi helpompaa, en tiedä. Kokeilin Söllissä sitäkin kun varpaat eivät kestäneet alamäkeä, mutta oli se aika rankkaa kun helle oli melkoinen. Ostimme muuten muutama vuosi sitten teleskooppikävelysauvat ja ne ovat olleet tosi hyvät. Tosin olemme ottaneet yleensä vain yhden sauvan mukaan retkille. Suosittelen. Helpottaa aika lailla myös polkujen jyrkimmissä kohdissa tasapainoillessa.
Et varmaan jaksa enempää lukea. Tekstiähän tulisi vaikka kuinka paljon. Koko ajan kirjoittaessa muistuu mieleen uusia ja uusia asioita. Tuntuu kuin flunssakin paranisi..
Kysy vaan jos voin vielä jotenkin auttaa, teen sen mielelläni. | |
| | |
26.03.08, 10:01
|
#8 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006
| Zellistä ja vähän muustakin
Oli niin houkuttelevat aiheet, että piti laittaa omakin lusikka soppaan - kiitos edellä olevista jutuista, nuo paikat ovat niin tuttuja, kiva lueskella muidenkin kokemuksia! Poimin hassuilla omilla systeemeilläni noita meidän majapaikkoja, siksi olemme majailleet niin Zell am Seessä kuin Zell am Moselissakin, samalla reissulla ;) - ihan vain nimien takia, mutta nappiin meni! Eteläisessä Saksassa matkalla Berchtesgadeniin olemme yöpyneet mm. Reit im Winkelissä (nimi vaikutti jälleen), upea pikkukylä kauniissa laaksossa, siitä on helppo lähteä patikoimaankin: www.haus-schmiederer.de. Lähellä maa-uimala, mahtavat aamupalat ja todella ystävällinen palvelu.
Zell am Seestä sen verran, että menkää paitsi ylös Schmittenhöhelle myös naapurivuorelle Kitzsteinhornin rinteille ja Maiskogelille, siis Kaprunin puolelle, siellä myös hyvät patikkareitit ylhäälle jäätikölle saakka, jos jaksaa vain kivuta 8tai oikoo gondoleilla). Maisemat ovat loistavat! Schimmitteltä tulevat varjoliitäjät leijumaan karusellissa tälle puolelle nousuvirtaukseen, konkretisoituu tuo tunne että sataa pikku-ukkoja niskaan, kun alppiruusukossa makailee niitä katsellen ;) Täällä on vähemmän väkeä ja enemmän luonnonrauhaa, mutta sopivan välimatkan päässä alppimajoja. Tekojärvet Kaprunin takana ovat myös kiva vierailupaikka, samoin veden uurtama rotko ihan kylän lähellä, Sigmund Thun Klamm - kiva kuumana kesäpäivänä vilvoitella siellä pauhussa. Karttoja on myös netissä, joilla voi lähteä suunnittelemaan päivää, ja paikan päältä saa ihan riittävän tarkkoja karttoja, sillä matkan varrella on hyvin opastettu reitit.
Schmittenhöhen ala-aseman lähellä on lukematon määr B&B-paikkoja, niiltä on aamusella hyvä lähteä rinteille - toki matkaa kylän keskustaan, mutta sinne voi sitten mennä autollakin, jos tarvetta.
Suosittelen myös Mosel-fanin lailla nimenomaan Moselin vartta - Rhein liian iso ja jotenkin ankeampi, vaikka seudun linnanraunioita onkin kiva kouluta (Eltz yksi upeimmista). Salzburg on mahtava kaupunki, pieni ja kompakti ja silti äärettömän runsas. Ja Grossglocknerin tie on pakko ajaa läpi, jos Zelliin asti päätyy, mutta jos oikealle jäätikölle halajaa, silloin tuo Kitzsteinhornin huippu on huippu. Königseen alue on kaunis, myös siellä voi patikoida, ja ylös Kotkanpesällekin jotkut huimapäät vaeltavat, ei saa kyllä huipata siellä sorarinteillä. Itse tyydyimme bussikyytiin. Ja kokeilkaapa jossain kesäkelkkamäkeä, ne vasta makeita menopelejä ovat! Berchtesgadenissa on hienot suolakaivokset, jos osuu sadepäivä, niin siinä hyvää ajankulua. Salzburgin eteläpuolella on vielä olemassa upea jääluola (Werfen) - käykää niin kauan kun on olemassa, sulavat vielä nekin pois...
Meillä ei ole koskaan ollut navia ulkomailla käytössä (lento+vuokra-auto -reissuja), ja aina ollaan pärjätty hyvin, ei siis millään lailla pakollinen. Hyvällä kartalla pärjää ja paikannimet etc jää ihan eri lailla mieleen, kun illalla viinilasillisella suunnittelee seuraavan päivän mutkia.
| |
| | |
26.03.08, 18:14
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | samankaltaisin ajatuksin
Hei taas,
ja kiva, että Sinnakin löysi tänne "kanavalle". Olen usein lukenut tekstejäsi muista ketjuista ja todennut ennenkin, että meillä on monia yhteneviä ajatuksia ja kokemuksia matkanteosta. Minä en ole aiemmin juuri kirjoitellut näillä palstoilla, mutta sattuneesta syystä nyt on aikaa :( ja toisaalta olen myös todennut kuinka mukavaa näitä kokemuksia on näinkin vaihtaa.
Oletko sinäkin suunnittelemassa ensi kesän matkaa Alpeille päin? Mikäli muistan aiempia kirjoituksiasi, sinulla on kokemuksia vähän joka puolelta Alppiseutuja. Minulla on Sveitsin seutu aika hataralla tuntemuksella. Olen vain läpi ajellut ja joskus muinoin Inter-Railin yhteydessä asustellut Zürichissä ja kävelleskellyt Rigillä. Tänä kesänä asustelen pääasiassa Oberstaufenissa, mutta ajattelin käväistä muutaman päivän visiitin Sveitsissä. Ehkä Grindenwaldin seutu voisi olla kohteena. Onko sinulla sieltä hyvää B&B -vinkkiä? Tai jostain muusta kivasta paikasta, josta voisi tehdä päiväretken niille Sveitsin upeille vuorille joita olen auton tai junan ikkunasta vain katsellut. Onko sinulla muita suosikkipaikkoja jotka olisivat päivämatkan päässä Oberstaufenista? Yöpymiseen en tarvitse muualta vinkkejä sillä palailen aina illalla tuohon jo varaamaani majapaikkaan. Muistan vanhastaan, että Silvretan tie oli upea, samoin kuin Grosser walsertal, mutta mihin kannattaisi mennä käveleksimään? Sorry jos nuo nimet menevät jotenkin vinksalleen. En jaksa ottaa karttaa enkä kaivella matkakertomuksia esille. Taidatte te muutkin pitää kirjaa reissuistanne kun kaikki vinkit tulevat niin prikulleen oikein. Minullakin on kaikista matkoista (etelänmatkoja lukuun ottamatta) hyvin tarkat matkakertomukset ja tuhansia kuvia. Niitä on kiva plarata aina silloin tällöin ja naureskella hauskoille jutuille. Niistä selviää myös kulloinenkin hintataso ja myös se, mitkä asiat on minäkin vuonna olleet must ja in :).
Olette näköjään molemmat tällä palstalla kirjoittavat vuokra-auton kannattajia. Minäkin aina sitä harkitsen, mutta sitten taas mukavuustekijät voittavat. On niin kivata pakata omaan autoon kaikkea "tarpeellista" ja hankkia pitkin matkaa kaikkea "vielä" tarpeellisempaa, joita ilman on siihen saakka hädin tuskin elämässä pärjännyt. Rakastan myös autolla ajamista, joten tykkään tehdä kaikki vielä pidemmän kaavan kautta eli nytkin menemme Ruotsin kautta vaikka siellä ei enää juuri mitään erityistä nähtävää läpi ajaessa olekaan. Matkalla oleminen vaan on niin kivaa! Ja eväiden syöminen, äänikirjojen kuunteleminen, laulaminen jne jne.
Takaisin tulemme kyllä Finnlinesillä Travesta. Ekaa kertaa. Muutaman kerran olen aiemmin tullut Finnjetillä ja viime vuonna oli pakko hypätä Superfastiin kun Ruotsin eteläosa tulvi juuri silloin pahimmillaan.
Ai jai, taas olin melkein ratin takana jo. Mutta vielä on maltettava hetki. Ja nautiskeltava sillä aikaa näiden palstojen kivoista jutuista. | |
| | |
27.03.08, 10:14
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006
| Pikaista paranemista
Pikaista paranemista sinulle Mosel-fani, vaikka erittäin mukavissa merkeissä tuo tauti näyttää menevänkin ;) Muistelut ovat kiva tapa kerrata onnistuneita reissuja, silloin tuo kaipuu reissuun taas iskee kunnolla. Meillä on tosiaan joka reissusta hyvät kansiot kuvineen, lippuineen ja lappuineen, niitä sitten aina välillä tutkitaan yhdessäkin. Tänä kesänä emme ikävä kyllä pääse matkaan - 7 vuotta peräkkäin ollaankin koluttu ympäri Eurooppaa viikkotolkulla. Mutta talon katto kohta vuotaa ja puutarhastakin tulee viidakko, jos ne jälleen kerran unohtaa moneksi viikoksi ;) Ja isot lapset haluavat koko kesäksi töihin tienaamaan omia reissurahoja - nuorimmainen tosin tinkaa koko ajan matkaa, jos sittenkin jonnekin lähtisi edes vähäksi aikaa, ihan vaikka lähinaapuriin biitsille...
Grindelwaldissa olemme majailleet jo ensi kerran kesällä 1985 samaisessa retkeilymajassa, jossa olemme majoittuneet lastenkin kanssa useamman kerran. Ei toki mikään luxuspaikka, mutta ne maisemat ovat vallan upeart. Retkeilymajat ovat lasten kanssa kivoja, siellä on aina muitakin kavereita ja paljon puuhaa, mutta ei ehkä enää vain aikuisporukan kanssa. Joten ikävä kyllä en osaa suositella mitään tiettyä majapaikkaa, mutta kylän nettisivun alta varmaan löytyy sopiva, kaikki on niin supersiistiä ja ystävällistä, ettei ole väliä minkä tarjokkaista poimii. Firstin kupeesta näkee maisemat laakson yli "kolmelle suurelle" hienosti, mutta sieltä Jungfraun kupeesta pääsee taas suoraan patikoimaan vaikka Wengeniin saakka. Sekä Wengenin seutu että hiukan kauempana oleva Mürrenin seutu ovat patikoimiseen mitä oivallisimpia paikkoja, maisemat ovat kauneimpien joukossa, mitä tuolta alppialueelta löytyy, ja paljon ollaan koluttu. Meitä viehättää vehreys, toisia saattaa ihastuttaa vaikka Dolomiittien karuus - nämä ovat taas niitä makuasioita. Shilthornin jäätiköt ovat myös käymisen arvoisia, ei maksa niin tolkuttomasti kuin Top of Europe Jungfraun ylärinteellä.
Oberstaufen on kaunista seutua juuri näine vehreine kukkuloineen, miten sieltä enää malttaa retkeillä muualle ;) Ollaan käyty sielläpäin jossain pienessä juustolassa, suosittelen. Juusto oli erittäin hyvää, ja lapsista oli kiva nähdä miten sitä tehtiin - en tiedä kuinka paljon nämä eu-direktiivit nykyään karsivat näitä vierailuja.
Bodensee on kiertämisen arvoinen, Lindaun saari toisessa päässä ja Stein am Rhein ovat hyviä kahvilatauon paikkoja, jos ehtii, kannattaa mennä Reininputouksille saakka Laufenin linnaan (jossa voi yöpyäkin). Järven poikki voi lautalla oikaistakin esim. Meersburgista. Mainaun kukkaissaari on myös näitä "must"-paikkoja. Füssenin kuulut seudut varmaan tiedätkin linnoineen ja Wies-kirkkoineen, kuuluu osana Deutsche Alpenstrasseen, jolla kivat kotisivut runsaine vinkkeineen, missä poikkeilla. Matkalla Grindelwaldin suuntaan kannattaa pysähtyä Luzernissa, kiva kaupunki joenrantakahviloineen, matkalla sinne on Einsiedelnissä Mustan madonna kirkko. Ja piskuinen Vaduz ja Liechtenstein on poimittava keräilymielessä mukaan, jos ei muuten niin erikoinen olekaan. Itävallan puolella tie St Antoniin ylös on aina osunut pilveen, kun ollaan sitä kautta menty - aika hurjaa ajettavaa, mutta yllätys: pilvien yllä sitten paistaa aurinko! Reutten kautta voi palata Saksan puolelle. Italiankielinen Sveitsi on meiltä vielä jäänyt väliin, mitä joskus äkkiä läpi suhattu, sen tarkempi koluaminen kuuluu tulevaisuuden suunnitelmiin, joten hyviä vinkkejä sinnepäin kaivataan! Hyvää matkaa kaikille!
| |
| | |
27.03.08, 12:32
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | lähtökuopissa taas
Hei Sinna, ja kiitos toivotuksista, tauti alkaa olla voitettu viimeinkin ja toipuminen alkaa. Ilman tätä matkojen suunnittelua, se olisi ollut lähes mahdotonta kestää ! Olen siis kohta lähtökuopissa taas odottelemassa lähtölupaa..
Sveitsin vinkit ovat juuri sellaisia kuin toivoinkin. Olen noita mainitsemiasi paikkoja tutkaillut ja aina vaan vahvistuu ajatus siitä, että muutaman päivän sielläkin viettäisimme. Vaikka kuten sanoit, miksi Oberstaufenista mihinkään lähtisi. Olen asustellut siinä lähistöllä Sonthofenissa toissa vuonna viikon ja joskus vuosia sitten Weiler im Allgäussa muistaakseni pari viikkoa, joten tiedän suunnilleen mitä kivaa on odotettavissa. Näiden em. reissujen aikana olen aika hyvin tutustunut myös noihin mainitsemisiisi kivoihin paikkoihin Bodenseella (Lindau, Stein am Rhein jne.) Nuo Reininputoukset on katsastamatta ja ehkä listalla tänä vuonna.
Viime kesänä asuin pari yötä kivassa Ünter-Uhldingenissa, josta teimme laivareissun Meersburgin kautta Konstanziin. Meersburgissa olen vain ajanut läpi ja se täytyy vielä käydä paremmin läpi, sillä se näytti tosi kivan näköiseltä pikkukaupungilta sekä auton ikkunasta että satamasta käsin. Konstanzia voi myös suositella kaikille. Olen käynyt pari kertaa ja ensi kesänäkin täytyy päästä Karstadtiin tekemään löytöjä. Garderoobikin uudistui edullisesti (kuten aina) tuolla päivän laivamatkalla.
Mainaukin jäi pelkän satamapysähdyksen varaan, joten se saattaa olla ensi kesän tutustumiskohde. Mikäli nyt joka paikkaan kerkiää. Vaikka kyllä neljään viikkoon mahtuu yhtä jos toista.
Arvasit oikein, että turistitaivaat on nähty Füssenissä ja sen ympäristössä. Jotkut jopa kahdesti, kuten ihastuttavan karmea Wiesin kirkko. Läheltä tietysti Ettalin luostari, Linderhofin ja Neuschweinsteinin linnat, upea Oberammergau, Steingaden jne. Luettelen näitä myös Japutin kesämatkaa varten, kun siellä päin kuitenkin liikutte. Kannattaa käydä, sillä siihen on syynsä miksi miljoonat ihmiset näihin samoihin paikkoihin itseään väkisin änkeävät. Me siis muiden mukana. Ja olen kyllä tyytyväinen, että olen niissä päässyt käymään, niin kivat muistot käynneistä on jäänyt.
St.Antonin reitti on tosi hieno. Olen parikin kertaa siitä ajellut ja ilmat ovat meitä onneksi suosineet. Toissa kesäisellä matkalla ukkospilvet vaanivat vuorten takana, mutta ehdimme onneksi juuri Oberstaufenin tienoille kun sade alkoi. Siitä olikin enää pikku hujaus Alpenstrassea pitkin ”kotiin” Sonthofeniin. Tästä Sonthofenista sen verran, että majapaikkamme oli yksi parhaista, sekä tasoltaan, kooltaan että ikkunasta avautuvine näkymineen. Mutta itse kylä oli suuri pettymys. Niin kauniita kun Saksan ja Itävallan pienet kylät ja kaupungit lähes poikkeuksetta ovat, niin tämä oli kyllä lattea esitys. Ja olimme valinneet sen nimenomaan siksi, että sitä mainostettiin todella upeana ”vuoden Alppikylänä vuonna 2005”. Monia kauniimpiakin alppikyliä olen kyllä onnistunut löytämään vaikkei niitä noin suurellisesti mainostetakaan. Sonthofenin hyvä puoli (tuon asumisen hinta-laatusuhteen lisäksi) on sen sijainti. Teimme sieltä käsin vaikka kuinka monta ihanaa retkeä eri suuntiin. Joten sen vuoksi se ei kokonaan huono valinta ollutkaan.
Mahtaa olla outoa teille jos ette voi suunnitella ajoreittejä naapuria pidemmälle, sillä kun tämän keskieurooppakärpäsen on saanut, niin ei keväisin meinaa nahoissaan pysyä. Jättäkää vaan katto vuotamaan ja piha rehottamaan. Saaveja vesinorojen alle ja pihaa arvosteleville harava ja talikko käteen. Ettehän voi kuopukselle tuottaa pettymystä, joten siitä saatte tekosyyn siirtää katto- ja piharempat tuonnemmaksi. Kivoja kevätpäiviä kaikille! | |
| | |
28.03.08, 20:51
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Mosel, Trierin lähellä
Hyvät muistot 4 vuoden takaa pikkupaikasta nimeltä Schweich, lähellä Trieriä. Juuri sellainen iso omakotitalo, jonka yläkerrassa muutama vierashuone. Siistit ja mukavat, oma pieni parveke, johon paistoi kuuma aurinko ja josta näki alas kylään ja joelle. Kiva isäntäväki, hyvä aamiainen, 2 hengen huone 40e. Omaa viininviljelystä ja viinin myyntiä. Pension und Weinbau Willi Schmitt, Corneliuspforte 67. - Gute Reise!
| |
| | | | |