Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Rantalomat > Egypti
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
07.09.05, 20:26   #1 (linkki)
Egyptissä
(Vierailija)

Vatsatauti?

On tilattu matka Egyptiin helmikuussa. Odotamme mielenkiintoista matkaa. Hiukan huolestuttaa kaikki kertomukset vatsataudeista. Onko totta että ainakin puolet matkaajista sairastuvat? Kokemuksia!!!
  Vastaa viestiin

08.09.05, 09:20   #2 (linkki)
Sharmiin huhtikuussa
(Vierailija)

Re: Vatsatauti?

En usko. Niin ne väittivät Bulgariastakin ja meidän perheelle eikä muillekaan tuntemilleni B:n kävijöille ole tullut yhtään mitään. Samoin Turkissa. Jotkut sairastuvat, jotkut eivät, niin se vain on. Itse lähden hyvillä mielin matkaan ja vien kaikki lapsenikin sinne nauttimaan lämmöstä ja sateettomasta säästä!
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:25   #3 (linkki)
jalla jalla
(Vierailija)

Meidän kuuden hengen porukasta neljä oli paripäivää kuumeessa ja mahataudissa. Syötiin kaikki maitohappobakteereja jo Suomessa ja käsidesiä laitettiin joka välissä. Ite sairastuin vain lievästi ja taisin syödä kaikkein huolimattomimmin. Se taitaa olla säkästä kiinni sairastuuko vai ei. Epäilemme että tauti tarttui mukaan Kairon retkeltä. Paikallinen Immodium auttoi parhaiten hoidossa. Toki jotain hiilitabletteja voi ottaa varalta mukaan.

Ei kannata murehtia asiaa etukäteen. Jälkikäteen ollaan naurettu vatsataudista seuranneille kinkkisille tilanteille, vaikkei silloin paljoa naurattanut. Hyvää matkaa teille!!
  Vastaa viestiin
08.09.05, 19:19   #4 (linkki)
MJ
(Vierailija)

Menen tammikuussa tyttären kanssa Hurghadaan. Asumme 4+ hotellissa ja meillä on ""all inclusive"". Juuri vatsatautiriskin takia tilasimme all-inclusive ja hotelliksi vähän tasokkamman paikan. Eihän tarvitse niin paljon niitä viestien mukaan likaisia rahoja käsitellä. Käsidesiä otamme tietysti mukaan.

Kairoretki on myös tilattu. Paras olla hyvin tarkkana sillä matkalla. Kertokaa, te jotka olette siellä olleet, kuinka te sen matkan koitte. Eihän Egyptiin voi mennä näkemättä pyramideja...
  Vastaa viestiin
17.09.05, 15:17   #5 (linkki)
.-.
(Vierailija)

Olimme huhtikuussa viikon Luxorissa ja mitään mahatautia ei tullut. Tosin söimme vain (hyvätasoisessa) hotellissamme ja käytimme myös käsidesiä + söimme maitohappobakteereita. Mahatauti voi tulla vaikka kuinka siistissä paikassa söisi, sillä paikallinen bakteeri kanta on niin erilainen kuin täällä Suomessa.
Meillä oli erittäin onnistunut ja mielenkiintoinen loma! Suosittelen Luxorissa käyntiä kaikille Egyptin historiasta (faaraot, temppelit) kiinnostuneille!
  Vastaa viestiin
25.10.05, 09:41   #6 (linkki)
mm
(Vierailija)

Oltiin keväällä neljän hengen porukalla Sharm el Sheikhissä... Panikoitiin hirveästi mahdollista vatsatautia ja tottakai varauduimme maitohappobakteereilla ja käsidesillä, jota hinkkasimmekin ihan joka välissä. Kahdelle porukasta tuli vatsanväänteitä ja ironista siinä oli se, että he olivat juuri ne ""varovaisimmat syömärit"". Itse ehdin maistaa kaikkea jääpaloista kylmään majoneesiin, mutta vatsassa ei kiertänyt koko matkan aikana. Vasta kun pääsin takaisin kotiin ja söin nakkikeittoa alkoi kahden viikon piinaava ripuli :D Olisi ehkä pitänyt syödä niitä maitohappobakteereita läpi koko loman ja vielä pari päivää Suomeen tultua...
  Vastaa viestiin
25.10.05, 20:39   #7 (linkki)
Aini
(Vierailija)

Apteekissa minulle sanottiin, että maitohappobakteereja pitääkin syödä taas kun tulee Suomeen, sillä täällähän on taas erilainen bakteerikanta kuin se mihin on juuri Egyptissä (tai missä nyt sitten onkin ollut) tottunut. Ja paikallisen jogurtin syömistä suositellaan, koska se auttaa mahaa sopeutumaan kunkin maan bakteerikantaan.
  Vastaa viestiin
26.10.05, 12:48   #8 (linkki)
Meillä
(Vierailija)

Kenelläkään neljän hengen perheestämme ei ollut mitään vatsavaivoja. Etukäteen, paikan päällä ja Suomeen palattuamme söimme kaikki maitohappobakteereita. Ja käsidesiä joka välissä, lapset eivät koskeneet ollenkaan likaisiin rahoihin.

Söimme kyllä joka paikassa, tosin vältimme esim. majoneesia ja irtojäätelöä.

Joka päivä sekä aikuisille että lapsillekin (pieni) viskitilkka.

Minäkin olin aika huolissani vatsataudista, niin paljon siitä kuuli. Turhaan sitä huolehtii! Ironista oli, että kun palasimme kotiin ja olin ollut 2 tuntia töissä, kompuroin portaissa ja mursin jalkani...

Että vaaransa joka paikassa.
  Vastaa viestiin
26.10.05, 16:14   #9 (linkki)
Faarao
(Vierailija)

Tuurista kiinni, että ""Faaraon kosto"" iskee. Joillekin ei joillekin taas. Aikaisemmin mainitut ohjeet pätevät. Aikuisille aamulla konjakki/ viski ym paukku tekee hyvän olon, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ""jallan"" ehkäisyssä. Jalla = arabiaa= kiire ( suomalaiselle kiire vessaan)
  Vastaa viestiin
03.11.05, 21:10   #10 (linkki)
Puh
(Vierailija)

Viime talvena olimme Egyptissä poikani kanssa, 5 tähden hotellissa. Jossa ruokailimmekin. Minä sain vatsataudin , mutta poika ei. Mulla oli paikallisia lääkkeitä, jotka hain heti apteekista. Meni äkkiä ohi niillä. Tosin Suomessa maha temppuili 5 viikkoa ja rauhoittui sitten vihdoin maitohappobakteereilla.
  Vastaa viestiin
04.11.05, 12:20   #11 (linkki)
Just niin
(Vierailija)

Maitohappobakteereilla ei ole mitään tekemistä jalla jallan kanssa!! On siis typerää väittää sillä menneen ohi jokin vatsatauti!
  Vastaa viestiin
05.11.05, 03:03   #12 (linkki)
Totta
(Vierailija)

Viikko Sharmissa maaliskuussa, sain turistiripulin, joka tosin omalla kohdallani pysyi kurissa Imodiumilla. Loppuviikosta söin sitten jo jätskiä sun muuta. Vatsa oli sekaisin vielä noin viikon reissusta palattuamme. Voin sanoa että jos olisin pelkkiä maitohappobakteereja syönyt vaivaan niin ei olisi yhtään auttanut; olisin todennäköisimmin istunut vessassa koko viikon. Suosittelen (suurin osa kuitenkin mennee matkatston kautta) ottamaan yhteyttä matkatston hlökuntaan jos oireita ilmaantuu, ainakin Deturilla oli omat päivystävät lääkärit. Ei missään nimessä kannata odottaa (""kyllä tämä tästä"") eikä pilata lomaa! Antavat paikallisia lääkkeitä ja homma on ohi illassa/yössä.
  Vastaa viestiin
06.11.05, 19:20   #13 (linkki)
monasti käynyt
(Vierailija)

eli se iskee jos on ikeäkseen kehen kovemmin kehen lievemmin ei auta hotellin tähdet oli 3 tai viisi!eli syödä voi joka paikassa maalaisjärkeä käyttäen ja yksi tärkeimmistä neuvoista pitää kädet puhtaana esim.desifiointi geelin avulla!esim rahan käsittelyn jälkeen suosittelisin!
  Vastaa viestiin
07.11.05, 11:22   #14 (linkki)
Retu
(Vierailija)

Kannattaa hakea heti paikallisesta apteekista lääkkeet vatsavaivoihin.
Kaksi eri lääkettä, joita molempia otetaan, Antinal ja Streptoquin. (ovat antibiootteja )
Eivät maksa paljon, muistaakseni reilun euron paketti, että kannattaa hakea, vaikkei sitten tarvitsisikaan.
Näitä meille suositteli opas ja kenties niistä oli apua, koska mahavaivat menivät pian ohi.
  Vastaa viestiin
08.11.05, 20:13   #15 (linkki)
Piparnakkeli
(Vierailija)

Olin siippani kanssa Egyptissä viime tammikuussa ja sain elämäni vatsataudin siellä. Tauti alkoi toisiksi viimeisen päivän iltana, joten ei mennyt koko loma pipariksi. En halua pelotella, mutta en ole eläissäni ollut niin kipeä! Tuli kummastakin päästä ja todella rajusti. Kuume nousi. Hotellin lääkäri antoi piikkiä ja kasan pillereitä, jotka todennäköisesti oli liian vahvoja, olo ei merkittävästi parantunut. Lääkäri antoi vielä toisenkin oksetuksen esto-piikin kun väkisin alas nielty ruoka vaan jatkoi pyrkimistään ulos. Ruoka ei todellakaan maistunut mutta oli pakko syödä. Kotiin pääsin ilman noloja tilanteita...Tauti alkoi helpottaa mutta järjettömän kovat vatsakivut tulivat tilalle muutamaksi päiväksi. Kuin olisi puukolla alavatsaa väännetty. Neljän hengen seurueesta vain minä sairastuin, hotellilla syötiin enimmäkseen ja käsiä pestiin ja desinfioitiin. Mä taisin vaan olla se herkin ja huono-onnisin...
  Vastaa viestiin
09.11.05, 16:21   #16 (linkki)
ei pelkoa
(Vierailija)

Tulimme eilen (8.11) sharm el sheikistä ja loma meni kaikilta hienosti,ei vatsatauteja ym. kellään.Puhtaus oli samanlaista kuin esim. kanarialla ainakin sharmin paikoissa,lukuunottamatta kaikkia sivukujia.Suosittelen kaikille,hieno vedenalainen maailma.
  Vastaa viestiin
13.11.05, 21:20   #17 (linkki)
faaraon kirous
(Vierailija)

Pari vuotta sitten Luxorissa kirous iski sekä mieheeni että minuun. Hän jäti monena aamuna aamupalan väliin ja loikoili ottaen Suomesta ostettua lääkettä. Minä hain heti ensioireiden jälkeen paikallisesta apteekista tabuja ja tauti ei paljoakaan tahtia haitannut. Samalla reissulla olleista varmaan puolet sai kirouksen päälleen. Suomessa me molemmat tosin olimme mahan vääntelyn vuoksi sairaslomalla...

Vuosi sitten koko perhe oli Siinailla, Nuweibassa. Söimme maitohappobakteereja (myös ennen ja jälkeen) eikä kenelläkään ollut ongelmia. Tosin emme kuulleet kenenkään muunkaan sairastuneen.
  Vastaa viestiin
17.11.05, 12:58   #18 (linkki)
MIMMU
(Vierailija)

Iskee tai sitten EI!
  Vastaa viestiin
18.11.05, 17:50   #19 (linkki)
YK
(Vierailija)

Asia on juuri niin, kuten MIMMU sanoi.

Olin aikoinani YK tehtävissä vuoden ja söin paikallisia ruokia. Ei ongelmia. Vaimo tuli lomalle sinne. Hän söi yhden aterian paikallisessa kuppilassa kanssani. Minä en saanut ""kostoa"", mutta vaimo sai n 10 minuuttia aterian jälkeen. Taisin olla tottunut erilaiseen bakteerikantaan.
  Vastaa viestiin
21.11.05, 21:53   #20 (linkki)
pita
(Vierailija)

Palasimme Egyptistä Sharm el sheikistä viikko sitten.Mukana oli 2,5v tyttö.Maitohappobakteereja syötiin koko viikko ja käsidesiä oli mukana,mutta käyttö jäi kuitenkin vähäiseksi,kun ison pullon takia oli hankala kuljettaa mukana.Alkulomasta olin hyvin tarkka lapsen kanssa,mutta kun tuon ikäinen nuolee koko ajan sormiaan ja syö käsillään ja nykii joka paikkaa, en jaksanut loppulomasta enää kiinnittää asiaan mitään kummempaa huomiota.Kairossa kävimme ja tutti pyöri milloin missäkin maassa,josta hän kerkesi sen nopeasti ottaa suuhunsa pesemättä. Vatsatautia ei sairastanut meistä kukaan,syötiin paikallisissa ruokapaikoissa.Paikka oli ihana ja siisti.Sinne palaamme ensi syksynä uudestaan.
  Vastaa viestiin
22.11.05, 13:12   #21 (linkki)
Seppo
(Vierailija)

Kannattaa ehdottomasti pysyä kotona! Säätyy rahat eikä tartte katella ällöttäviä gigoloja suomiblondien kimpussa. Saa myös syödä kotiruokaa, eikä tartte popsia latinojen likaisissa keittiöissä tupakka suussa tehtyjä pöperöitä. Näin säästyt myös vatsataudeilta.
  Vastaa viestiin
05.01.06, 15:25   #22 (linkki)
minna
(Vierailija)

Olin viime Joulukuussa Hurghadassa ja sekä minä että mieheni saimme ""Faaraon kirouksen"" paikallisen vatsataudin. Menee tosin nopeasti ohi paikallisella lääkkeellä nimeltä Antinal. Suomen lääkkeet eivät tehoa. Paikalliset rahat ovat niin likaisia, että luulen niiden olevan suurin syy vatsatauteihin, ei niinkään ruoan.
  Vastaa viestiin
06.01.06, 01:05   #23 (linkki)
gitti
(Vierailija)

Olen ollut egyptissä monta kertaa.Täytyy vain muistaa apteekki ja ANTINAL.Mielellään hakea jo heti maahan mennessä varoksi,sillä kun kerran kurahtaa vatsassa niin sit on jo myöhästä päästä apteekkiin.On kokemusta myös taudittomasta lomasta.Ihastuttava maa,menen uudelleen heti kun on sen aika,ei sitä tautia kannata pelätä.Voin vielä sanoa,että suomalaisilla lääkkeillä ei ole siellä mitään virkaa,syön kyllä maitohappobakteereja,muuten paikallista jos on tarvis.
  Vastaa viestiin
06.01.06, 16:48   #24 (linkki)
Kleopetra
(Vierailija)

Voi hyvät ihmiset! Ei niistä maitohappobakteereista ole mitään hyötyä. Saman asian ajaa, jos syö aamuisin jugurttia tai muuta hapanta maitotuotetta. Se tekee vatsaan ""suojaavan kalvon"". Vatsatauti vaan tulee jos tulee. Toisilla on herkempi vatsa. UIma-altaista voi saada bakteereja kun sitä vettä kuitenkin menee suuhun. Lapsilla varsinkin. Ja yleensä kun on paljon matkaillut, vatsakin on tottunut erilaisiin bakteerikantoihin eikä sitten reagoi enään niin helposti. Toki käsihygienia on erittäin tärkeää. Antibak-geeliä mukaan. Lämmintä matkaa kaikille.
  Vastaa viestiin
06.01.06, 21:12   #25 (linkki)
Opaste
(Vierailija)

Se ei ole vaan mikään uskon asia. Jalla jalla tulee yli puolelle Egyptiin matkaavista turisteista IKÄVÄ kyllä. Itse olen käyny Egyptissä nyt kaksi kertaa ja kummallakin kerralla olen säästynyt tältä Jalla jallalta ONNEKSI!!! Käsidesiä surutta kun käyttää niin voi olla jotain mahiksia säästyä tältä! Mikään maitohappo valmiste EI auta, vaikka monet toista väittävät!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku