| |  | | |
04.02.07, 18:09
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) | maalaisjärjellä pärjää
lueskelin näitä palstoja ennen egyptin matkaa ja ajattelin, että tuliko varattua väärä paikka kun niin siitä vatsataudista puhutaan. Mutta onneksi lähdimme matkalle, kävimme siis Sharmel el sheikissä ja vielä yhden päivän matkalla Kairossa. Matka oli tosi antoisa. Ei vatsatautia vaan aurinkoa ja paljon hienoja kokemuksia. Jokaisen kannattaa omassa mielessään miettiä mitä suuhunsa laittaa toisten vatsa on herkempi kuin toisten ja pienet nipistelyt kuuluvat asiaan,kun erilaisia ruokia syödään. Konjakki aamulla ja illalla ei ole pahitteeksi.
| |
| | |
13.02.07, 16:12
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) | Hurghadan tuliaiset
Tulimme 6.2.07 Hurghadasta. Kävimme myös Luxorissa ja Kairossa sekä jeeppisafarilla beduiinien luona, jotka tarjosivat aterian Saharan autiomaassa. Meillä oli käsien desinfiointiaine mukana, jota käytimme aina ennen ateriointia. Emme syöneet jäätelöä, juoneet paikallista vettä kraanasta emmekä käyttäneet jäitä. Saimme miehen kanssa molemmat suht lievän ripulin, johon liittyi vatsakramppeja. Paikallisesta apteekista saimme maitohappobakteereja, Buscopan -lääkettä vatsakramppeihin ja Drotazidea, joista viimeksimainittu oli tehokkain. Vatsatauli jatkui vielä Suomessa vatsakipuina. Loma oli niin upea kokemus, ettei kannata vatsataudin pelossa kuitenkaan jättää menemättä jos maa muuten kiinnostaa : )
| |
| | |
16.02.07, 08:54
|
#53 (linkki)
| | (Vierailija) | Antinal ja Streptoquin
Antinal ja Streptoquin. Ovatko siis mitä lääkkeitä? antibiootteja? Voiko ostaa ilman reseptiä?
| |
| | |
26.02.07, 10:40
|
#54 (linkki)
| | (Vierailija) | Tauti iski
Minäkin paljon reissaaneena sain elämäni ensimmäisen ulkomailta saadun vatsataudin juuri Sharm El Sheikistä. Matkan aikana ei ollut vielä mitään oireita, mutta kun kotiin pääsi niin tauti iski. Ne kouristelut ja väännöt olivat tuskallisia ja lääkäri sanoikin, että tämä tauti on pahimmasta päästä. Kuulemma liittyy monesti Egyptistä saatuihin tauteihin. No mitään salmonellaa tai muuta ei löydetty ja jo seuraavana päivänä oloni helpottui. Söin siellä muutaman kerran paikallisten kuppiloissa ja niiden hygienian taso näytti aika vaatimattomalta. No onneksi sairastin tämän taudin kotona, enkä esim. lentokoneessa.
| |
| | |
04.04.07, 16:30
|
#55 (linkki)
| | (Vierailija) | ei ongelmia
Olen ollu kerran kiertomatkalla ja kerran Niilinristeilyllä johon oli yhdistetty rantaloma Hurghadassa. Kummalakaan matkalla ei ollut mitään vatsavaivoja vaikka söinkin jäätelöä ja salaattia. Olen vieläpä herkkä vatsainen, mutta ei siltikään mitään. Eli Egyptiin vaan vaikka vatsatauti pelottaakin!
| |
| | |
15.05.07, 13:58
|
#56 (linkki)
| | (Vierailija) | Vatsatauti
Ripuli on usein tursiteilla kampylobakteeri (on yleisesti myös Suomessa). Itämisaika 5-7 vrk. Viihtyy suolistossa noin 8 viikkoa ja häviää sieltä itsekseen. Jos on niveloireita pitkään, kannattaa hankkia antibiottikuuri jälkitautien ehkäisemiseksi.
| |
| | |
16.08.07, 18:40
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) | miten
ensi maaliskuun vaihteessa egyptiin ja hurghadaan!
Ajattelin, että olisi järkevää heti ensimmäisenä päivänä mennä ostamaan sieltä apteekista lääkkeet varmuuden vuoksi. Mutta sitten tuleekin ongelma. Mitä minä sanon? Englanti ei ole vahvin kieleni.
| |
| | |
16.08.07, 19:58
|
#58 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2006
| apteekissa tietävät
Itse Niilin risteilyllä jätin ensin käymättä apteekissa kun opas bussin sitä kautta ajatti, ajattelin että "minäpä olen varautunut, on lopexia ja imodiumia".. noh, sit alko jätös löystymään eikä imodiumista ollut mitään apua, joten marssin itse apteekkiin.
Lääke on nimeltään Antinal, sitä saa ilman reseptiä (niinkuin käsitteekseni about kaikkia lääkkeitä Egyptissä). Luulen että tuo lääkkeen nimi kertoo jo apteekkarille mitä ainetta kaivaa. "Diarrea" kun lausut, tarkoittaa siis ripulia, niin osaavat apteekissa antaa myös oikean lääkkeen. Viittomakieli on aivan toimiva, jos ei englanti suju; osoittelet vaan mahaasi. Veikkaan että 99% turisteista jotka lääkettä hakee egyptiläisestä apteekista, etsii nimenomaan tuota ripulilääkettä.
Itse ostin varmuudeksi useamman paketin kun olin ensin tehon huomannut (2h ekan tabun jälkeen suolen toiminta oli jo täysin normaali, kuuri pitää tosin syödä loppuun, kestää 3pv se kuuri!) kun ajattelin että se on tehokas lääke muilla matkoilla. Muuten hyvä, mutta ei auta muiden maiden ripuleiden kohdalla (testattu mm. Thaimaassa). Näytin Antinal pakkausta tuttavalääkärille joka totesi sen olevan erittäin laajakirjoinen antibiootti, ei suomesta helposti määrätä moista 'tappaa talossa ja puutarhassa' lääkettä :)
Itse en käytä maitohappobakteereja, en juo 'ryyppyjä' ripulin estoon, ja syön miltei kaiken mitä eteen työnnetään ja hyvältä näyttää (terve järki päässä!), myös salaatteja, majoneeseja, maitotuotteita yms. Ennen ruokailua vesipesen kädet, ja ruokapöydässä pyyhin vielä savett:lla (kun se pöpö kuitenkin tulee siitä vessan ovenkahvasta kun tulee pois käsienpesulta). Lisäksi Egyptissä käytin savett:ia aina kun olin käsitellyt rahaa, ne on basillitehtaita ja äkkiäkös sitä pyyhkäisee suunpieltä tms. ja pöpöt löytää taas perille.
| |
| | |
23.08.07, 15:00
|
#59 (linkki)
| | (Vierailija) | niilinristeily
..lienee paras paikka saada se mahatauti.. MEidän ryhmästä kaikki oli kipeenä, tosin hoito oli ensiluokkaista..
..Se on se vesi, millä ne pesee siellä salaatit..
Niilikin on siinä kunnossa, että kun sinne tippuu, joutuu menee lääkäriin.. Siinä on sitä BILHARTSIAA.. Tosin näytti olevan jonkun verran muutakin roinaa, mikä on sääli..
Mutta turha sinne ulkomaille on mennä jännittään.. Egyptistä saa hyvin lääkkeitä ja suomalaiset ei siellä edes tehoa..
Egyptissä ei paljon viljelmiä tehdä, vaan mennään apteekkiin ja näytetään mahaa ja sieltä saa Glaxon laajakirjoista kopiolääke antibioottia, jota voi sitten heitellä naamariin..
Ei muuta kuin odottelemaan sitä bakteeria, joka tulee antibiootille vastuskykyiseksi...
Vatsan väänteistä sen verrran, että Egyptissä ensi kertaa aloin uskomaan, että mahatautiinkin voi kuolla.. ja on VIRHE otta IMODIUMia. koska ko. lääke sulkee suoliston.. Hoitava lääkäri sanoii, että bakteereiden on päästävä tuleen pois..
..Jos ei ne pääse luonnollista reittiä, ne tulee kyljestä ulos ja mitäs sitten tehdään--
IMODIUMia sitten kun lähtee kotiin päin, ettei tartte lentohärvelissä paskajonossa pyöriä..
Kaikesta huolimatta Egypti on hieno paikka ja punainen meri äärettömän hieno.. Kannattaa mennä ennenkuin ne täyttää sen maan muovipusseilla ja meren muovipulloilla
| |
| | |
12.11.10, 11:48
|
#60 (linkki)
| | (Vierailija) | Egyptistä giardia
Oltiin Sham el Sheikissä syksyllä 2010 Finnmatkojen hotellissa Iberotel Fanara&Fanara snorklaamassa. Kahden päivän jälkeen sain tolkuttoman vatsataudin. Epäilen että se oli noro-virus ulosteella saastuneesta kasvistenhuuhteluvedestä. Kotona noin kuukauden jälkeen sain uuden vatsataudin joka oli oireillut jo kolmisen viikkoa lievänä ripulina. Tässä olikin jo oksat pois, kun akuuttivaihe alkoi. Makasin 12 tuntia kylpyhuoneen lattialla, kun etäisyys pytylle piti olla minimaalinen. Oireiden mukaisesti sain antibiootit giardiaan, jotka alkoi auttaa, niin että vuorokaudessa tilanne normalisoitui. Ripulin aiheutta giardia-loinen, joka leviää ulosteen saastuttaman veden välityksellä. Epäilen että sain viruksen ja bakteerin saastuneella vedellä pestyistä salaateista tai hedelmistä, joita ahmin, toisin kuin mieheni, joka oli liharuoan kannalla. Giardia viihtyy myös vesijohtovedessä huonon hygienian maissa, kuten kuulemma myös Pietarissa. Minä sain niin rajun taudin että en kyllä ikinä enää syö epäilyttävissä maissa muuta kuin kuumaa ruokaa. Ostan itse hedelmät ja pesen keitetyllä tai pullovedellä. Verkosta löytyy paljon tietoa giardiasta. Voi myös levitä vesipuistovedessä.
| |
| | |
11.12.10, 08:05
|
#61 (linkki)
Tulimme viikon reissulta Hurghadasta 7.12.2010 suomeen...Ostimme lähtiessä luontaistuotekaupasta maitohappobakteerita,sekä nestetasapainoon liittyvää glykoosi-jauhetta...Päivää ennen matkaa otimme ensimmäiset tabletit...kolmantena päivänä alkoi tuntua vatsaoiteita vanhemmilla ja 1.3kk ikäisellä pikkupojalla. Kävimme hotellin(Aquamarine) lääkärin luona, joka määäräsi Antanil-ripuli lääkettä, sekä antibiootti- kuurin(3pv). Vaimolle tosin lievempää antibioottia. Ripuli hellitti samalle jo päivälle, eikä uutta tullut. Kannattaa mennä samantien kun vähänkin tuntuu, että vatsassa möyrii..sitä vartenhan sitä vakuutuksia otetaan, jos jotain tulee. Lääkärissä käynti olisi varmaan maksanut pienoisen summan, mutta kaikki hoitu vaivattomasti vakuutuksen kautta. Pienimmäinen sai nestemäisen banaanille maistuvan kuurin, joka helpotti myös... Kotiin palattuamme iski uusi "jalla jalla", johtuen siitä että täällä tuo bakteerikanta on niin erilainen... Lomalla alkupäivinä välttelimme niitä vihanneksia, mutta aivan suotta, tuossa hotellissa kertoivat vihannesten pesevän pullovedellä, jota oli myös matkanjärjestäjän toimesta hankittu joka päivä huoneeseen(1 l).
Finnamatkat & Air Finland & Iberotel Aquamarine hotel on hyvä yhdistelmä, jossa homma toimii...suosittelen lämpimästi
| |
| | |
12.12.10, 10:20
|
#62 (linkki)
| | (Vierailija) | pähkäilyä....
Tätä vatsatauti-asiaa olen mietiskellyt... onhan se hyvä kätensä pestä ja desinfioida huolella,mutta kuinkas on ruokailuvälineiden puhtauden laita? Mitä auttaa käsien puhtaus, jos lautaset, lasit ja ruokailuvälineet ovatkin se taudinaiheuttaja,vai ovatko? Olen ollut itse Sharmissa, en saanut tautia, mutta mieheni sai. Tavalliset käsienpesut ja käsidesi mukana. No eipä tahtia pahemmin haitannut, mielellään menisimme uudestaankin.
| |
| | |
20.12.10, 21:33
|
#63 (linkki)
Olen kiertänyt 40 vuotta työkseni maailmaa, mitä eksoottisimmissa paikoissa. Suuhuni olen työntänyt kaiken mitä on eteen laitettu ja pulloon en ole sylkenyt, oltiinpa sitten New Yorkissa 4 tähden michelin ravintolassa tai Borneossa alkuasukas kylässä.
Mitään maitohappobakteereita, lääkkeitä tai käsidesiä en ole käyttänyt, enkä ole vielä koskaan vatsatautia ulkomailla sairastanut. Suomessa sitä vastoin olen. Toki joskus on vatsa ollut vähän löysempänä tai olen aamulla joutunut käymään toisenkin kerran WC:ssä, mutta haitaksi se ei ole koskaan reissussa ollut.
Kauhistukseksi hurghadasta voisin kertoa parin vuoden takaisen tarinan:
Menimme puolisoni kanssa paikalliseen pizzeriaan ja tilasimme pizzat. Ruokaa odotellessa päätin käydä WC:ssä ja tarjoilija ohjasi minut keittiöön päin. Keittiön nurkassa olikin perinteinen reikä jonne sitten rupesin lorottelemaan. Reijästä noin kahden metrin etäisyydellä oli kokki joka paljailla jaloilla paineli taikinaa lattiata vasten. Mielessäni kävi, että olikohan tuossa tulossa tilaamiemme pizzojen taikina, ja mielenkiinnosta kysäisin kokilta asiasta. Kokki ei tainnut ymmärtää englantia, mutta hymyili minulle, osoitteli taikinaa lattialla ja hoki jotain pizzasta.
Koska tunnen olevani hieman "extreme kulinaristi" päätin olla hiljaa puolisolleni näkemästäni ja söimme pizzat, salaatit jne. hyvällä ruokahalulla. Emme sairastuneet!!
Ohjenuorani ulkomailla syödessä onkin:
Voin aivan huoletta syödä kaikkea samaa mitä paikallisetkin ihmiset syövät, jos he eivät sairastu, niin en minäkään.
-H&M-
| |
| | |
13.06.11, 15:36
|
#64 (linkki)
| | (Vierailija) | tarkkana
Varsinkin Egyptissä syömisten kanssa täytyy olla todella tarkka, jos ei halua pilata lomaansa. Antaa mennää -asenne kostautuu aika varmasti. Ruoasta voi sairastua vakavasti. Oppaiden pitää osata kertoa, missä voi syödä uskaliaammin.
| |
| | |
30.06.11, 22:14
|
#65 (linkki)
| | (Vierailija) | Vatsatauti Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja järki päässä Varsinkin Egyptissä syömisten kanssa täytyy olla todella tarkka, jos ei halua pilata lomaansa. Antaa mennää -asenne kostautuu aika varmasti. Ruoasta voi sairastua vakavasti. Oppaiden pitää osata kertoa, missä voi syödä uskaliaammin. |
Tänä vuonna 4 kertaa Hurghadassa käyneenä voin taas kertoa ettei sitä koskaan tiedä mistä se tulee...
-tulimme pari päivää sitten perheen kanssa 2vk lomalta ko.paikasta 5* hotellista ja minä sain ripulin, lapset ja mies eivät ,vaikka söimme All in clusive samoja ruokia koko perhe, söimme koko ajan paikallisia bakteerilääkkeitä kaikki, mutta se tulee kun tulee!!
-kotimaiset lääkkeethän eivät vaivaan auta, vain paikallinen lääke, nimeltään Antinal, kannattaa ostaa jo ensimmäisinä päivinä apteekista ja panostaa siihen n. 2 €, varmuuden varalta, on muuten paras ja halvin, hyvän loman takuu...
| |
| | |
13.10.11, 00:09
|
#66 (linkki)
| | (Vierailija) | Tulli
Hei, kannattaa muistaa seuraava seikka: Jos ostatte Egyptistä tai muualta antibiotteja ( esim. Antinal) ja kyseiseen lääkeeseen ei ole reseptiä vie tullipoliisit kaikki mahdolliset sellaiset lääkeaineet, mikäli tarkastavat matkatavarat.
Itsellä tilanne, että oli pari vuotta takaperin ostettu Egyptin reissulta muutama pakkaus Antinal:ia "jemmaan" ja Turkin matkallla oli mukana tuota lääkettä varmuuden vuoksi paketti mukana. Suomeen tultaessa sitten tulli halusi tarkastaa matkatavarat ja ottivat pois kaikki lääkkeet, joihin ei ollut reseptiä. Saldona 5 kpl 800 mg buranaa ja 1 pkt Antinal lääkettä. Sakkoja tms. ei tarvinnut maksaa, mutta on laitonta tuoda maahan lääkkeitä, jotaka vaativat reseptin.
Onneksi ostin Antinal:ia usemman paketin ja noita on vielä muutama tallessa.
| |
| | |
04.01.12, 23:14
|
#67 (linkki)
| | (Vierailija) | Antinal
Vielä kysyisin tuosta Antinalistaä. Onkose siis antibioottia? Minkälainen annostus ja voiko sitä antaa lapsillekin (2v)?.
| |
| | |
05.01.12, 19:56
|
#68 (linkki)
| | (Vierailija) | Antinal vatsatautiin Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahatauti hirvittää Vielä kysyisin tuosta Antinalistaä. Onkose siis antibioottia? Minkälainen annostus ja voiko sitä antaa lapsillekin (2v)?. | En ole varma, luulen ettei ole antibiootti mutta auttaa cambylobakteeriin,salmonellaan yms. mitkä aiheuttaa ripulia,kuumetta yms.
-Annostus aikuisille 1 kapseli/4x päivässä, alle 2kk 5ml/2x päivässä, 2kk-1v 5ml/3xpv
-yli 1vuotiaalle 5ml/4x päivässä
- niitä on 12 ja 24 kapselin pakkauksia ja lapsille nesteenä 60ml pulloja myynnissä.
-pullon hintaa en tiedä mutta kapselipaketit maksavat 1 ja 2e/pakkaus,huijaripaikassa joutuu maksaan jopa 10e
-kannattaa ostaa varoiksi jo heti ekana päivänä halpa paketti,koska jos ripuli iskee niin silloin ei enään ehdi apteekkiin....
-siihen ei auta mitkään kotimaiset lääkkeet,bakteerikanta on niin erilainen..
Itse käyn egyptissä monta kertaa vuodessa perheeni kanssa lomalla eikä olla tultu kipeäksi kuin kerran, kun söimme Hard Rock Cafessa, sen jälkeen olemme aina syöneet varmuuden vuoksi joka päivä 1 kapseli matkan ajan, eikä mitään ole tullut vaikka syömme kaikkea mahdollista mitä ison hotellin Allinclusive tarjoaa.
-tulimme kuukausi sitten viimeksi, seuraava matka jo maksettu lämpimään...
Hauskaa ja ripulitonta matkaa!
| |
| | | | |