Hei täältä Aronasta!
Lago Maggiore on kaunis, järven ja ympäröivien Alppien kontrasti on huikea ja tekemistä ja näkemistä löytyy varmasti kaikille. Alue on viime aikina ollut kovasti mm. golffareiden suosiossa monien tasokkaiden kenttien vuoksi. Samoin Maggioren ympäristössä on useita Michelin-tähdillä palkittuja ravintoloita ja viinit ovat huippuluokkaa (Piemonten Barolot, Barbarescot, jne.).
Lapsiperheille suosittelen ehdottomasti Safari Parkia, jossa pääsee tiirailemaan villieläimiä lähietäisyydeltä. Lähellä on myös vesipuisto Ondaland, jossa en tosin ole käynyt, kun omat lapset on vielä vähän liian pieniä sinne. Angerassa on linna, jossa on lelu- ja nukkemuseo ja itse linnakin on maisemineen upea.
Kaupungeista Stresassa on eniten turisteja. Se on täynnä hotelleja, mutta on mukava ja kesäisin täynnä elämää. Arona on "aidompi" italialaiskaupunki ja asukasmäärältään suurempi, mun suosikki tietysti, mutta olen puolueellinen ;) Angera on myös kiva, mutta kovin pieni. Pohjoisempana on kivoja pieniä kyliä (Feriolo, Cannero, Cannobbio). Verbania on kiva ja isompi, mutta on aika "kaukana kaikesta", eli matkat vaikka Milanoon, Comolle tms. on pidempiä.
Mikään varsinainen rantaloma ei loma Maggiorella ole, vaikka rantojakin toki löytyy ja uimaan pääsee ja varsinkin lapsille suunniteltuja uimapaikkoja on runsaasti. Pitkiä hiekkarantoja kannattaa kuitenkin etsiä jostain muualta (oma suosikki Lido di Jesolo).
Meillä on täällä Aronan yläpuolella olevalla kukkulalla miehen suvun perinteikäs Michelin-tason ravintola:
www.ristorantecastagneto.com sekä muutama vuosi sitten avattu B&B:
B&B Castagna, mutta jos joku kaipaa infoa tai apua majoituksen suhteen muissakin Maggioren ympäristön kaupungeissa niin olen mielelläni avuksi.