| Monastir
Hei!
Muutama vuosi on aikaa Tunisian-matkastani. Se oli huhtikuussa, alkoi työ väsyttää. Olin Monastirissa, Tunisia oli oikeasti toinen vaihtoehtoni, Egypti meni sivu suun tuolloin.
Monastir oli pieni paikka. Oma hotellini oli viiden tähden hotelli- saivat sen minulle myytyä. Lähellä lentokenttää eli kaupkana keskustasta. Oma rauha oli taattu, ja ehkä se teki hyvää väsyneelle mielelle.
Olin muuten yksin reissuna, ja en joutunut minkäänlaisen häirinnän kohteeksi. No, en koti-Suomessakaan kauheasti rantaelämästä pidä, mökillä olen shortseissa. Tiesin myös muutaman perusasian muslimimaista ja sekin auttoi, tiesin miten käyttäytyä jotta voisin olla rauhassa.
Port el Kantaoui taitaa olla golfareiden paikka. Monastir on siis pieni, mutta hyvä puoli on se, että Tunisian Sahara-retki ei tarkoittanut mieletöntä liikkumista paikasta toiseen. Se jäi kokemuksena mieleen; keitaan vehreys keskellä erämaata ja kamelit (ei ollut pakko ratsastaa, oli jotain kärryjäkin). Vuorilla oli Tähtien sotaa kuvattu kivikylässä; jäi myös mieleen.
Myös se jäi mieleen, että luonnon rannalla oli Monastirissa paljon mereltä tullutta levää. Sitä siivottiin pois, mutta ei auttanut. JOten oman hotellin uima-altaalla on paras uida. Katselin myös miten uima-altaasta myös otettiin vesinäyte pieneen muivipulloon ja kissojen ystävänä huomasin emokissan tulevan juomaan kuumalla ilmalla samasta altaasta. Muihin hotelleihin pystyi myös rannalle menemään, mikäli oikein muistan.
Monastirissa oli ainakin yksi ihan ok supermarket, josta sai perustarvikkeita; hirvittävän paljon erilaisia leivonnaisia, tulista harissamaustekastiketta, keramiikka-astioita ja kaapuja (viskoosia, ei puuvillaa, mutta ihan hyvä yöpukuna ja rantavaatteena). Hyvin vaikea oli löytää CD-levyjä paikallisesta musiikista.
Niin, ja ei varmaan ole pahitteeksi jonkin verran opetella ranskaa jos sitä ei jo osaa. Ja muutama sana arabiaa, esim. LÄ painokkaasti sanottuna riitti karkottamaan myyjät. Tarkoittaa yksinkertaisesti ei ja shukran (a on a.n ja o.n välimuoto)kiitos.
Ihan mielenkiintoinen pieni maa. Itse lähtisin uudelleen Luxoriin, jos vain mahdollista tai Niilin risteilylle. Ehkä vielä jonain päivänä. Nyt keskityn matkustelemaan enemmän Länsi-Afrikassa, en turistina vaan perhettä tapaamassa.
HYvää matkaa - Tunisia on turvallinen paikka. |