Lainaus:
|
Alkuperäinen kirjoittaja RYMPPI MINULLA ON VEKKULI 99. 2,0DTI VÄÄNTÖÄ LÖYTYY 2500 KIERROKSEEN ASTI SEN JÄLKEEN VÄÄNTÖ HÄVIÄÄ LÄHES OLEMATTOMIIN.TYHJÄKÄYNNILLÄ KIERTÄÄ IHAN HYVIN.MISSÄ VIKA!!! |
Kieltämättä tuo on sen verran erikoisen kuuloinen vika, etten ole aikaisemmin kuullut moisesta... No, vaikkei minulla ole kokemusta kyseisestä koneesta, niin olen huomannut, että ilmamassa-anturi/tunnistin on nykydieseleissä eräs heikko kohta, joka rikkoutuessaan aiheuttaa ainakin moottorin tehon huomattavaa alenemista ja kierrosherkkyyden heikentymistä.
Eräässä Volkswagonissa meni taannoin ko. tunnistin, minkä seurauksena suorituskyky ja kierrosherkkyys alenivat huomattavasti. Moottori kylläkin otti kierroksia entisiin lukemiin saakka, mutta melko vaisun oloisesti. Vika korjaantui tunnistimen vaihdolla, jolloin kone toimi kuten ennenkin.
Suosittelisin ottamaan selvää tuosta anturista ja käymään/käyttämään läpi ohjaustietokoneen muistin mahdollisen vianpaikannuksen helpottamiseksi.
Ai niin, jos moottorin ajotietokone on mennyt jonkinlaiseen "vikasietotilaan", se selittäisi kyseisen kierrosten rajautumisen 2500 rpm:n. Tällaisia "hätäohjelmia" on tietääkseni useissa uudemmissa autoissa, jotta niillä pääsisi pois mm. moottoritieltä jonkin mennessä pieleen esim. moottorinohjauksessa...