| |  | |
26.07.12, 12:28
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Sopivin koirarotu?
No niin. Olen aivan jumissa koirasivuihin ja minun on pakko saada itselleni seuraksi koira. Olen jo nelikymppinen aikuinen sinkku, ja minulla on ollut kotona asuessani maalla kaksi koiraa.
Tilanne nyt on, että asun kaupungissa kerrostalossa, koirapuistoon on matkaa 200 metriä, olen n. 9 tuntia poissa kotoa arkisin, ja en ole oppinut muuta kuin hoitamaan pystykorvan karvaa. Enkä halua mitään isoa koiraa, koska pissalenkkien lisäksi en ehdi kuin pitemmän iltalenkin tekemään.
En halua myöskään hankalasti hoidettavaa, pakosta trimmattavaa karvakasaa. Riittää, kun omat kampaajani maksan. :) Harjaus ja pesu pitäisi riittää.
Näyttelyihin en koiran kanssa aio. Koti- ja seurakoira, ei haukkuherkkä kerrostalon äänille.
Ehdotuksia, kiitos.
| |
| | |
26.07.12, 13:21
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2007 Sijainti: Keskellä Suomea
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koira minulle No niin. Olen aivan jumissa koirasivuihin ja minun on pakko saada itselleni seuraksi koira. Olen jo nelikymppinen aikuinen sinkku, ja minulla on ollut kotona asuessani maalla kaksi koiraa.
Tilanne nyt on, että asun kaupungissa kerrostalossa, koirapuistoon on matkaa 200 metriä, olen n. 9 tuntia poissa kotoa arkisin, ja en ole oppinut muuta kuin hoitamaan pystykorvan karvaa. Enkä halua mitään isoa koiraa, koska pissalenkkien lisäksi en ehdi kuin pitemmän iltalenkin tekemään.
En halua myöskään hankalasti hoidettavaa, pakosta trimmattavaa karvakasaa. Riittää, kun omat kampaajani maksan. :) Harjaus ja pesu pitäisi riittää.
Näyttelyihin en koiran kanssa aio. Koti- ja seurakoira, ei haukkuherkkä kerrostalon äänille.
Ehdotuksia, kiitos. | Sinulle ei kenenkään pidä myydä koiraa kitumaan kerrostaloon.
| |
| | |
26.07.12, 13:33
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Monikohan koira Suomessakin asuu kerrostalossa ja voi hyvin?
| |
| | |
26.07.12, 14:44
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Koirasi joutuisi olemaan liikaa yksin. Ehkä kannattaisi jättää koiran hankkiminen sellaiseen elämänvaiheeseen, jossa koiran ei tarvitse olla noin pitkää aikaa yksin tai sitten hankkia kaksi koiraa.
Sinulla on halu saada koira, mutta älä anna sen halun mennä koiran hyvän hoidon edelle.
Haukkumattomuutta ei voi taata oikein mitenkään. Vaikka jotain yleispätevää voidaan sanoa roduista, niin silti piirre on yksilöllinen ja koiran koulutuskin siihen vaikuttaa.
| |
| | |
26.07.12, 15:27
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kaksi pientä koiraakaan ei olisi mahdottomuus. Samalla tavallahan niitä lenkityttää kuin yhtä.
Se elämänvaihe, jolloin olisin staattisesti koirien kanssa, koettaa vasta 25 vuoden päästä, joten pakko tässä on jotakin keksiä. Tai voisiko naapuristosta ajatella rekrytoivansa jonkun nuoren käyttämään koiraa päivälenkillä, kun pääsee koulusta? Onko sellaisesta diilistä tietoa? Toimiiko?
| |
| | |
11.08.12, 12:28
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2012 Sijainti: Savo
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koira minulle No niin. Olen aivan jumissa koirasivuihin ja minun on pakko saada itselleni seuraksi koira. Olen jo nelikymppinen aikuinen sinkku, ja minulla on ollut kotona asuessani maalla kaksi koiraa.
Ehdotuksia, kiitos. | Miten ajattelit tarjota koiralle liikuntaa ja tekemistä ennen työvuoron alkamista ja työpäivän jälkeen? Kuulostaa nyt lähinnä siltä, että haluat koiran itsellesi vain seuraksi kainaloiseksi, ja kaiken muun ulkoistat vaikkapa sille naapurintytölle. (Lenkitysapua tarvittaessa ottaisin yhteyttä paikalliseen 4h-kerhoon.)
Pieni koirakin jaksaa ja mielellään käveleekin useita kilometrejä. Myös pieni koira on opetettava talon tavoille (siis johtajuusasiat kuntoon, käyttäytyminen ulkona ja sisällä jne.) ja myös pienen koiran pitää saada tekemistä aivoilleen. Muuten se keksii sitä itse, eikä se ole aina kovin hyvä asia.
Koira, joka saa riittävästi aktiviteettia ja liikuntaa ja jolle on yksinolo opetettu, pärjää kyllä vallan mainiosti 9 tuntia päivässä yksin. Harva koiranomistaja on jatkuvasti kotona niin, ettei koira jää yksin hetkeksikään (ja sen jälkeen ne ongelmat alkavatkin, kun lähdetään vaikkapa työttömyysjakson jälkeen yhtäkkiä tekemään täyttä työpäivää ja koiraa ei siihen ole opetettu).
Kaksi koiraa ei mene välttämättä "helposti samalla kuin ensimmäinenkin", koirat ovat yksilöitä ja niiden vaativuudetkin yksilöllisiä (toki rotumääritelmä antaa viitteitä perusluonteesta).
Sinuna miettisin koiran hankkimista vielä hyvin tarkkaan. En tapauksessai osaa rotua suositella, sillä mielestäni sinulle kävisi ehkä joku muunlajinen eläin. Kissa on itsenäisempi eikä vaadi niin paljoa kuin koira, joka kuitenkin sitoo sinua lenkittämään ja huolehtimaan sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista? Toki kissakin, mutta kissalle ei sinun tarvitse hommata ulkoiluttajaa tai tarvitse itse pissattaa eläintä kerrostalon pihalle kun et muualle kerkee käyttämään.
| |
| | |
27.08.12, 14:10
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Koira tarvii ulkoilua
Mieti vielä tarkkaan onko sinusta koiranomistajaksi.
Koirapuisto ei ole koiran ulkoilutusta varten. Se, että jätät koiran yhdeksäksi tunniksi yksin kotiin ja käytät sen vain pienellä pissatuslenkillä ei ole koiranarvoista elämää.
Kokeilappa itse miltä tuntuu olla pitkän nukutun yön jälkeen vielä yhdeksän tuntia tekemättä mitään, lepäillä vain.
Toivottavasti et ota koiraa.
| |
| | |
27.08.12, 21:05
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kerropas mulle tyhmälle, mitä varten ne koirapuistot sitten ovat, kun eivät ole koiranulkoilutusta varten. Minusta koiranomistajat käyvät siellä ulkoiluttamassa koiriaan vapaana ja porukoissakin. Koirat saavat nauttia toistensa seurasta ja laukata vaikka miten nopsaan.
| |
| | |
28.08.12, 00:13
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Koiran hankinta
Voi hyvä ihme sentään! Millaisia ihmisiä täällä kirjoittelee? Ovatko kaikki työttömiä, eläkeläisiä tai kotiäitejä? Tunnen monta eläinrakasta koiranomistajaa, jotka ovat aivan hyvin pystyneet sovittamaan yhteen työnsä ja lemmikin hyvinvoinnin.
Pentu vaatii aluksi paljon läsnäoloa, jotta se kasvaa fiksuksi aikuiseksi eikä tuhoa paikkoja. Mielestäni olisi hyvä, jos koira ei olisi alle puolen vuoden ikäisenä yksin enempää kuin neljä-viisi tuntia kerrallaan. Eli jonkun tutun, eläinrakkaan ihmisen olisi hyvä käydä tervehtimässä ja ulkoiluttamassa koiraa vähän useammin. Alle yksivuotiaalle koiralle yhdeksän tuntia yksinoloa on mielestäni liian pitkä aika. Yli vuoden ikäinen koira jaksaa olla yksin työpäivän ajan, tietysti rodusta ja liikunnan tarpeesta riippuen.
Mielestäni sinun kannattaisi harkita aikuisen koiran hankkimista ja mieluiten sellaisen, joka on tottunut yksinoloon päivisin ja ehkä myös kerrostaloelämään. Moni joutuu luopumaan lemmikistään allergian takia ja tällainen valmiiksi oppinut koira voisi olla sinulle paras. Otapa selvää, onko paikkakunnallasi eläinsuojeluyhdistys tai muu vastaava taho, jossa koirat etsivät uutta kotia.
Jos asut kerrostalossa pieni tai pienehkö keskikokoinen rotu on varmasti paras valinta. Tuttavallani on Helsingin keskustassa aikuisena uuden kodin saanut cockerspanieli, joka on sopeutunut erinomaisesti kaupunkielämään. Pikainen aamulenkki ja pidempi iltalenkki riittävät hyvin kaupunkielämään tottuneelle koiralle.
| |
| | |
30.08.12, 10:53
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Rodun valinta
Tämä testi antaa noilla kriteereillä tulokseksi länsigöötanmaanpystykorvan ja italianvinttikoiran: Koirarodun valinta | |
| | |
30.08.12, 15:00
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koiruli Tämä testi antaa noilla kriteereillä tulokseksi länsigöötanmaanpystykorvan ja italianvinttikoiran: Koirarodun valinta | No kiitos linkistä, mutta tokko nyt osasit valita ihan kaikkia asioita aloittajan mukaisesti... En ole vinttikoiraharrastaja, etsin itselleni pientä seurakoiraa. :)
| |
| | |
30.08.12, 15:45
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
olen n. 9 tuntia poissa kotoa arkisin, pissalenkkien lisäksi en ehdi kuin pitemmän iltalenkin tekemään.
Ota kaksi kissaa jos välttämättä haluat lemmikin vaikka oletkin joka päivä poissa kotoa n. 9h. Kaksi kissaa pärjäävät hyvin kahdestaan kun niillä on toisistaan seuraa, ja vaikka liikunnallisia eläimiä ovatkin, niin yksi pitkä iltaulkoilutus riittää, ainakin paremmin kuin koirille.
Muista kuitenkin se, että kissatkin tarvitsevat virikkeitä ja liikuntaa, eli älä laiskuuttasi vain unohda päivittäistä (iltaista) ulkoilua eli kissat taluttimeen ja mars lenkille niiden kanssa.
Koiraa en sinuna ottaisi, sillä tällä hetkellä sulla ei riitä aikaa sen koulutukseen ja ulkoiluttamiseen. Kissakaan ei ole helppo lemmikki, mutta parempi vaihtoehto sulle nyt kuitenkin. Vaikka, ehkä pari kania olisi vieläkin oikeampi lemmikki varsinkin jos niitäkin ulkoilutettaisiin päivittäin. Kanikin kun pomppii valjaissa varsin hyvin.
| |
| | |
30.08.12, 16:26
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aivan hyvin voit koiran ottaa. Tilanteesi on normaali työssäkäyvän aikuisen tilanne. Jos olisin noilla kriteereillä koiraa hankkimassa, niin sekarotuinen olisi varteenotettava vaihtoehto. Joku kahden pikkurodun sekoitus esimerkiksi.
| |
| | |
30.08.12, 17:13
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mietinkin, että jos ottaisin aikuisen koiran, josta joku jostakin syystä luopuu. Taustani takia osaan kyllä johtaa koulutettua koiraa, minulla on ollut jokunen.
| |
| | |
18.09.12, 09:31
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap. Mietinkin, että jos ottaisin aikuisen koiran, josta joku jostakin syystä luopuu. Taustani takia osaan kyllä johtaa koulutettua koiraa, minulla on ollut jokunen. |
Löysin ihanan karkeakarvaisen mäykyn, vuoden ikäisen, josta perhe luopui aikaongelmien takia. Kasvatettu on hyvin ja tavat ja käytökset on hallussa. Jiihaa! Nyt lemmikkieläinkauppaan.
| |
| | | | |