Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kuntoklubilaiset
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.07.12, 13:17   #1 (linkki)
marzi
(Vierailija)

huono kunto vai lapsenhoitoväsymys?

Moi!

Lapseni on nyt 6kk ja nukkuu edelleen melko huonosti ja niin siis nukun minäkin.

Aloitin kevyen liikunnan kuukausi synnytyksen jälkeen (pilates) ja lapseni ollessa 3 kk rupesin harrastamaan kahdesti viikossa rankempaa liikuntaa.

Väsähdän nykyään nopeasti harjoitusten alettua ja hengästyn todella rankasti sellaisista harjoituksista, mitkä pitäisi olla ihan ok.

Mietinkin, onko minulla todella niin huono kunto, vai voiko vauvan hoidosta johtuvalla väsymyksellä olla tässä osansa? Ja kuinka suuri osa?

Muistaakseni ensimmäisinä rankan liikunnan kuukausina en hengästynyt samaan malliin (jos muistan oikein) eli se ainakin puhuisi väsymyksen puolesta..

Ennen lapsen saantia harrastin säännöllistä liikuntaa noin 2 kertaa viikossa plus lisäksi työni oli fyysistä. Raskausaikana liikuntani oli ekojen 3kk jälkeen lähinnä runsasta kävelyä (koiran ulkoilutusta) ja kauppakassien kantoa.

Onko muilla vastaavia (tai mitä vaan) kokemuksia vauva-aikana harrastetusta liikunnasta?
  Vastaa viestiin
15.07.12, 02:13   #2 (linkki)
Hm...
(Vierailija)

Minulla on kaksi jo lähes aikuista lasta, mutta muistan vauva-ajan toki kuitenkin. Molemmat lapset nukkuivat huonosti mm. koliikin takia, joten olin aika väsynyt. Jossain vaiheessa oma äitini ryhtyi hoitamaan ensimmäistä lastani päivisin, että sain edes silloin nukuttua.

Varsinaista liikuntaa en harrastanut sen kummemmin lukuunottamatta pitkiä kävelylenkkejä, en nimittäin kyllä olisi jaksanutkaan, vaikkakin tuolloin olin ollut hyvinkin liikunnallinen.

Lapsen odottaminen ja saaminen on elämän ihaninta aikaa, mutta kyllä se on fyysisesti myös rasittavaa. Ota liikuntaharrastuksesi siis ihan rauhallisesti, äläkä huolehdi kuntosi mahdllisesta taantumisesta, se kyllä palautuu. Onnea elämäänne!
  Vastaa viestiin
15.07.12, 15:58   #3 (linkki)
Juupas,
(Vierailija)

Tottakai univelat ja väsymys vaikuttaa suoritukseen. Ei siis kannata väkisin liikkua tavoitteellisesti. Mutta monesti väsymystä poistaa se, että pääsee hetkeksi pois kotoa lasten luota vaikka sinne salille, kunha tekee treenin sen hetken olon mukaan. Jos on tosi väsynyt, tekee kevyen treenin ja käy vaikka venyttelytunnilla. Sitten taas kun tuntuu helpommalta, käy vähän tehokkaammassa jumpassa. Päivän kunto ratkaisee.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku