Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > Kahvitunnilla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.07.12, 16:51   #1 (linkki)
Violet57
(Vierailija)

Työhaastattelu:millainen ta pitäisi...

Olen ollut kahdessa haastattelussa ja on kysytty muka psykologinen kysymys:
Millainen työnantajan/ esimiehen pitäisi olla?
Mitä olette vastanneet?

En ole saanut ko. paikkaa mihin olen hakenut. Kuka sanoisi miten pitää vastata, kun ei riitä: Toivon, että esimies/ta on tasapuolinen, rehellinen, motivoiva ja antaa palautetta suoraan tekemästäni työstä, myös jos en osaa tai ole oppinut.

Mikä on mennyt pieleen vastauksessani? Olisi hyvä, jos joku esimiesasemassa oleva valaisisi tilannetta, kiitos.
  Vastaa viestiin
15.07.12, 10:08   #2 (linkki)
multifilosofi

Käyttäjän yks tavis avatari

Rekisteröitynyt: 11/2009
Sijainti: pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Violet57 Näytä viesti
Mitä olette vastanneet?

En ole saanut ko. paikkaa mihin olen hakenut. Kuka sanoisi miten pitää vastata, kun ei riitä: Toivon, että esimies/ta on tasapuolinen, rehellinen, motivoiva ja antaa palautetta suoraan tekemästäni työstä, myös jos en osaa tai ole oppinut.

Mikä on mennyt pieleen vastauksessani? Olisi hyvä, jos joku esimiesasemassa oleva valaisisi tilannetta, kiitos.
Kannattaa vastata jotain tähän tapaan.
  • olen itse alaisena ahkera, rehellinen, reilu, tasapuolinen, muita kannustava ja huumorintajuinen - joten toivon esimieheltäni samoja ominisuuksia
  Vastaa viestiin
15.07.12, 12:37   #3 (linkki)
??
(Vierailija)

mistä mahdat päätellä että vastauksesi juuri tuohon kysymykseen oli syy mikset saanut paikkaa?

Minä en vastaisi kuten edellä neuvottiin, sillä en haluaisi esimiehen olevan samanlainen kuin itse olen. Vastaisin ihan rehellisesti niinkun minusta tuntuu, sillä tuo tieto on tosi oleellinen kun mietitään, kuka tiimiin soveltuu ja kenen odotukset voidaan täyttää.
  Vastaa viestiin
15.07.12, 15:40   #4 (linkki)
pjäämies
(Vierailija)

Tuskin se nyt yhdestä kysymykssestä johtuu jos paikkaa et ole saanut. Vastaat siihen kuin tähänkin asti olet vastannut, yleensä noista pseudopsykohaastatteluissa tulee vielä vahvistuskysymys.
  Vastaa viestiin
15.07.12, 16:42   #5 (linkki)
multifilosofi

Käyttäjän yks tavis avatari

Rekisteröitynyt: 11/2009
Sijainti: pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ?? Näytä viesti
mistä mahdat päätellä että vastauksesi juuri tuohon kysymykseen oli syy mikset saanut paikkaa?

Minä en vastaisi kuten edellä neuvottiin, sillä en haluaisi esimiehen olevan samanlainen kuin itse olen. Vastaisin ihan rehellisesti niinkun minusta tuntuu, sillä tuo tieto on tosi oleellinen kun mietitään, kuka tiimiin soveltuu ja kenen odotukset voidaan täyttää.
Mikäli, et arvosta noita ominaisuuksia - niin ole ihmeessä vastaamatta siten - mutta psykologisesti ajateltuna tuosta ehdottamastani vastuksesta voi työnantaja päätellä kaiken oleellisen alaisestaan ja itsestään myös - nimenomaan työntekijää valiteessaan.
  Vastaa viestiin
15.07.12, 19:43   #6 (linkki)
haastattelija
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Violet57 Näytä viesti
Mitä olette vastanneet?

Minäkään en usko, että tämä yksi kysymys ja siihen antamasi vastaus olisi syynä siihen, että et ole saanut työtä. Miksi tosiaan epäilet sitä?

Kysymys on hyvin yleinen haastattelussa; se kysytään lähes aina.

Jos vastauksestasi pitäisi nostaa pari kohtaa esiin, niin ne olisivat tuo "motivoiva" ja "jos en osaa tai ole oppinut". Mitä tarkoitat motivoivalla? Odotatko että joku toinen "motivoi" sinua?
Viimeisistä taas ehkä voi päätellä jonkinlaista epävarmuutta tai epäilystä omasta osaamisestasi: miksi nostat esiin nämä kaksi negatiivista asiaa?
  Vastaa viestiin
17.07.12, 07:51   #7 (linkki)
Komppaan
(Vierailija)

Komppaan edellisiä: ei yksi kysymys ratkaise.

Et kerro millä alalla toimit, mutta asiantuntija-alalla esimieheltä odotetaan erilaisia taitoja kuin linjaesimieheltä: astunt pomon ei oletetakaan olevan asiantuntija vaan nimenomaan johtaja joka jalkauttaa strategiaa, linjassa taas tulee hallita asiat.

Tasapuolisuus on linjaesimiehelle tärkeä ominaisuus, astunt ottavat oman tilansa ja heitä motivoidaan mm etilaisin ja tasoisin palkkioin.

Jos haluat viestiä olevasi itsenäinen ja itseohjautuva kerrot erilaisia toiveita kuin tukea tarvitseva ja auktoriteettia noudattava alainen. Vaikeinta on arvata tosin millainen esimies on itse: pyri saamaan se selville kysymyksin!
  Vastaa viestiin
21.07.12, 10:16   #8 (linkki)
Violet57
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Komppaan Näytä viesti
Komppaan edellisiä: ei yksi kysymys ratkaise.

Et kerro millä alalla toimit, mutta asiantuntija-alalla esimieheltä odotetaan erilaisia taitoja kuin linjaesimieheltä: astunt pomon ei oletetakaan olevan asiantuntija vaan nimenomaan johtaja joka jalkauttaa strategiaa, linjassa taas tulee hallita asiat.

Tasapuolisuus on linjaesimiehelle tärkeä ominaisuus, astunt ottavat oman tilansa ja heitä motivoidaan mm etilaisin ja tasoisin palkkioin.

Jos haluat viestiä olevasi itsenäinen ja itseohjautuva kerrot erilaisia toiveita kuin tukea tarvitseva ja auktoriteettia noudattava alainen. Vaikeinta on arvata tosin millainen esimies on itse: pyri saamaan se selville kysymyksin!

Kiitos vaan vastauksistanne. Itse olen aina kuvitellut, että haastateltava on ns "pääroolissa".
Esimies on se mitä on, olen kyllä reilusti yli viisikymmentä ja nähnyt yhtä sun toista. Sekä asiallisia esimiehiä, jotka todella motivoivat ja antavat palautetta työn sujumisesta. Sekä niitä, jotka puhuvat jopa kahvipöydässä uusista työntekijöistä halventavaan sävyyn. Sellaista ei kai kukaan halua esimieheksi, mutta en haastattelussa menisi tuollaista sanomaan. En missään vaiheessa epäillyt tuota kysymystä syyksi miksi en päässyt. Toiseen otettiin talon sisältä ja toinen kaatui siihen, etten ole mikään esitelmöijä. Asia tuli esiin vasta haastattelussa. Ja alani on järjestöala, siinä on perusrutiineja sekä paljon asiakaspalvelua. Halusin tietää mitä muut ovat vastanneet minusta täysin sivuseikkaan. Eihän esimiehen luontaisiin ominaisuuksiin voi vaikuttaa, kyllä se ajan myötä selviää...Onneksi tai valitettavasti.
  Vastaa viestiin
21.07.12, 12:18   #9 (linkki)
jos nyt tästä johtui
(Vierailija)

...motivoiva ja antaa palautetta suoraan tekemästäni työstä, myös jos en osaa tai ole oppinut.

niin antaahan tuo lauseen loppuosa negatiivisen kuvan sinusta. Olet epävarma ja se jää soimaan tuon lauseen lopussa. Käytä myönteisiä lauseita. Sitä pitää vähän opetella, mutta harjoittelemalla. Älä mene vähättelemään itseäsi työhaastatteluun. jos en ole oppinut. Ei hyvä.

Jonkun muun vastaus oli positiivisempi ja se pääsi. Näinkin pienet voi vaikuttaa jos on tasaväkiset hakiat. Mikä mielikuva jäi vastauksesta mihinkin kysymykseen.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku