| |  | |
08.09.12, 09:08
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Koska parhaiten onnistuu perennoitten jakaminen/siirtäminen
Hei!
Minulla on nyt sekapenkki, sitä mukaa hätpikaa laajennut kun olen saanut lahjoituksia uusilta naapureilta ja ystäviltä.
Nyt aloitin kunnon penkkien tekemisen ja istutussuunnittelun. Ja kyllähän tuosta sijoituspenkistäkin aikanaan hyvän saa kunhan poistaa rikkaruohoisen mullan ja pohjustaa kunnolla ja laittaa uudet mullat ja reunat kuntoon.
Sekapekistä löytyy mm. kuunliljaa, varjoliljaa, ruskoliljaa...varmaan jtn. muitakin liljoja. Lisäksi jonkinsortin pienehkö(?) pioni, palava rakkaus, tulikellukka, jalopähkämö, akileijoja, leimukukkia, harjaneilikka, ritarinkannus, ukonhattu...no, ainakin nuo:)
Niin että nyt syksylläkö alan jo siirrellä/jakaa juurakoita, vai keväällä - vai sekä että lajin mukaan? Ja miten sen lannoittamisen kanssa - jos istutan syksyllä niin lannoitanko heti (kanankakka) vaiko vasta keväällä?
Jos joku jaksaa vastata edes osaan niin suurkiitos!
| |
| | |
08.09.12, 09:41
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voit jakaa ja istutella nyt syksyllä, tai sitten keväällä.
Itse olen kevätihminen, silloin on 'virtaa' enemmän, jaan ja muuttelen perennat, kunhan näen mitä sieltä tulee.
Mutta niinkuin sanoin, ihan kuinka itse haluat, jos laitat uuteen multaan, lannoittaisin vasta keväällä.
Nyt näet mitä kasvaa, on helpompi istutella, keväällä pitää muistella että mikä mikin kasvi on :)
Kaikki nuo perennasi on siitä helpommasta päästä, joten ei mitään hätää, varmaan alkavat kasvamaan.
Muista, pioni istutetaan aika pintaan, ei paljoa multaa päälle.
| |
| | |
08.09.12, 15:07
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja halujen mukaan Voit jakaa ja istutella nyt syksyllä, tai sitten keväällä.
Itse olen kevätihminen, silloin on 'virtaa' enemmän, jaan ja muuttelen perennat, kunhan näen mitä sieltä tulee.
Mutta niinkuin sanoin, ihan kuinka itse haluat, jos laitat uuteen multaan, lannoittaisin vasta keväällä.
Nyt näet mitä kasvaa, on helpompi istutella, keväällä pitää muistella että mikä mikin kasvi on :)
Kaikki nuo perennasi on siitä helpommasta päästä, joten ei mitään hätää, varmaan alkavat kasvamaan.
Muista, pioni istutetaan aika pintaan, ei paljoa multaa päälle. | Kiitos, tämä helpotti että voi tehdä silloin kun innostaa.
Minäkin olen enemmän kevätihminen, mutta näin syksyllä intoa tehdä hyvät pohjat kun keväällä tuntuu tulevan kuitenkin aina säpinät jostain syystä... ja yhä uusia pistokkaita! Tuo on niin totta, että ei keväisin meinaa muistaa mitä missäkin versoo!
Ehkäpä sitten joitain muutan jo nyt tuleviin paikkoihinsa. Esim. tulikellukka näyttäisi olevan hyvä ihan peitekasvina, alulle päästyään se taitaa itse aika hyvin huolehtia elintilastaan? On siellä sekapenkin laitamilla se "iänikuinen" vuorenkilpikin, sen meinasi kodinvaihtajakoiramme saada hengiltä kun pitää juoksuramppinaan paikkaa johon kilven alunperin istutin:)
Kantapään kautta opittua - pioni ehti jo olla liian syvällä, ei kukkinut edellis- eikä tänä kesänä mutta muuten hengissä. Koetan nyt osata istuttaa riittävän pintaan.
| |
| | |
10.09.12, 12:41
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Äitini aina sanoo, että kevään ja alkukesän perennat jaetaan syksyllä ja loppukesän ja syksyn perennat jaetaan keväällä. En tiedä, onko tuolla ajankohdalla merkitystä, mutta näin minä olen tehnyt parikymmentä vuotta, ja hyvin ne on onnistuneet.
| |
| | | | |