Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Koti > Kodinhoito
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.08.12, 20:50   #1 (linkki)
pesusieni
(Vierailija)

Gallup pyykinpesuaineista

Mitä pyykinpesuainetta käytät?
Millä perusteella valitset pesuaineen?
Käytätkö mielummin nestemäistä vai jauhemaista pesuainetta, miksi?
Onko sinulla erilaisille pyykeille eri pesuaineet vai pesetkö kaikki pyykit samalla?
  Vastaa viestiin
06.08.12, 08:19   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Pirkka Color sensitive käytössä kaikille vaatteille + huuhteluaineena Comfort sensitive. En pysty enkä halua käyttää hajustettuja pyykinpesuaineita.
  Vastaa viestiin
06.08.12, 10:08   #3 (linkki)
1092834
(Vierailija)

Minäkin käytän hajusteetonta nestemäistä pesuainetiivistettä. Nestemäistä siksi, että se mielestäni ei jää pyykkiin samoin kuin jauhe. Hajusteetonta puolestaan, koska mielestäni hajustetut haisevat teennäiselle, paras tuoksu tulee ulkona kuivattaessa. Mitään yhtä merkkiä en käytä, vaan vaihtelen niitä kuten neuvotaan tekemään (tekstiilit "oppivat" yhdelle aineelle eikä siten enää tule riittävän puhdasta). Minulla on lisäksi valkopesua varten oma aine sekä silkille oma. Huuhteluainetta käytän vain silloin tällöin, koska on niin paljon tekstiilejä, joille sitä ei suositella.
  Vastaa viestiin
07.08.12, 11:32   #4 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pesusieni Näytä viesti
Onko sinulla erilaisille pyykeille eri pesuaineet vai pesetkö kaikki pyykit samalla?
Perlana Black & Delicates ja Omo Black Velvet ovat käytössä.
Sillä perusteella, jonka olen käytössä parhaimmaksi todennut.
Nestemäisiä.
Noilla kahdella pärjää.
  Vastaa viestiin
07.08.12, 22:54   #5 (linkki)
mph
(Vierailija)

Meillä käytetään aina herkän ihon pesuaineita perheenjäsenien allergioiden vuoksi. Olen ollut todella positiivisesti yllättynyt Eldoradon Sensitive-pyykinpesujauheista. Sekä color että white pesävät hyvin ja tuosta whitesta olen sitä mieltä, että voittaa muiden valkopesuaineiden tehon reippaasti.

Jotenkin olen oppinut käyttämään noita jauheita, nestemäisiä pesuaineita olen tainnut kokeilla vain pari kertaa.

Huuhteluaineena, silloin kun sitä tarvitaan, käytetään LV-huuhteluainetta.

Meillä pestään kirjo- ja valkopyykki erikseen, siksi käytössä molempiin pyykkeihin tarkoitetut pesuaineet.

(Plussaa Eldoradon pesuaineet saavat Joutsentuotemerkistä ja LV huuhteluaine on Avainlipputuote. Valitettavasti allergisessa perheessä ei pysty aina olemaan ekologinen tai eettinen, mutta näissä mennään oikeaan suuntaan.)
  Vastaa viestiin
08.08.12, 11:52   #6 (linkki)
allergikko
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mph Näytä viesti
Meillä käytetään aina herkän ihon pesuaineita perheenjäsenien allergioiden vuoksi. Olen ollut todella positiivisesti yllättynyt Eldoradon Sensitive-pyykinpesujauheista. Sekä color että white pesävät hyvin ja tuosta whitesta olen sitä mieltä, että voittaa muiden valkopesuaineiden tehon reippaasti.

Tähän pitää ottaa kantaa kaikessa ystävällisyydessä sen verran, että molemmat käyttämäsi pesuaineet sisältää zeoliittia eli saven kaltaista ainetta joka saattaa kertyä pesukoneeseen ja vaatteisiin. Itsekin valitsin ennen pesuaineet vaan sen mukaan, että siinä oli merkintä sensitive olettaen, että se on hellävaraista ja sopii minullekin allergikkona. Kärsin kuitenkin jatkuvasta kutinasta ja ihon punoituksesta ja minua neuvottiin katsomaan pyykinpesuaineen sisältö tarkemmin mahdollisen zeoliitin varalta. Ja kyllähän se (muistaakseni Ariel Sensitive) sitä sisälsikin, jopa 1/3 koko pesuaineen sisällöstä! Sen jälkeen olen käyttänyt Erisanin ja LV:n pyykkipulvereita, jotka eivät tuota ainetta sisällä ja myös kutinat loppuivat siihen paikkaan. :-) Tässä vaan oma kokemukseni, hyvä että teille kuitenkin sopii nuo hyväksi havaitsemasi pesuaineet.
  Vastaa viestiin
08.08.12, 15:47   #7 (linkki)
täältä pesee
(Vierailija)

Lainaus:

Oltava zeoliititonta koska en halua turmella konettani eli Serto tai Erisan jauhe.

Jos nestemäistä käsinpesuun niin jotenkin automaattisesti se on se serto silloinkin. Ja mustalle pyykille Omon neste black velvet.

Käytän aina jauhemaista mieluummin koska se on riittoisampaa ja kevyempää kantaa mutta käsipyykkiin, ja mustaan tuota nestettä sitten.

Olen ihmetellyt kun kaupat ovat täysi zeoliittiaineita ja porukka niitä osteskelee.
  Vastaa viestiin
08.08.12, 22:59   #8 (linkki)
mph
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja allergikko Näytä viesti
... Tässä vaan oma kokemukseni, hyvä että teille kuitenkin sopii nuo hyväksi havaitsemasi pesuaineet.
Aivan. Kaksikymmentä vuotta on jouduttu aina vaihtelemaan noita pesuaineita, kun hyväksi todetut (ei aiheuta liikaa kutinoita tms.) poistuvat valikoimista tai sitten niitä "parannellaan". Noista pesuaineista huolimatta perheen atoopikko sekä toinen monille asioille allerginen kärsivät iho-ongelmista, sillä niitähän aiheuttaa muutkin kuin vain pesuaineet.

Mutta tällä hetkellä nämä merkit ovat niitä vähiten ongelmia aiheuttavia perheessämme.
  Vastaa viestiin
08.08.12, 23:05   #9 (linkki)
mph
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja täältä pesee Näytä viesti
Oltava zeoliititonta koska en halua turmella konettani eli Serto tai Erisan jauhe.

....

Olen ihmetellyt kun kaupat ovat täysi zeoliittiaineita ja porukka niitä osteskelee.
Kannattaa osta noita varastoon, sillä EU on kieltänyt fosfaattia sisältävät pesuaineet. Käyttökielto astuu voimaan kesäkuun lopussa 2013.
  Vastaa viestiin
09.08.12, 16:29   #10 (linkki)
oikaisu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mph Näytä viesti
Kannattaa osta noita varastoon, sillä EU on kieltänyt fosfaattia sisältävät pesuaineet. Käyttökielto astuu voimaan kesäkuun lopussa 2013.
Väärin. Zeoliititon ei tarkoita automaattisesti fosfaattipitoista pesuainetta. Nykyään monet pesuaineet, niin pyykin kuin astian, ovat sekä zeoliitittomia että fosfaatittomia. Esim. yllä mainittu Serto ja Erisan eivät kumpikaan sisällä kumpaakaan näistä aineista. Tuo on kyllä totta, että fosfaattien käyttö pesuaineissa on kielletty ja sen takia firmat ovatkin alkaneet valmistamaan pesuaineita, jotka eivät sisällä noita haitallisia aineita.
  Vastaa viestiin

11.08.12, 17:09   #11 (linkki)
putkimies
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oikaisu Näytä viesti
Väärin. Zeoliititon ei tarkoita automaattisesti fosfaattipitoista pesuainetta. Nykyään monet pesuaineet, niin pyykin kuin astian, ovat sekä zeoliitittomia että fosfaatittomia. Esim. yllä mainittu Serto ja Erisan eivät kumpikaan sisällä kumpaakaan näistä aineista. Tuo on kyllä totta, että fosfaattien käyttö pesuaineissa on kielletty ja sen takia firmat ovatkin alkaneet valmistamaan pesuaineita, jotka eivät sisällä noita haitallisia aineita.

Fosfaatti ei kyllä ole mikään haitallinen aine vaan hyödyllinen aine. Se takaa kunnollisen pesutuloksen pienellä pesuainemäärällä myös vaativahkossa puhdistuksessa (erittäin likainen pyykki, kova vesi jne). Nimenomaan käyttämällä fosfaatteja voidaan niistä pesuaineista saada toimivia jopa ilman zeoliitteja.

Edellytyksenä tietysti, että asuu kunnallisen jätevesikäsittelyn piirissä, jota suurin osa kotitalouksista kumminkin tekee. (Ne 5%,jotka eivät asu ,heidän on syytä käyttää ei-fosfaatitonta pesuainetta)

EUvostoliitto taas kunnostautumassa päättömyyksillä. Hehkulamppudirektiivihan oli täysin päätön kiusantekolaki Brysselistä, koska ei hehkulamput mitään epäympäristöystävällisiä näillä leveysasteilla ole.

Fosfaattidirektiivi on jälleen samanlainen idiotismi kun ajatellaan Pohjoismaita: täällä on asiat kunnossa ja fosfaatit napataan kiinni puhdistuslaitoksissa. Ei tänne kaivata typeriä direktiivejä asiasta. Itseasiassa, hommat saattavat mennä jopa heikompaan suuntaan koska fosfaattien tilalle etsitään tukku X-merkkisiä tehoaineita, jotka nyt sitten jatkossa valuvat vesistöihin koska jätevesipuhdistuksen prosesseja ei ole optimoitu noiden kiinninappaamiseen!

Pesuainemerkki meillä on aina ollut seuraava: Otetaan hyllystä se HALVIN pulveripaketti per kilogramma, jossa on: a) fosfaatteja tehoaineena c) ehdottomasti ei zeoliittia.

Meillä pyykinpesusta jotain ehkä tiedetäänkin, koska meillä on Suomen kovin pesuvesi! Erittäin vaativahkoa saada puhdasta pyykkiä ja kone pysymään kunnossa!

Zeoliittia eli hienosavea moni osaakin nykyään vältelläkin. Sehän on pyykkikoneen surma, joten sitä kannattaa karttaa. Fosfaattia sen sijaan ei ole mitään syytä vältellä, jos asuu kunnallisen jv-käsittelyn piirissä.

Meidän pyykkikone on sitten 16 vuotta vanha Cylinda, joka on pyörinyt JOKA päivä vähintään kerran, parhaina 4 krt päivässä. Kaksi kertaa vuodessa tehdään ns. puhdistusajo, mikä tarkoittaa 95C pesuohjelmaa ja sitruunahappo käsittelyä (2 dl jauhetta koneeseen pääohjelman eli valkopesun aikana - kone ajetaan luonnollisesti tyhjänä eikä muuta ainetta käytetä)

Mitään ei koneeseen ole koskaan tarvinnut tehdä muuta kuin vaihtaa moottoriin hiilet (=kulutusosa). Lisäksi viime kesänä jouduin vaihtamaan moottorin, koska vanha oli TÄYSIN loppuun kulunut kollektoreiden osalta (=kulutusosahan se on moottorikin...).

Onneksi löysin kodinkonekorjaajan romulaarista liki uudenveroisen moottorin (40 euroa), vaihdoin sen ja vuosi on menty. Nyt rupeaa koneen iskarit ehkä olemaan lopussa - kulutusosahan se on jälleen sekin. Onneksi mulla on tohon varaosat jo olemassa.

Mutta kuten huomaatte, koneet pysyy kunnossa näillä opeilla ja vehkeistä tarvitsee huoltaa lähinnä kuluvia osia ihan kuten kunnolla tehdyitä ja pidetyistä autoistakin!

Halpoja pesukilometrejä kaikille elleille toivoitellen, röörimies.

PS. Putkiston hoonauskäynnille saapi kutsua, jos tarttee röörit rassata käytön puutteessa puhtaaksi :) miksei muutenkin konsultoida lasse(piste)torni(at)gmail(piste)com
  Vastaa viestiin
12.08.12, 19:01   #12 (linkki)
oikaisu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja putkimies Näytä viesti
Fosfaatti ei kyllä ole mikään haitallinen aine vaan hyödyllinen aine. Se takaa kunnollisen pesutuloksen pienellä pesuainemäärällä myös vaativahkossa puhdistuksessa (erittäin likainen pyykki, kova vesi jne). Nimenomaan käyttämällä fosfaatteja voidaan niistä pesuaineista saada toimivia jopa ilman zeoliitteja.

Edellytyksenä tietysti, että asuu kunnallisen jätevesikäsittelyn piirissä, jota suurin osa kotitalouksista kumminkin tekee. (Ne 5%,jotka eivät asu ,heidän on syytä käyttää ei-fosfaatitonta pesuainetta)
Itsehän en siis mielipidettäni fosfaattiasiaan ilmaissut vaan se oli viittaus tuohon, kun EU tosiaan kieltää ne fosfaatit jatkossa sillä perusteella, että ne ovat muka ympäristölle haitallisia. Itse olen myös tuota asiaa ihmetellyt, kun tosiaan kunnallisen jätevesipuhdistuksen alueella fosfaateista ei ole mitään haittaa juuri siksi, että ne pystytään poistamaan vedestä. Nyt kuitenkin sitten ne pitää poistaa kaikista pesuaineista. Halusin vaan oikaista sen, että fosfaatiton pesuaine ei välttämättä sisällä zeoliittia, kuten itse ainakin mph:n viestistä ymmärsin. Kertoisitko muuten jonkun esimerkin, että pesuainetta teillä käytetään?
  Vastaa viestiin
13.08.12, 06:42   #13 (linkki)

Käyttäjän Feikkiblondi avatari

Rekisteröitynyt: 09/2010
Lainaus:
Mä olen käyttänyt pesupähkinöitä muutaman vuoden. Niistä ei jää pyykkiin hajua/tuoksua, niitä voi käyttää monta kertaa, ei tarvitse huuhteluainetta.
  Vastaa viestiin
16.08.12, 13:30   #14 (linkki)
vaihtelen usein
(Vierailija)

Kirjopyykille tällä hetkellä on Rainbow color nestemäinen ja valkopyykille Lumme white pulveri.
  Vastaa viestiin
16.08.12, 21:56   #15 (linkki)
pyykkärimummo
(Vierailija)

Nestemäiset Surf ja Omo 2in1, kumpikin keltakorkkista laatua. Pulverina Serto Ultra Color ja Serton valkopesupulveri. Huuhteluaineena Attitude sekä Serto Soft. Mustalle pyykille Perlanan mustille vaatteille tarkoitettu nestemäinen. Hienopyykille Serton Silkki&Villa aine.
  Vastaa viestiin
18.08.12, 10:07   #16 (linkki)
Ihan tosi?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Feikkiblondi Näytä viesti
Mä olen käyttänyt pesupähkinöitä muutaman vuoden. Niistä ei jää pyykkiin hajua/tuoksua, niitä voi käyttää monta kertaa, ei tarvitse huuhteluainetta.

Pesupähkinät = lumepesuaine.

Ja ennenkuin ehdit viisastelemaan, että "puhdasta on tullut" niin aivan totta: pelkkä puhdas vesi plus mekaaninen työkin irrottavat likaa. Eikä vedestä jää hajua eikä huuhteluaine ole ikinä pakollista ollut minkään kanssa.
  Vastaa viestiin
18.08.12, 17:48   #17 (linkki)
p-e
(Vierailija)

Käytän nestemäistä Bio Luvilia, Omoa, Surfia (keltainen), Arielia jne. vaihdellen. Kirjopyykille oma ja valkopyykille oma. Ei huuhteluainetta. En ole merkkiuskovainen, mutta pesuaineen pitää olla hajustettua. Ei siis ikinä mitään hajutonta sensitiveä meille!
  Vastaa viestiin
20.08.12, 02:25   #18 (linkki)
Detergent
(Vierailija)

Ulkomaisia pesuaineita käytän, tuon matkoilta. USA:sta Tide, All, Gain jne.
Suomalaiset pesuaineet ovat liian hajuttomia, muualta saa raikkaan tuoksuisia (muttei tunkkaisia) pesuaineita. Suomessa myytävistä pesuaineista varmaan lähinnä olisivat Surf ja Ariel.
  Vastaa viestiin
20.08.12, 14:01   #19 (linkki)
catpeople

Käyttäjän Dara avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Minäkään en ole merkkiuskollinen, mutta aika paljon ostan niitä samoja hyviksi havaitsemiani, uutta kokeilen jos tarjouksessa on tms.

Tällä hetkellä talosta löytyy seuraavat pyykinpesuaineet:
Lumme Color neste kirjopyykille,
Serto Color neste kirjopyykille (oli tarjouksessa taannoin, niin ostin vaikkei edellinen ole vielä lopussakaan),
Rainbow Black mustille tekstiileille ja
Erisan White pulveri valkopyykille.

Tykkään nykyisin enemmän nestemäisistä pyykinpesuaineista. Vain valkopyykille ostan enää pulveria, sillä ymmärtääkseni nesteet eivät sisällä valkaisuainetta. Aika paljon vaaleitakin pesen tosin kirjopyykkiaineella, vain valkoiset pyyhkeet ja lakanat pesen valkopyykkipulverilla. Mustille ja punaisille tekstiileille käytän jotain mustille tarkoitettua pesunestettä, ja valitsen kaikki pesuaineeni niin, että ne eivät sisällä zeoliittia. Mikään näistä nyt käytössä olevista ei sisällä näemmä fosfaattiakaan. Tsekkasin ainesosat kun tästä ketjusta luin tuosta EU:n fosfaattikiellosta.

Käytän mielelläni myös hajustettua pyykinpesuainetta, mutta en pidä kauhean voimakkaista hajusteista. Toisaalta ei minua hajustamattomuuskaan haittaa.
  Vastaa viestiin
20.08.12, 14:20   #20 (linkki)
catpeople

Käyttäjän Dara avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oikaisu Näytä viesti
Itsehän en siis mielipidettäni fosfaattiasiaan ilmaissut vaan se oli viittaus tuohon, kun EU tosiaan kieltää ne fosfaatit jatkossa sillä perusteella, että ne ovat muka ympäristölle haitallisia. Itse olen myös tuota asiaa ihmetellyt, kun tosiaan kunnallisen jätevesipuhdistuksen alueella fosfaateista ei ole mitään haittaa juuri siksi, että ne pystytään poistamaan vedestä. Nyt kuitenkin sitten ne pitää poistaa kaikista pesuaineista. Halusin vaan oikaista sen, että fosfaatiton pesuaine ei välttämättä sisällä zeoliittia, kuten itse ainakin mph:n viestistä ymmärsin. Kertoisitko muuten jonkun esimerkin, että pesuainetta teillä käytetään?
Tästä minulle tuli mieleen, että mahtaako kaikkialla Euroopassa olla yhtä hyvä jätevedenpuhdistusverkosto kuin Suomessa? Tässä EU:n päätöksessä tukin on ajateltu ympäristövaikutuksia vain Pohjoismaiden mittakaavassa, vaan laajemmin. Käsittääkseni fosfaatti oikeasti myös on ympäristölle haitallinen aine, ja jos sen aiheuttamista ympäristöhaitoista halutaan EU:n alueella eroon, on kai halvempaa ja helpompaa kieltää sen käyttö pesuaineissa kuin vaatia kaikkia maita pistämään jätevesipuhdistuksensa Pohjoismaiselle tasolle... Toki asia meitä suomalaisia harmittaa, mutta toisaalta EU on aika nihkeä muutenkin ollut alueellisten erityisoikeuksien antamisessa päätösten suhteen.
  Vastaa viestiin

30.08.12, 17:30   #21 (linkki)
fosfaatillinen
(Vierailija)

Pesuaine

Mitkä pesuaineet Suomessa sisältävät vielä fosfaattia? Olen yrittänyt löytää mutta melko vaikeaa tuntuu olevan..
  Vastaa viestiin
14.10.12, 18:29   #22 (linkki)
vittuuntunut pesijä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fosfaatillinen Näytä viesti
Mitkä pesuaineet Suomessa sisältävät vielä fosfaattia? Olen yrittänyt löytää mutta melko vaikeaa tuntuu olevan..

ei enään mikään kaupan hyllyllä, serto oli ainut, mutta sen koostumus muuttui 2011 lopussa, tunnistaa eri hajusteesta, sekä siitä, että se ei pese likaa ja syövyttää vaatteet hetkessä pilalle. Sittemmin ne vaihtoivat pakkaustakin nykyiseen oranssiin, sisältää ilmeisesti samaa kelvotonta moskaa.

Joitain pesulajauheita on fosfaattisena, mutta niissä myös zeoliittia.

Ainut vaihtoehto on kait tilata porista oma erä sertoa vanhalla reseptillä, jos suostuvat tekemään, eivätkä kuseta reseptissä. Ne 2000-2009 välillä valmistetut ovat toimivaa kamaa, sen jälkeen koostumus kävi muuttumaan, pahin hyppäys paskaan 2011 lopulla.
  Vastaa viestiin
14.10.12, 18:38   #23 (linkki)
vittuunutnut tiskari
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fosfaatillinen Näytä viesti

Niin ja tietääkö joku konetiskiainetta, jossa vielä tuttua toimivaa fosfaattia sen ~30%. Ovat #"¤"%& henkilöt vaihtaneet täyttöpakkauksen sisältöä niinikään alkuvuodesta 2012. Tämä uusi kyllä pesee ihan ok, mutta pesee myös tiskikoneesta muoviosat veke, muoviset mittakupit säröille, läpinäkyvät muovit sumeiksi, mustat kattilankahvat harmaiksi jne. Koneellä pesty samoja astioita kohta kymmenen vuotta, nyt yhtäkkiä tulee vahinkoa hetkessä.
Syykin selvisi, kun vertaisi konetiskiainepurkkia ja sen täyttöpakkausta, oli tehoaine kadonnut ja jotain kuraa tullut tilalle.
  Vastaa viestiin
14.11.12, 14:49   #24 (linkki)
minä
(Vierailija)

LV tai Erisan

Merkillä ei ole suurempaa merkitystä, kunhan on hajusteetonta, valko- ja kirjopyykki erikseen. En voi käsittää, että jotkut tosissaan haluavat hajustettuja pesuaineita tai huuhteluaineita. Itse voin noista käryistä pahoin. Mutta meitä on moneen junaan ja mä oonkin aika hajuherkkä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku