Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Joulu > Jouluvalmistelut
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.12.11, 13:34   #26 (linkki)
Valoakansalle?
(Vierailija)

Kiitos kommenteista. Tässä taloyhtiössä kielletään vähitellen kaikki ja kaikki kyttäävät muita. Siksi muutan muualle: ei ole viihtyisää. Kieltotaulut lisääntyvät jatkuvasti.

Edellä mainitut ratkaisut valojen ripustamiseen eivät valitettavasti meillä toimi eikä se tosiaan ollut pointtini. Terassia ei ole kerrostalossa. Osallistuin keskusteluun omalla panoksellani: meillä ei siis satsata jouluvaloihin, koska se ei sovi arvon naapureillemme. Pahoitin mieleni siitä, että kuulin naapurien valittavan toisilleen parvekkeemme kattoon poratuista rei'istä. Joita siis ei ole... Ihme natisevat, juoruilevat kyttääjät! Pilaavat ilmaston.
  Vastaa viestiin
22.12.11, 13:46   #27 (linkki)
liirumlaarum
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Valoakansalle? Näytä viesti
Pahoitin mieleni siitä, että kuulin naapurien valittavan toisilleen parvekkeemme kattoon poratuista rei'istä. Joita siis ei ole... Ihme natisevat, juoruilevat kyttääjät! Pilaavat ilmaston.
Noin siinä sitten käy: salakuuntelija ei kuule hyvää itsestään.

Ja varmaan asia olisi hoitunut kaikkein helpoimmin, kun olisit kertonut olevasi "kuulolla". Tosin sitten toiset olisivat saattaneet oivaltaa, että kuuntelet salaa, vaikkapa vain vahingossa.
  Vastaa viestiin
25.12.11, 11:17   #28 (linkki)
No en ihmettele
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eva Habermann Näytä viesti
Kristityt varastivat joulun ja valon juhlan meilta. Pitaa ottaa joku Jeesus sydameensa ja sitten iloita siitta.
Minulla on Jeesuksen kuva povitaskussa. Se on ihan sen ABBA:n laulusolistin nakoinen parrakas hurri ja ei ole kivaa, mutta rahaa menee vahan. Enaan tulee vain ryypattya murheeseen.
Ei ole ihmekään, että käsitykset joulusta ovat tuollaiset kun sanot ryyppääväsi. Viina sotkee jokaisen elämän ja sekoittaa aivot.

Sinun ei " pidä" tehdä mitään oman mielesi vastaista. Anna toisten viettää joulua kristillisessä merkityksessä ja vietä sinä sitä viinaaa vetämällä.
  Vastaa viestiin
25.12.11, 11:23   #29 (linkki)
Ei onnistuisi
(Vierailija)

Lainaus:
Naapurit valittivat meidän valoista, siksi ne on nyt pois päältä. Ei ollut ensimmäinen kerta. kerrankin valitettiin, kun oli "jouluvalot" vielä alkuvuodesta joulun jälkeen. Naapuri soitti ovikelloa ja pyysi ottamaan pois. Ollaan sitten pimeässä.
Täytyy olla tosi vinksahtanut naapuri jos on otsaa mennä toisen ovelle valittamaan pienistä tuikkuvaloista pensaissa. Saisi minun oveltani sellaiset lähdöt, että muistaisi loppuikänsä. En taatusti alistuisi naapurin vallan alle! Miten ihmeessä noin synkkiä ja sairaista ihmisiä voi ollakaan???
  Vastaa viestiin
25.12.11, 11:39   #30 (linkki)
Herkät suomalaiset
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Valoakansalle Näytä viesti
Siis oikeesti ei järkeni riitä. Jouluvalot piiloon parvekkeen lattialle, ettei naapurit näe eikä itse? Hyvää joulua järki-ihmisille!

Suomalaiset kyllä ovat niin herkkähipiäisiä, että jos ei ole allergioita mistä valittaa niin sitten valitetaan naapureiden valoista, kukista, grilleistä ja ties mistä. Suomessa ihmiset kyylää toisten elämää, sellaista oven raossa vahtivaa kansaa. Elävät enemmän naapureiden perässä kuin omaa elämäänsä. Jonkinlaista alemmuuskompleksia potevaa porukkaa tuntuu olevan. En voisi asua siellä päivääkään.

Kummallisinta on, että kaikilla on alastomat ikkunat, ei verhoja mutta sitten valitetaan hullun lailla kun katuvalot pistää silmään, ohiajavan auton valot heijastuu, naapurin jouluvalot näkyy. Kuinka nukkuva ihminen niiitä edes näkee? Miksi eivät käytä verhoja ja rullaverhoja joilla saa huoneen pimeäksi??? Siksi koska sitten ei olisi miestä valittaa ja valitushan on Suomessa ykkösharrastus josta tulee eniten kiksejä.

Sinuna antaisin jouluvalojen palaa ja tukkisin naapurin lärvin ettei ikinä uskaltaisi astua metriäkään oveani kohti! Älä anna joidenkin mentaaliongelmaisten terrorisoida perheelämääsi. Suurmpi haitta on naapureitasi jotka hyppää sekoilemassa toisten ovilla kieltämässä jouluvalaistuksen. Minäkään en tykkää vilkkuvista, liiallisista(jenkkityyliin) valaistuksista mutta en ikinä menisi valittamaan niistä toisille eikä ne minua häiritse vaikka olisivat metrin päässä ikkunastani. Kutenolen ymmärtänyt sinulla on tavalliset hillityt jouluvalot, anna niiden olla ja anna lähdöt naapureillesi! Nehän ovat ihan hulluja, ei tervejärkinen ravaisi naapurustossa kieltämässä muita laittamasta valooja pihoilleen ja parvekkeilleen.
  Vastaa viestiin

25.12.11, 11:48   #31 (linkki)
Synkkä kansa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turvallisuus Näytä viesti
Jouluvaloja on laitettu ulos eli sellaisia jotka eivät ole ulkovaloja. Siitä syystä monessa taloyhtiössä on kieleltty laittamasta valosysteemejä ulos eli parvekkeelle. Ihmisiä kun on montaa sorttia, monelta puuttuu järki ja tieto. Myöskin monet halvat valojärjestelmät ovat viallisia eli ne sytyttävät tulipalon vaikka ne myydään ulos soveltuviksi. Nehän valmistetaan Aasiassa ja laatu on mitä on.
Ja se makuasia sitten.... taviksilla näkyy olevan vilkkumassa valoja kaikissa sateenkaaren kirjavissa väreissä!!Ja vielä ääniefektit mukana, huhhuh!! Nuo "huutavat" valot ovat toki vähentyneet mielestäni, ei niitä ainakaan kaupungin keskusta-alueilla näe, lähiöistä en tiedä.

Suomi on synkkä kansa ja synkkänä pysyy. Näkee selvästi, että toisten kiusaamisesta, pakkosäännöistä, valittamisesta ja kieltämisestä tulee suurimmat nautinnot. Olisi kamalaa elää holhouksen alla missä ei saa edes hengittää. Nyt alan ymmärtämään miksi siellä ihmiset ryyppää itsensä hengiltä...Suomessa on varmistettu, että kukaan ei pääse nauttimaan elämästä haluamallaan tavalla! Kyyläävät naapurit ovat vähän niinkuin muslilmimaissa uskontopoliisit. Jos yksikään valolamppu syttyy naapurin kauniiseen terassi köynnökseen, viereinen naapuri hyökkää silmät verestäen kimppuun uhkailemaan kunnes saa toisten joulutunnelman turmeltua.

Mikä hemmetti teitä siellä oikein riivaa?
  Vastaa viestiin
25.12.11, 12:59   #32 (linkki)
walon poika
(Vierailija)

Yksinäisiä ja hyljättyjä ihmisiä vituttaa kun toisilla on kivaa ja joulumieltä. Ne sitte yrittää pilata joulumielen muiltakin. Ne myös mielellään verhoutuu pimeään, ettei vaan tule joulufiilistä ja mielenrauhaa.

Joulufiilishän ei ole = jeesuksenjuhla. Paitsi jos haluaa protestoida kaikkea mitä raamatussa ja muissa lorukirjoissa selitetään lähimmäisen rakkaudesta ja lähimmäisten huomioimisesta. Protestikin on silloin osa jeesustelua jos sellaisen hyväksyy.

Jouluna on kiva kokoontua perheen kanssa syömään hyvin. Yltäkylläisyyden aikoina ei näet kaikilla silti ole varaa arkiruokailussa ahtaa itseään kipeäksi mistä tahansa herkusta. Jouluna ei pihtailla. Jouluna voi myös vetäytyä oleskelemaan itsekseen. Mässäämään suklaata ja lukemaan kirjoja. Tai katsomaan telkkua. Ei tarvitse kolmeen piävään mennä töihin, saa nukkua ja ympärillä on ihmeen rauhallista. Kaveria tosin jurppii kun se ei välitä joulusta ja tekisi mielummin töitä, niin ei kolmeen päivään saa tehdä mitään ja kaikki paikat on kiinni. Meitä on moneksi.

Vaikka kaksi joulua piti viettää yksin, niin joulumieli tuli juuri valoista, kauppojen koristeluista ja lahjatarjonnasta. Mitään en ostanut, kuin valmislaatikot ja kinkut ruuaksi, mutta silti oli kiva fiilis. Silloin taisin levätä sielulta ja ruumiilta oikein urakalla. Jouluvaloilla oli suuri merkitys.

On omasta asenteesta kiinni miten ympäröivään maailmaan suhtautuu. Jos haluaa stressaantua ja olla äreä, vapaa valinta. Mua ei jaksais kiinnostaa enkä edes ärsyynny vaikka joku ärtyilee. Päin vastoin. Lisään sen ärtrymystä suhtautumalla iloisesti ja ymmärtäväisesti.
  Vastaa viestiin
26.12.11, 16:06   #33 (linkki)
Valoakansalle?
(Vierailija)

Kiitos paljon kommenteista! Ne piristivät.

Olen antanut ympäristöni vaikuttaa liikaa itseeni. Tiedän kyllä, miten voisi käyttäytyä, mutta tuntuu, että paras ratkaisu on nyt siirtyä toisenlaiseen ympäristöön. Uskon, että se sopii paremmin minulle ja naapureille. Oikein jo odotan muuttoa, mutta tämä joulu nyt menee täällä kärvistellessä valot pois päältä. Valitusta on tullut muistakin todella olemattomista, vaarattomista asioista, mitä ei ole edes kielletty. Valot olivat viimeinen pisara.

Toivoisin eläväni hiukan vähemmän ilottomassa ympäristössä. Varsinkin jouluna. Tämä saa käpertymään omiin oloihinsa ja oman perheen pariin. Vein kyllä pari lahjaa naapureillekin, niille yksinäisille valittaville vanhuksille. Olen viime päivinä ajatellut olemassaoloani ja lopputulos on ajatus siitä, että maailma on kaunis ja että elämää ei osaa arvostaa tarpeeksi. Tajusin oman elämäni arvokkuuden jotenkin aiempaa syvemmin. Maallinen liikuttaa minua entistä vähemmän. Iloitsen olemassaolostani suunnattomasti valoilla tai ilman. On tärkeää etsiä ympäristö, jossa viihtyy ja voi olla oma itsensä. Muita unohtamatta tietenkään.

Onneksi on kokemusta muunlaisestakin asumisesta. Kuten sanottu, missään ei ole aiemmin ollut tällaista kyyläämistä. Muutkin sanovat, etteivät viihdy täällä ja että etsivät uutta asuntoa. Mepäs löydettiin jo! Iloitsen siitä, annan muiden naputella.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 13:53   #34 (linkki)
joooo
(Vierailija)

on hyvä, että ymmärrät muuttaa pois kerrostalosta.
Kaikille ei sovi kerrostaloasuminen.

Itse asun kaupungin isossa vuokrakerrostalossa jossa asuu todella monenlaista "hiihtäjää".
Tupakointi parvekkeella kiellettiin jo yli 10 vuotta sitten. Joku kännipäissään sytytti tuhkakupissaan olleet roskat tuleen ja tietäähän sen, että mitä siitä seuraa kun tuli levisi viereisen lepotuolin pehmusteisiin. Ikkunat paukahti sisälle siitä huoneistosta. Samaisen porukan tuhkakupin sisältö kärysi levittäen inhottavaa hajua ympäristöönsä useampaan kertaan sitä ennen.

No ei viisastunut vahingosta tämä pariskunta, vaan parin vuoden päästä samalla parvekkeella paloi jouluna muovikuusi. Palokuntaa siinäkin tarvittiin. Sen jälkeen kiellettiin sähkövalot ja elävät kynttillät näissä vuokrataloissa.

Yhdellä toisella kännikalalla paloi safkat pohjaan. Taas tarvittiin palokuntaa ja koko rapun tuuletusta.
Onneksi ei sentään kielletty lämpimän ruuan tekoa meiltä kaikilta.

Itse ymmärrän erittäin hyvin näitä kieltoja.
Esim. ulko-oven lasin rikkominen kun avaimet ovat jääneet kotiin, toisten fillareiden "lainaaminen", lastenvaunujen pito porraskäytävässä (sellaisetkin on sytytetty tuleen kerran), oksentaminen saunaan, kinkunrasvojen veto vessanpytystä alas (ainakin 4 kertaa on viemärit olleet tukossa, roskien heittäminen roskakatokseen (ei siis laittaneet roskikseen vaan viskasivat roskakatoksen ovesta sisään), metelöinti rappukäytävässä klo 22.00 jälkeen, streoitten huudattaminen täysillä, rappukäytävään kuseminen, porakoneen käyttö klo 22.00 jälkeen jne..
Meiltä löytyy kieltoa kiellon perään. Ja voitte olla varma että jokaista kieltoa on edeltänyt aina useampi tapahtuma jonka vuoksi tämä kielto on taloyhtiön järjestyssääntöön jouduttu rustaamaan.

Kun on pelko persiissä siitä mitä jotkut vähemmän järkevät kanssakumppanit tekevät, niin kyllä minä ainakin varpaillani olen aina kun saan uudet naapurit. Ensi alkuun olin hissun kissun, nykyään en enää.

En esim. viitsi kuunnella seinän takaa kantautuvaa perheväkivaltaa enkä suoraa huutoa tyyliin... vitun huora, saatanan lehmä, helvetin kakara pidä turpas heti kiinni jne..... Noihin mulla on nykyään nollatoleranssi. Soitan heti huutajan ovikelloa ja pyydän olemaan hiljempaa ja käyttäytymään asiallisemmin.

Enkä katso päältä kun nuoriso spreijaa maalilla roskakatosta, sotkee tusseilla rappukäytävää tai rikkoo yleisessä käytössä olevia lasten leikkipaikkoja sun muuta.
Enkä myöskään kuuntele itseeni kohdistuvia tappouhkauksia, en haistattelua enkä huorittelua.
Rankimmissa jutuissa otan suoraan yhteyttä poliisiin.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 15:29   #35 (linkki)
joooo
(Vierailija)

lisään vielä että, ainakaan mun käyttäytymisessä ei ole pätkääkään kyttäämistä eikä kyyläämistä.

Mun mielestä hyvät käytöstavat kuuluvat erityisesti kerrostaloasumiseen.
Siinä on huomioitava taloyhtiön säädökset, naapurit sun muut jokaikinen päivä. Eikä ikävistä naapureista eroon pääse muutoin kuin muuttamalla. Tosin itse olen valinnut toisen tien. En enää hyväksy ja kuuntele hys hiljaa naapureiden ryyppäämistä/tappeluita enkä katsele yhteisen ympäristömme tuhoamista sivullisena hipi hiljaa.
Kyllä ne kaikki (mm. rappujen kaiteitten päälliset joita pari koltiaista repi juuri irti kun tulin kaupasta) kustannetaan yhteisistä vuokrarahoista.

Mitä jouluun tulee, laittaisin itsekin mielelläni valot parvekkeen kaiteeseen. Mutta ymmärrän erittäin hyvin, että sen jälkeen niitä olisi niilläkin joilla ei ole järkeä päässä yhtään. Ja taas kohta tarvittaisiin palokuntaa.
Joten minä(kin) tyydyn siihen, että laitoin jouluvalot kotini sisälle.

Monesti kerrostaloasumisessa joudutaan menemään eteenpäin huonoimmin käyttäytyvien ehdoilla ja se on vain hyväksyttävä.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 21:13   #36 (linkki)
Joooolle:lle
(Vierailija)

Pahoittelen, että olet rantautunut asumaan noin kaoottisiin olosuhteisiin.

Minä olen asunut pitkin Eurooppaa kerrostaloissa eikä ikinä vielä ole osunut naapuriksi tuollaista rupusakkia joista kirjoitat. En ole koskaan edes käynyt sellaisissa kaupunginosissa missä laitapuolenkulkijat asustelee.

En usko Suomessakaan kerrostaloissa olevan vallalla tuollainen käytös. Suurimmaksi osaksi ihmiset ovat fiksuja mutta jos ympärillä räyhätään, huudetaan lapsille, tapellaan ja ryypätään niin, että paikat palaa ja poliisit ovat vakiovieraita, täytyy kyseessä olla jokin ghetto. En totta puhuen ole koskaan Suomessa käydessäni nähnyt enkä kuullut noin värikkäästä kerrostaloelämästä. Sukulaiset ja ystävät eivät kyllä asukaan tuollaisissa paikoissa. Heillä palaa jouluvalot, naapureiden kanssa hyvä sopu ja elämä rauhallista ja tervettä. Sivistyneitten ihmisten keskuudessa ei synny mitään taistelua ulkovaloista koska jokainen tajuaa ettei ne ole kuin kyhyen ajan ulkona ja jokaisella on oikeus koristaa kotinsa ulkoa ja sisältä tavallaan kuten myös sen, että valitukset tyhjästä voi rinnastaa kotirauhan rikkomiseksi...

En usko myöskään, että tuollaisessa paikassa olisi pakko asua!

Siis missä ihmeen kolkassa esiintyy joooo:n kuvaamaa elämää? Tietysti sellaista on mutta nimenomaan suurkaupunkien laidoilla missä kaikki spurgut ja laitapuolenkulkijat kokoontuu keskenään kansoittamaan rempallaan olevat asunnot ja graffiteilla sotketut talot ja kadut.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 09:13   #37 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joooolle:lle Näytä viesti
Pahoittelen, että olet rantautunut asumaan noin kaoottisiin olosuhteisiin.

Minä olen asunut pitkin Eurooppaa kerrostaloissa eikä ikinä vielä ole osunut naapuriksi tuollaista rupusakkia joista kirjoitat. En ole koskaan edes käynyt sellaisissa kaupunginosissa missä laitapuolenkulkijat asustelee.

En usko Suomessakaan kerrostaloissa olevan vallalla tuollainen käytös. Suurimmaksi osaksi ihmiset ovat fiksuja mutta jos ympärillä räyhätään, huudetaan lapsille, tapellaan ja ryypätään niin, että paikat palaa ja poliisit ovat vakiovieraita, täytyy kyseessä olla jokin ghetto. En totta puhuen ole koskaan Suomessa käydessäni nähnyt enkä kuullut noin värikkäästä kerrostaloelämästä. Sukulaiset ja ystävät eivät kyllä asukaan tuollaisissa paikoissa. Heillä palaa jouluvalot, naapureiden kanssa hyvä sopu ja elämä rauhallista ja tervettä. Sivistyneitten ihmisten keskuudessa ei synny mitään taistelua ulkovaloista koska jokainen tajuaa ettei ne ole kuin kyhyen ajan ulkona ja jokaisella on oikeus koristaa kotinsa ulkoa ja sisältä tavallaan kuten myös sen, että valitukset tyhjästä voi rinnastaa kotirauhan rikkomiseksi...

En usko myöskään, että tuollaisessa paikassa olisi pakko asua!

Siis missä ihmeen kolkassa esiintyy joooo:n kuvaamaa elämää? Tietysti sellaista on mutta nimenomaan suurkaupunkien laidoilla missä kaikki spurgut ja laitapuolenkulkijat kokoontuu keskenään kansoittamaan rempallaan olevat asunnot ja graffiteilla sotketut talot ja kadut.
Kyllä kuulosti ihmeelliseltä tuo jooon kertomus. Ei olisi kivaa asua talossa, jossa ei saisi kotonaan poltella kynttilöitä vai tarkoittiko kirjoittaja että kielto koskaa parveketta?
  Vastaa viestiin
28.12.11, 11:28   #38 (linkki)
jooo
(Vierailija)

nimenomaan koski parveketta.
Ja tervetuloa vaan todellisuuteen.
Mitä minuun tulee, en ole "rantautunut" mihinkään. Asun Helsingin suurimmassa lähiössä.
En tunne itseäni ghettoeläjäksi, en syjäytyneeksi enkä luuseriksi.
Enkä ymmärrä miksi minun pitäisi muuttaa lapsuusmaisemistani pois se takia, että sossu asuttaa tänne muualta tulleita yhteiskunnan rahoilla eläviä ihmisiä.

On tosi hurskastelua sanoa, ettei ole käynyt sellaisissa lähiöissä joissa sosiaalirajoitteisia ihmisiä asuu.
Suomessa sellaisia asuu kaikkialla.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 11:51   #39 (linkki)
Joooolle:lle
(Vierailija)

Ei todellakaan asu kaikkialla! Eikä kaikkien tie vie niille kulmille vaikket pystyisi sitä ymmärtämäänkään. Sosiaalirajoitteisia ei mitenkään voi asua seuduilla missä asuminen maksaa sen verran paljon, että sossu ei toimita niihin ketään. Väitteistäsi huolimatta, en usko tuollaista räyhäelämää olevan tavallisessa elinympäristössä ja jos elämä muuttuisi tuollaiseksi painajaiseksi, minä ainakin nostaisin kytkintä olisi sitten vaikka kuinka synnyin ja lapsuusseutua. Vai hyvittyykö sietokyvyn ylitys menneillä lapsuusmuistoilla joista ei alueella ole enää jäljellä muutakuin rajat kartalla? Oma valinta on jos viihtyy siellä ja haluaa viettää loppuelämänsä valittamalla netissä ja soittelemalla poliisille juoppojen räyhäämisestä. Ettet vaan tykkäisi kuitenkin kun aina sattuu ja tapahtuu? Olet ehkä tottunut jo ettei aika käy pitkäksi kun ympärillä paukkuu ja huutaa, kuuluu mäiskintä ja kännissä lallatus? Mielestäni jotakin masokismia on oltava jos päättää jäädä kuvailemasi kaaoksen keskelle asumaan.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 13:41   #40 (linkki)
joooo
(Vierailija)

voi hyvänen aika.
Kuule minä ymmärrän elämää paljon enemmän kuin sinä näköjään tulet koskaan ymmärtämään.
Etkö ole elämäsi aikana nähnyt yhtään kännistä ihmistä asuinseudullasi?

Mua naurattaa sun tyyppiset kukkahattutädit jotka kauhistelee kaikkea.. ei meillä.. en minä koskaan käy..., no voi voi... Eikö asuinympäristössäsi ole esim. ruokakaupan lähellä yhtään ns. laitapuolen kulkijaa? Tervetuloa tänne Sörnäisten/Kallion tienoille. Kyllä täällä näkyy jos jonkunlaista hiihtäjää.
Hui kauheeta, aattele, Hurstin ruokajonokin on vajaan 10 minsan päässä.
Lenkkeilen siitä ohi joka päivä näin lomalla.

Itse olen asunut samassa kerrostalossa jo kymmeniä vuosia.
Luuletko, että se on jokapäiväistä tuo riehuminen ja häiriöt? No ei ole, ei edes joka viikkoisia.
Mutta kyllä näihin kymmeniin vuosiin on mahtunut kaikenlaista ihmistä naapuriksi. Ja aina on ollut joku episodi jonka vuoksi jotain on kielletty (esim. juuri nämä sähköiset jouluvalot ja elävät kynttilät parvekkeella). Kuvailinpahan vaan sitä minkä vuoksi niitä kieltoja kerrostaloihin tulee, kun joillekin sen ymmärtäminen on vaikeaa, ettei niitä pelkästään ilkeyden vuoksi aina olla kieltämässä.

Miksi muuttaisin muualle?
Ei minun elämäni ole painajaista. Kaukana siitä. Työssä käyvän keski-ikäisen naisen monipuolista elämää harrastuksineen, ystävineen, matkusteluineen.
Kotoani on 5 min. kävelymatka työpaikalle. Helsingin ydinkeskustaan on n. 10 minsaa hitaasti kävellen. Vuokra on edullinen, asuntokin mukavan kokoinen 66m2 näin yhdelle ihmiselle. Mukavat maisemat, isot puistot lähellä. Todella hyvät urheilumahdollisuudet, meri, kahvilat, kaupat, kauppatori, teatterit, kaikki kävelymatkan päässä. Tosin liikenneyhteydetkin ovat kyllä koko Suomen parhaat, eli tarvittaessa pääsee vaikka minne.

Ei tulis mieleenkään muuttaa 30 min. -1h bussimatkan päähän nukkumalähiöön kuivettumaan.
Se jos mikä on mun mielestä masokismia ja sulaa hulluutta, haaskata elämästään vuosia ruuhkissa istumiseen ja vielä maksaa siitä. Ei tulis mieleenkään.
  Vastaa viestiin

28.12.11, 19:03   #41 (linkki)
En ole lukenut
(Vierailija)

En ole lukenut tätä ketjua tarkkaan, mutta

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joooo Näytä viesti
voi hyvänen aika.
Kuule minä ymmärrän elämää paljon enemmän kuin sinä näköjään tulet koskaan ymmärtämään.
Etkö ole elämäsi aikana nähnyt yhtään kännistä ihmistä asuinseudullasi?

Mua naurattaa sun tyyppiset kukkahattutädit jotka kauhistelee kaikkea.. ei meillä.. en minä koskaan käy..., no voi voi... Eikö asuinympäristössäsi ole esim. ruokakaupan lähellä yhtään ns. laitapuolen kulkijaa? Tervetuloa tänne Sörnäisten/Kallion tienoille. Kyllä täällä näkyy jos jonkunlaista hiihtäjää.
Hui kauheeta, aattele, Hurstin ruokajonokin on vajaan 10 minsan päässä.
Lenkkeilen siitä ohi joka päivä näin lomalla.

Itse olen asunut samassa kerrostalossa jo kymmeniä vuosia.
Luuletko, että se on jokapäiväistä tuo riehuminen ja häiriöt? No ei ole, ei edes joka viikkoisia.
Mutta kyllä näihin kymmeniin vuosiin on mahtunut kaikenlaista ihmistä naapuriksi. Ja aina on ollut joku episodi jonka vuoksi jotain on kielletty (esim. juuri nämä sähköiset jouluvalot ja elävät kynttilät parvekkeella). Kuvailinpahan vaan sitä minkä vuoksi niitä kieltoja kerrostaloihin tulee, kun joillekin sen ymmärtäminen on vaikeaa, ettei niitä pelkästään ilkeyden vuoksi aina olla kieltämässä.

Miksi muuttaisin muualle?
Ei minun elämäni ole painajaista. Kaukana siitä. Työssä käyvän keski-ikäisen naisen monipuolista elämää harrastuksineen, ystävineen, matkusteluineen.
Kotoani on 5 min. kävelymatka työpaikalle. Helsingin ydinkeskustaan on n. 10 minsaa hitaasti kävellen. Vuokra on edullinen, asuntokin mukavan kokoinen 66m2 näin yhdelle ihmiselle. Mukavat maisemat, isot puistot lähellä. Todella hyvät urheilumahdollisuudet, meri, kahvilat, kaupat, kauppatori, teatterit, kaikki kävelymatkan päässä. Tosin liikenneyhteydetkin ovat kyllä koko Suomen parhaat, eli tarvittaessa pääsee vaikka minne.

Ei tulis mieleenkään muuttaa 30 min. -1h bussimatkan päähän nukkumalähiöön kuivettumaan.
Se jos mikä on mun mielestä masokismia ja sulaa hulluutta, haaskata elämästään vuosia ruuhkissa istumiseen ja vielä maksaa siitä. Ei tulis mieleenkään.
elän itse Hermannissa, ja nautin Kallion, Hakaniemen, Hermannin monipuolisesta ihmisvilinästä, joka ei ole koskaan tullut ns. iholle. On pultsareita, on hörhöjä, mutta suurin osa ihmisistä on tavallisia työssäkäyviä, eläkeläisiä, opiskelijoita tai mitä nyt ovatkin. Kaikki elävät sovussa, ja jokainen osaa ns. luovia.

Elän mielenkiintoisimmassa paikassa, mitä Suomesta voi löytää!
  Vastaa viestiin
29.12.11, 00:51   #42 (linkki)
Valoakansalle?
(Vierailija)

Minä taas olen asunut jo vuosia ns. arvostetulla ja hyvämaineisella alueella. En koe itsekään olevani häirikkö, olen ihan normaali, vastuullinen, perheellinen aikuinen. Käsittääkseni en häiritse tai siis en ole ikinä ennen häirinnyt normaalia naapuria... Juoppoa en ole tällä alueella muuten tavannut. Ennen joskus naapurissa asui, ei heistä harmia ollut. Vainoharhaisuuttani vain pelkäsin joku yö tulipaloa, kun tuli savunhajua. Turhaa ennakkoluuloa.

Aiemmin olen asunut opiskelija-asunnossa, keskikaupungilla ja kaupungin vuokra-asunnossa. Oli rauhallista ja mukavaa. Kukaan ei valittanut paitsi sen yhden kerran jouluvaloistani, että ne pitää ottaa pois, kun ei ole enää joulu. Ja sitten täällä arvostetulla alueella: kaikki kielletty.

Pahin häiriö mitä on ikinä naapureista ollut on täällä: huonokuuloiset vanhukset huudattavat tv:tään, remonttia tehdään jatkuvasti ja ruohot leikataan pari kertaa viikossa. Meteliä riittää ilman minuakin. Olen sentään hiljainen, työssäkäyvä ja ulkoileva ihminen. Pääasiassa nukun ja syön kotona.

Ei tarvitse mitenkään salaa kuunnella. Jotkut naapurit puhuvat ihan suoraan, mitä ovat toisilta kuulleet, kun kuljen pihalla. Ihmettelevät kaikkea toisilleen. Todella ankea valittajien kommuuni. Sanon sille heihei!
  Vastaa viestiin
29.12.11, 19:02   #43 (linkki)
Sortin asukki
(Vierailija)

Lainaus:
Minä taas olen asunut jo vuosia ns. arvostetulla ja hyvämaineisella alueella. En koe itsekään olevani häirikkö, olen ihan normaali, vastuullinen, perheellinen aikuinen. Käsittääkseni en häiritse tai siis en ole ikinä ennen häirinnyt normaalia naapuria...
---
Pahin häiriö mitä on ikinä naapureista ollut on täällä: huonokuuloiset vanhukset huudattavat tv:tään, remonttia tehdään jatkuvasti ja ruohot leikataan pari kertaa viikossa. Meteliä riittää ilman minuakin. Olen sentään hiljainen, työssäkäyvä ja ulkoileva ihminen. Pääasiassa nukun ja syön kotona.
Olen kahdessa kuvailemasi kaltainen ihminen, sinkku tosin.

Muutin 6 vuotta sitten "rauhalliselle ja hyvämaineiselle" alueelle Helsingissä. Siltähän se päällepäin näytti. Omistusasunto-osakeyhtiö, vähän lapsiperheitä. Unelma lapsia inhoavalle.

Rauhallista täällä olikin - ja on, ulkona. Ei suuria teitä lähellä jne. Sillon alkuun rapussa asui jopa paljon vanhuksia. Ihanaa. Menen aikaisin nukkumaan, ja sai nukkua rauhassa kun vanhuksetkin meni.

Mutta ajat muuttui ja vanhukset alkoi siirtyä muualle asumaan. Palvelutaloihin tai taivaan puoleen. Asunnonvuokrafirma osti perikunnilta asuntoja. Ja muitakin yksityisten myymiä. Taloon alkoi muuttaa vuokralaisia. Vuokrataso on alhainen ja kämpät pieniä, sehän suosii pienituloisia nuoria. Ongelmia alkoi ilmetä. Viimisen kahden vuoden aikana on häädetty kolme asukkia. Joistain asunnoista ei tarvitse häätää edes pitkän kaavan kautta. Asuvat kuukauden, pari ja kun vuokrafirma saa tiedon häiriöistä asukkaat vaihtuu ... toisiin samanlaisiin. Järjen köyhää touhua. Viikonloput huudatetaan musiikkia ja puolen kylää ramppaa rappukäytävässä aamuyölle asti. Ei auta asiallinen keskustelu. Eikä sitä enää kukaan jaksa edes yrittää. Me muutamat omistusasujat soitetaan joko suoraan poliisille riippuen desibelien ja häiriintyjien määrästä, taikka maanantaisin on vakioaika isännöitsijälle. Enää ei tartte edes pitkän kaavan mukaan selittää mitä on tapahtunut. Asunnon numero ja kellonaika ja lyhyt kuvaus mistä kyse - yleensä "bileet".

Joulutunnelmasta... sitähän riitti. Olin aaton kylillä ja palasin puolilta öin. Ei tarvinnut soittaa poliisia: oli jo maija pihassa. Mutta olikin sitte hiljaista kaks päivää. Joulukoristeita oli tänä vuonna vain pari kun niin lyhyt joulunaika. Jouluvalot sellaist hillityt valkoiset laitan aina ensimmäisenä: asunnon sisäpuolelle, sillä eräänä vuonna naapurin parvekkeelta ne pöllittiin. Löytyi vuokra-asukin parvekkeelta sitten...

Täällä ei ole järjestyssääntöjä kiristetty yhtään vaikka häiriöitä on ollut. On vielä toistaiseksi pidetty kiinni siitä lähtökohdasta, että asukkaat on normaaliälyisiä muut naapurit huomioivia tavan kansalaisia. Jos aletaan sääntöjä kirraamaan, niin naapurikyttäys ihan tavallisiakin kohtaan lisääntyy. Aiheuttaisi varmaan samaa mielipahaa kuin joillekin tänne kirjoittaneille, ettei enää mitään saa tehdä kukaan koskaan, ja vain parin juopon takia. Toistaiseksi on toiminmut "yhteisymmärrys" asunnonvuokrafirman kanssa, että eivät ole alkaneet niskoittelemaan huomautuksista. On kai ollut niin päivänselviä tapauksia että naurunalaiseksi ittensä tekee jos alkaa niitä puolustamaan.
Mikähän siinä muute on, että omistusasujat yleisesti ottaen on huomaavaisempia muita kohtaan kuin vuokra-asujat, vaikka jälkimmäisillä on hepposempaa se kämpän alta lähtö.

Päivät jo pitenee, pian on valoisaa luonnon puolesta. Siihen asti toivotan sisäistä mielenrauhaa itsekullekin.
  Vastaa viestiin
31.12.11, 16:47   #44 (linkki)
oikein sulle
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sortin asukki Näytä viesti
Olen kahdessa kuvailemasi kaltainen ihminen, sinkku tosin.

Muutin 6 vuotta sitten "rauhalliselle ja hyvämaineiselle" alueelle Helsingissä. Siltähän se päällepäin näytti. Omistusasunto-osakeyhtiö, vähän lapsiperheitä. Unelma lapsia inhoavalle.

Rauhallista täällä olikin - ja on, ulkona. Ei suuria teitä lähellä jne. Sillon alkuun rapussa asui jopa paljon vanhuksia. Ihanaa. Menen aikaisin nukkumaan, ja sai nukkua rauhassa kun vanhuksetkin meni.

Mutta ajat muuttui ja vanhukset alkoi siirtyä muualle asumaan. Palvelutaloihin tai taivaan puoleen. Asunnonvuokrafirma osti perikunnilta asuntoja. Ja muitakin yksityisten myymiä. Taloon alkoi muuttaa vuokralaisia. Vuokrataso on alhainen ja kämpät pieniä, sehän suosii pienituloisia nuoria. Ongelmia alkoi ilmetä. Viimisen kahden vuoden aikana on häädetty kolme asukkia. Joistain asunnoista ei tarvitse häätää edes pitkän kaavan kautta. Asuvat kuukauden, pari ja kun vuokrafirma saa tiedon häiriöistä asukkaat vaihtuu ... toisiin samanlaisiin. Järjen köyhää touhua. Viikonloput huudatetaan musiikkia ja puolen kylää ramppaa rappukäytävässä aamuyölle asti. Ei auta asiallinen keskustelu. Eikä sitä enää kukaan jaksa edes yrittää. Me muutamat omistusasujat soitetaan joko suoraan poliisille riippuen desibelien ja häiriintyjien määrästä, taikka maanantaisin on vakioaika isännöitsijälle. Enää ei tartte edes pitkän kaavan mukaan selittää mitä on tapahtunut. Asunnon numero ja kellonaika ja lyhyt kuvaus mistä kyse - yleensä "bileet".

Joulutunnelmasta... sitähän riitti. Olin aaton kylillä ja palasin puolilta öin. Ei tarvinnut soittaa poliisia: oli jo maija pihassa. Mutta olikin sitte hiljaista kaks päivää. Joulukoristeita oli tänä vuonna vain pari kun niin lyhyt joulunaika. Jouluvalot sellaist hillityt valkoiset laitan aina ensimmäisenä: asunnon sisäpuolelle, sillä eräänä vuonna naapurin parvekkeelta ne pöllittiin. Löytyi vuokra-asukin parvekkeelta sitten...

Täällä ei ole järjestyssääntöjä kiristetty yhtään vaikka häiriöitä on ollut. On vielä toistaiseksi pidetty kiinni siitä lähtökohdasta, että asukkaat on normaaliälyisiä muut naapurit huomioivia tavan kansalaisia. Jos aletaan sääntöjä kirraamaan, niin naapurikyttäys ihan tavallisiakin kohtaan lisääntyy. Aiheuttaisi varmaan samaa mielipahaa kuin joillekin tänne kirjoittaneille, ettei enää mitään saa tehdä kukaan koskaan, ja vain parin juopon takia. Toistaiseksi on toiminmut "yhteisymmärrys" asunnonvuokrafirman kanssa, että eivät ole alkaneet niskoittelemaan huomautuksista. On kai ollut niin päivänselviä tapauksia että naurunalaiseksi ittensä tekee jos alkaa niitä puolustamaan.
Mikähän siinä muute on, että omistusasujat yleisesti ottaen on huomaavaisempia muita kohtaan kuin vuokra-asujat, vaikka jälkimmäisillä on hepposempaa se kämpän alta lähtö.

Päivät jo pitenee, pian on valoisaa luonnon puolesta. Siihen asti toivotan sisäistä mielenrauhaa itsekullekin.

Mitäs nuo vuokra-asukit on? Miten ne eroaa vuokra-asukkaista?
  Vastaa viestiin
04.01.12, 12:46   #45 (linkki)
Valoa ja iloa
(Vierailija)

No nythän voi vielä laittaa loppiaisvalot, tai joku intoutuu ripustamaan nuutinpäivävalot joulun päättymisen kunniaksi. Tai ystävänpäivävalot. Kyllä valo piristää, ja varsinkin jos myrsky raivoaa, sitä osaa taas olla sähköstä kiitollinen. Hyvä keksintö.

Kaikenlaiset valot ovat tervetulleita, jos ei joku pidä katseen voi kääntää pois. Jollei ihan illasta aamuun anna äänellisten valojen parvekkeellaan kilkuttaa, niin ei kai se ketään haittaa näin talvisaikaan milloin ei paljon ikkunoita auki pidellä. Itse en henkilökohtaisesti pidä letkuvaloista, mutta puutarhoissa ja pihoilla nekin voi laittaa kohtuullisen maukkaasti jonnekin kinokseen hohtamaan, tai vääntää muotoon köynnöskehikkoon.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku