Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
02.07.12, 19:31   #1 (linkki)
yli 10 kg lisää
(Vierailija)

häipyykö vaihtareiden tuoma ylipaino?

Vaihdevuosien aikana on tullut selvästi lisää painoa, vaikka ruokailutottumukset eivät ole erityisesti muuttuneet lihottavammiksi. Painonnousu onkin kuulemma yksi vaihtareiden oire. Onko kokemuksia: saako noita kiloja helpommin pois sitten, kun vvuodet ovat jo takanapäin?
  Vastaa viestiin
02.07.12, 22:19   #2 (linkki)
Läski on ikuista
(Vierailija)

Kyllä ne kilot ovat ja pysyvät jollei niille radikaalisti tee jotain. Siihen asti painoa tulee lisää kunnes ihminen tulee riittävän vanhaksi ja ravinnon imeytyminen heikkenee sekä hidastuu jos ruokailutottumuksia ei muuteta. Kun vaihdevuodet alkavat tulisi sitä normaalia päivittäistä kaloriamäärää pudottaa tai vastaavasti kulutusta lisätä niin, että se mitä syödään ja vastaavasti kulutetaan ovat noin suurinpiirtein samat. Mielummin vielä niin, että energiaa vähemmän ja liikuntaa enemmän. Liikunta helpottaa muutenkin vaihdevuosien aiheuttamia oireita. Korvaavat hormonihoidot tuppaavat keräämään ylimääräistä nestettä ja kasvattamaan massua . Olen taistellut saman ongelman kanssa jo vuosia ja ainoa asia millä paino pysyy kurissa on jatkuva tarkkailu siitä mitä laitat suuhun ja kuinka paljon sekä päivittäinen liikunta. Paino olisi hyvä saada putoamaan jo pelkästään riskitekijöiden takia kuten infarkti ja osteoporoosi, jotka lisääntyvät vaihdevuosien jälkeen. Painon pudottaminen helpottaa myös niveloireita, joita monet kokevat vaihdevuosien aikana. Onnea painon pudotukselle ja rautaista itsekuria.
  Vastaa viestiin
03.07.12, 10:26   #3 (linkki)
ap
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Läski on ikuista Näytä viesti
Kyllä ne kilot ovat ja pysyvät jollei niille radikaalisti tee jotain. Siihen asti painoa tulee lisää kunnes ihminen tulee riittävän vanhaksi ja ravinnon imeytyminen heikkenee sekä hidastuu jos ruokailutottumuksia ei muuteta. Kun vaihdevuodet alkavat tulisi sitä normaalia päivittäistä kaloriamäärää pudottaa tai vastaavasti kulutusta lisätä niin, että se mitä syödään ja vastaavasti kulutetaan ovat noin suurinpiirtein samat. Mielummin vielä niin, että energiaa vähemmän ja liikuntaa enemmän. Liikunta helpottaa muutenkin vaihdevuosien aiheuttamia oireita. Korvaavat hormonihoidot tuppaavat keräämään ylimääräistä nestettä ja kasvattamaan massua . Olen taistellut saman ongelman kanssa jo vuosia ja ainoa asia millä paino pysyy kurissa on jatkuva tarkkailu siitä mitä laitat suuhun ja kuinka paljon sekä päivittäinen liikunta. Paino olisi hyvä saada putoamaan jo pelkästään riskitekijöiden takia kuten infarkti ja osteoporoosi, jotka lisääntyvät vaihdevuosien jälkeen. Painon pudottaminen helpottaa myös niveloireita, joita monet kokevat vaihdevuosien aikana. Onnea painon pudotukselle ja rautaista itsekuria.

Kiitos vastauksesta, saa nähdä riittääkö itsekuri tähän hommaan...
  Vastaa viestiin
03.07.12, 12:28   #4 (linkki)
Hymyä:)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap Näytä viesti
Kiitos vastauksesta, saa nähdä riittääkö itsekuri tähän hommaan...
Kyllä se itsekuri riittää, kun tuloksen näkee peilistä:)
Joskin sitkeyttä se kyllä vaatii....
  Vastaa viestiin
03.07.12, 12:33   #5 (linkki)
voisko olla
(Vierailija)

sopivasti lihava

Tarvitseeko vanhan ihmisen olla yhtä laiha,kuin nuorena? Muutama lisäkilo vain komistaa ja silottelee liiat rypyt. Eikai aina tarvitse olla laiha luuviulu.
  Vastaa viestiin
03.07.12, 14:19   #6 (linkki)
ap
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voisko olla Näytä viesti
Tarvitseeko vanhan ihmisen olla yhtä laiha,kuin nuorena? Muutama lisäkilo vain komistaa ja silottelee liiat rypyt. Eikai aina tarvitse olla laiha luuviulu.

Niin no, harmittaa kun vanhat, muuten käyttökelpoiset vaatteet eivät enää mahdu. Varsinkin kesällä inhottaa, kun sääretkin ovat levinneet eikä niitä viitsisi näyttää hameen kanssa. Eikä noissa reisissä ja kaksoisleuassakaan ole kehumista. Kun posket lihovat, muuttuvat kasvot aika lailla. Ei valokuvia, kiitos!
  Vastaa viestiin
03.07.12, 15:37   #7 (linkki)
Kurttuelli
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap Näytä viesti
Kun posket lihovat, muuttuvat kasvot aika lailla. Ei valokuvia, kiitos!
Saiskin vähän lihaa poskiin niin siliäisivät nuo rypyt. Olen tosi hoikka ja tupakoinut olen lähes koko ikäni. Vartaloon olen ihan tyytyväinen, mutta hemmetti tätä naamaa. Huulia kun suipistaa niin huulten yläpuolelle tulee kaameat rypyt. Posket ovat klommolla, hamsterin pussit leukapielissä ja naama muutenkin kuin 70-vuotiaalla. Kun yritän lihottaa niin ainoa vaikutus on että vatsa pullistuu. Joten huolensa kullakin!

Ja älkää please alkako saarnata tupakoinnin vaikutuksista. Minä näen ne kyllä joka kerta kun katson peiliin.
  Vastaa viestiin
04.07.12, 12:04   #8 (linkki)
Minä
(Vierailija)

lihoin vaihtadeiden aikana 10kg. Söin välillä estrogeenihormoni pillereitä. Lopettamisen jälkeen paino putosi 5kg. Ruoakvalio on kevyt ja liikun, mutta vanhemmalla iällä laihtuminen käy näköjään kovin hitaasti. En ole lihava, en edes pyöreä, mutta harmittaa kun olisi kaappi täynnä kivoja vaatteita, joita ei oikein voi pitää. Kun vielä saisi sen 5kg pois, niin kaikki vanhat vaatteet sopisivat kiristämättä. Pitänee kai lisätä liikuntaa, ruokavalio on jo ok.
  Vastaa viestiin
04.07.12, 12:21   #9 (linkki)
20 kg sitten
(Vierailija)

Muistatteko paljonko painoitte noin 20 vuotiaana? Jos lasken omia lisäkiloja niin kaksi lasta 5kg+5kg ja 10 kg ikä- ja vaihdevuosikiloja eli yhteensä 20 kg.
  Vastaa viestiin
04.07.12, 12:40   #10 (linkki)
ap
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 20 kg sitten Näytä viesti
Muistatteko paljonko painoitte noin 20 vuotiaana? Jos lasken omia lisäkiloja niin kaksi lasta 5kg+5kg ja 10 kg ikä- ja vaihdevuosikiloja eli yhteensä 20 kg.

Parikymppisenä 43 kg, sitten 30-40 -vuotiaana tuli lisää ja olihan siinä varaakin. Vaihtarit toivat siis vielä lisää. Lopputulos 70 kg tai vähän alle. Painoindeksin mukaan olen lievästi ylipainoinen. Tuskastuttaa joka tapauksessa. Prrkll...
  Vastaa viestiin

04.07.12, 12:56   #11 (linkki)
Pirkules
(Vierailija)

Olen lihonut kakskymppisestä noin 10 kg. Tuli mieleen, että alamme pyöristyä noin 2-kymppisinä kun hormoonit oikein hyrräävät. Vaihdvuodet, hormoonihoidot tuovat niitä lisää ja luulisi myöhemmin laihtuvan kun luonnon hormoonit laiskistuvat? Onhan niitä laihojakin vanhempia ihmisiä.
  Vastaa viestiin
04.07.12, 13:15   #12 (linkki)
Keskipaino maailmalla
(Vierailija)

Kuulkaa Ellit ei mitään hätää. Luin juuri Time lehden juttua ihmisten keskipainosta ja Jenkeissä se on 81,65 kg verrattuna maailman keskiarvoon, joka on 62,14 kg. USA on ykkönen sitten tulevat Kuwait, Gatar, Kroatia, Arabi emiirikunnat ja Egypti muu maailma seuraa kaukana näistä.
  Vastaa viestiin
05.07.12, 08:54   #13 (linkki)
Ne pysyy
(Vierailija)

kerää ne tiukkoihin

Ei ne kertyneet kilot mihinkään häviä. Kroppa veltostuu ja siihen ne läskit jää. Alkavat vain löystyä ja roikalehtimaan velttoina.
Nehän voi sitten keräillä tiukkojen pöksyjen tai liivien sisälle ja kas taas ollaan hoikkia tyttöjä :)
  Vastaa viestiin
05.07.12, 08:57   #14 (linkki)
Vanha tyttö
(Vierailija)

ikälisät

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pirkules Näytä viesti
Olen lihonut kakskymppisestä noin 10 kg. Tuli mieleen, että alamme pyöristyä noin 2-kymppisinä kun hormoonit oikein hyrräävät. Vaihdvuodet, hormoonihoidot tuovat niitä lisää ja luulisi myöhemmin laihtuvan kun luonnon hormoonit laiskistuvat? Onhan niitä laihojakin vanhempia ihmisiä.

No ei tuo ole mikään suuri painonlisä tuo sinun 10 kg! Minun painoon on tullut reilu 30 kg!
Se jo tuntuu ja näkyy. Tyttösenä painoin 49-50 kg ja nyt vanhana tyttönä 80 kg!
  Vastaa viestiin
05.07.12, 11:58   #15 (linkki)
.akka50+
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha tyttö Näytä viesti
No ei tuo ole mikään suuri painonlisä tuo sinun 10 kg! Minun painoon on tullut reilu 30 kg!
Se jo tuntuu ja näkyy. Tyttösenä painoin 49-50 kg ja nyt vanhana tyttönä 80 kg!
Kyllä ne häipyvät jos syystä tai toisesta ovat vallaneet kehon. Terveellinen ruokavalio ja aktiivinen liikunta ovat suht terveellä ihmisellä paras ja ainoa lääke. Ovat auttaneet ainakin minua.
  Vastaa viestiin
05.07.12, 15:49   #16 (linkki)
Harmi
(Vierailija)

Olen nyt 50-v ja nuorena tyttönä painoin n. 53 kg. Nyt painan 63 kg ja olen tyytyväinen painooni. Mikään paikka ei roiku kun harrastan runsaasti liikuntaa. Mutta liian laiha vanhempi ihminen ei ole kovin viehättävä.
  Vastaa viestiin
05.07.12, 18:01   #17 (linkki)
Kiinostaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmi Näytä viesti
Olen nyt 50-v ja nuorena tyttönä painoin n. 53 kg. Nyt painan 63 kg ja olen tyytyväinen painooni. Mikään paikka ei roiku kun harrastan runsaasti liikuntaa. Mutta liian laiha vanhempi ihminen ei ole kovin viehättävä.
Kuinka pitkä olet?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku