| |  | | |
27.11.12, 13:10
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hp "Sitä vastoin 2-tyypin diabetes on vain ja ainoastaan itse hankittu elintasosairaus. Sen saa syömällä liikaa ja vääränlaisia hiilihydraatteja".
Ei se nyt ihan noin mene vaikka kuinka väittäisit. |
Kyllä se vaan noin että aikuinen ihminen itse hankkii itselleen kakkostyypin diabeteksen. Jos noudattaisi järkevää ruokavaliota, ei se aina suinkaan puhkeasi (se kakkonen vaikka perimä onkin).
| |
| | |
27.11.12, 13:14
|
#52 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ei ole koskaan arkeen kuulunut päiväkahvipullaa. Viikonloppusin on saattanut kuulua. Kastike rasvasta ja jauhoista vain nakeille ja lihapullille ja satunnaisesti maksalle. Näin on ollut aina. Perunan suurkuluttaja en ole koskaan ollut. Bananeja syön todela vähän nykyään. |
Olet vuosikaudet kiljunut siitä että jokaisen ruokaa laittavan on osattava tehdä ruskea kastike. Oletko nuo saarnat unohtanut?
Minä en tiedä milloin ja missä tarvitsisin mainittua soossia. Peruna silloin tällöin on ihan ok kaikille, mutta ne pullat ja muut kahvileivät eivät ole tarpeellisia. Nakit? Lihapullat?
Meillä ei kyllä pulliin lihaa laiteta, kuulosta oudolta nuo pullat. Pullaa en leivo edes joka vuosi eli en tiedä jos nykymuodin mukaan pullat sisältävt lihaa...
| |
| | |
27.11.12, 13:36
|
#53 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ris kaikki riisi pitäisi olla kiellettyjen lisialla josa haluaa pysyä hoikkana ja välttyä sairastumiselta. Riisissä on hiilihydraatteja paljon enemmän kuin esim. perunassa, jos näitä kahta verrataan keskenään eli ruoan lisäkkeenä. Joku asiasta tietämätön varmaan ajattelee että riisi on kevyttä.... siksi sitä. Mitään makeutta ei ihminen tarvitse kuin äärimmäisen harvoin. Makeutusaineiden valmistuksen voisi lopettaa kokonaan. |
Aasiassa riisi kuuluu ruokavalioon olennaisena osana, samoin nuudelit. Useimmat aaalaiset ovat hoikkia, paitsi muutettuaan länsimaihin, moni alkaa lihoa. Lihomisen syy lienee silloin joku muu kuin riisi.
| |
| | |
27.11.12, 13:41
|
#54 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Toisaalta Aasiassa riisi kuuluu ruokavalioon olennaisena osana, samoin nuudelit. Useimmat aaalaiset ovat hoikkia, paitsi muutettuaan länsimaihin, moni alkaa lihoa. Lihomisen syy lienee silloin joku muu kuin riisi. |
Aasiassa ei ole varaa ylensyömiseen eli jos syö vaan nuudelia ja kohtuudella, ei liho. Länsimaissa niitä ruokkii ns. uuninpankkopojat ja ruokaa riittää ainakin, silloin varmaan pulskistuvat.
Meidän paino-ongelmiamme ei ratkota sillä että verrataan meitä taikkuihin. On eri perimä ja muut asiaan vaikuttavat tekijät, onneksi.Mutta kun taikkumimmi lihoo, siitähän tulee pallo! Ovat niin pieniä tatteja kaikki.
| |
| | |
27.11.12, 13:47
|
#55 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja abcd Olet vuosikaudet kiljunut siitä että jokaisen ruokaa laittavan on osattava tehdä ruskea kastike. Oletko nuo saarnat unohtanut?
Minä en tiedä milloin ja missä tarvitsisin mainittua soossia. Peruna silloin tällöin on ihan ok kaikille, mutta ne pullat ja muut kahvileivät eivät ole tarpeellisia. Nakit? Lihapullat?
Meillä ei kyllä pulliin lihaa laiteta, kuulosta oudolta nuo pullat. Pullaa en leivo edes joka vuosi eli en tiedä jos nykymuodin mukaan pullat sisältävt lihaa... | Täti menee nyt ottamaan ne lääkkeet ja jatkaa sitten niitä lihapullien - eikun -pyöryköiden, pyöryköiden pyörittelemistä.
| |
| | |
27.11.12, 14:00
|
#56 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja paremminkin näin Aasiassa ei ole varaa ylensyömiseen eli jos syö vaan nuudelia ja kohtuudella, ei liho. Länsimaissa niitä ruokkii ns. uuninpankkopojat ja ruokaa riittää ainakin, silloin varmaan pulskistuvat.
Meidän paino-ongelmiamme ei ratkota sillä että verrataan meitä taikkuihin. On eri perimä ja muut asiaan vaikuttavat tekijät, onneksi.Mutta kun taikkumimmi lihoo, siitähän tulee pallo! Ovat niin pieniä tatteja kaikki. |
Miksi puhut taikkumimmeistä? Onko joku sellainen vienyt miehesi? :)
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen USA:ssa asuvat aasilaismehet, yliopisto-opiskelijat. Sitäpaitsi monessa Aasian maissa/kaupungeissa on todellakin varaa syödä ihan miten vain, otetaan nyt esimerkiksi vaikka Singapore, Kuala Lumpur...eivätkä ihmiset ole lihavia vaikka syövät päivästä toiseen riisiä. Eli pointti on se, että ei riisi ole kamala peikko, vaan ne lisukkeet, mitä länsimaissa syödään risin kera plus roskaruoka.
| |
| | |
27.11.12, 14:07
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) |
perunan ja pastan hiilihydraatit eivät ole diabeteksen syy, vaan ylenmääräinen leivän ja välipalojen mutustaminen. Siihen lisätään vielä liikkumattomuus ja mahdollsiesti olut/siideri, niin soppa on valmis.
Lämpimän ruuan lisukkeet eivät ole ongelma kenellekään... tuskin lämmintä ateriaa edes syödään kovin usein, mutta syntipukki on jostakin löydettävä.
| |
| | |
27.11.12, 14:09
|
#58 (linkki)
| | (Vierailija) |
Otsikko pitäisi olla "Diabetespotilaan ruokavalio" tai "Diabeetikon ruokavalio".
Ei kai nyt kukaan halua diabetesta ruokavaliolla hankkia.
| |
| | |
27.11.12, 16:55
|
#59 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja rouvashenkilö Normaalisti käytettynä voista ei ole haittaa eli leivän päälle voita, mutta sensijaan kaikki ns. makeat leivonnaiset vain tilapäisesti syötynä on ok. Diabetes on vahvasti perinnöllinen sairaus ja joilla perimää on, tulisi ottaa asia vakavasti. |
Ei tarvi laittaa voita leivän päälle, kun ei syö leipää.
| |
| | |
27.11.12, 21:33
|
#60 (linkki)
| | (Vierailija) | arkkuni
Ja kyllä se on niin että ei se 2-dia ole aivan itse hankittua???
Minulla se on ja taatusti olen liikkunut, syönyt tavallisesti, ei ole ylipainoakaan. En polta, en juo, en mässää.. lääkäri tosin sanoi että voisi olla tarpeen ottaa pari grogia per vko. Mutta kun ei löydy sellaista viinaa joka maistuisi. Kalat tulee järvestä, verkot on siellä kesät ja talvet, marjat omasta pakastimesta, ruuat laitan itse.
Mutta olkoon miten tahansa, 5 km. edestakaisin jalan työhön, kesäisin pyörällä. Kuntosalilla vähintään 3krt. vko, yleensä tulee käytyä 15 krt/kk koska kuntosali on tässä alakerrassa, siis koko ikäni olen harrastanut liikuntaa pennusta tänne 63 vuoteen saakka.
2-dia todettiin ollessani 55- ja sitähän tutkittiin kun kerran ei ollut mitään tuntemuksiakaan, ei janottanut ei pissattanut. Mutta suvusta löytyi se juttu, eli 2-dia vanhemmalla iällä.
Mm. ukiltani, ja hänellä ei totisesti ollut yhtään ylipainoa vielä 75 vuotiaana. Ja muutenkin mummeli laitteli sellaiset sapuskat että ne kävisi tänä päivänä mitä parhaimmiten näille potilaille.
Karppausta en kyllä ota elämääni, työpaikkani on sairaala ja siellä kyllä näkee yhtä ja toista.
Että ei tarvitse syytellä 2-diasta ihmistä itseään, se voi tulla ihan kutsumattakin kelle tahansa kuka geeniä kantaa.
| |
| | |
28.11.12, 08:51
|
#61 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin se vaan on, että ei auta liikunta eikä terveet elämäntavat, jos elimistö ei hyväksy hiilihydraatteja kuin minimimäärän. Silloin ei auta kuin elää niillä pienillä hiilareilla ja aidoilla rasvoilla.
Tietenkin vaihtoehtona on aina ne lääkkeet. Pitää vaan ittekseen miettiä, mitä niistä seuraa.
Jättämällä jauhotuotteet, perunat, pastat, riisit yms. pois, voi päästä lääkkeistä eroon.
| |
| | |
28.11.12, 14:46
|
#62 (linkki)
| | (Vierailija) |
"...2-dia todettiin ollessani 55- ja sitähän tutkittiin kun kerran ei ollut mitään tuntemuksiakaan, ei janottanut ei pissattanut. Mutta suvusta löytyi se juttu, eli 2-dia vanhemmalla iällä."
Täysin sama juttu mulla. Kovasti lääkäri tivasi näitä mainitsemiasi oireita, ei niitä ollut. Koko homma tuli puun takaa. Isälläni 2db todettiin yli 60-vuotiaana, mulla vähän yli 40-vuotiaana.
| |
| | |
29.11.12, 19:36
|
#63 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Durum-vehnästä tehty pasta on low gi ruokaa, joten käy hyvin 2-tyypin diabeetikolle maukkaan ja kevyen kastikkeen kanssa tai muun ruuan lisäkkeenä. Peruna ja riisi ovat med gi. Keitetty tai höyrytetty peruna on oikein hyvä lisäke niin monelle ruualle. Samoin riisi.
Itse haluaisin lisätä juuri näitä ruokavaliooni. Pastaa syön ihan liian harvoin, ja ainoa pastaruoka mitä teen on angel hair pasta tomaatti-kasviskastikkeen kanssa. Joskus harvoin teen makaronilaatikkoa. "Riisiruokaa" tulee syötyä ravintoloissa, joten sitäkin tulee kotona laitettua ihan liian harvoin.
Kaikki tietävät varmasti mitkä ovat kaikista haitallisimpia elintarvikkeita ja ruokia 2-tyypin diabeetikoille. Eli kaikki teolliset ja pitkälle jalostetut ruuat, ja ruuat jotka sisältävät runsaasti rasvaa ja/tai sokeria. Murot, keksit, välipalapatukat, energiapatukat, sokeriset juomat, rasvainen pikaruoka, keksit, kahvileivät, teollisesti tuotettu vaalea leipä lisäaineineen, rasvaiset lihat ja leikkeleet, ylimakeat jugurtit ja muut maitotuotteet, transrasvat.
Hapatetut, vähärasvaiset ja makeuttamattomat maitotuotteet edistävät vatsan hyvinvointia, samoin kuin muutkin hapatetut tuotteet, kuten hapankaali, hapatettu ruisleipä.
Kasviksia, hedelmiä, marjoja tuskin kukaan voi syödä liikaa.
Yksinkertaisimmillaan ruokien valinta itselle sopiviksi ei ole ollenkaan vaikeaa, jos siihen yleensä haluaa panostaa, tai tuntee kiinnostusta yleisesti tai terveydensä puolesta. Teollisista elintarvikkeista kannattaa lukea tuoteluettelot huolellisesti, ja helpointa on kun valitsee ne tuoteet missä on vain yksi ainesosa tai jotka ovat hyvin vähän prosessoituja tai joissa ei ole turhia lisä- ym. aineita. Kuten esim. kukkakaali :), siinä ei ole muuta kuin kukkakaalia (mitä nyt vähän kasvinsuojelumyrkkyjä :)), tai vesi, tai omena, tai luonnollinen jugurtti, tai...
| |
| | |
29.11.12, 22:47
|
#64 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Durum-vehnästä tehty pasta on low gi ruokaa, joten käy hyvin 2-tyypin diabeetikolle maukkaan ja kevyen kastikkeen kanssa tai muun ruuan lisäkkeenä. Peruna ja riisi ovat med gi. Keitetty tai höyrytetty peruna on oikein hyvä lisäke niin monelle ruualle. Samoin riisi.
Itse haluaisin lisätä juuri näitä ruokavaliooni. Pastaa syön ihan liian harvoin, ja ainoa pastaruoka mitä teen on angel hair pasta tomaatti-kasviskastikkeen kanssa. Joskus harvoin teen makaronilaatikkoa. "Riisiruokaa" tulee syötyä ravintoloissa, joten sitäkin tulee kotona laitettua ihan liian harvoin.
Kaikki tietävät varmasti mitkä ovat kaikista haitallisimpia elintarvikkeita ja ruokia 2-tyypin diabeetikoille. Eli kaikki teolliset ja pitkälle jalostetut ruuat, ja ruuat jotka sisältävät runsaasti rasvaa ja/tai sokeria. Murot, keksit, välipalapatukat, energiapatukat, sokeriset juomat, rasvainen pikaruoka, keksit, kahvileivät, teollisesti tuotettu vaalea leipä lisäaineineen, rasvaiset lihat ja leikkeleet, ylimakeat jugurtit ja muut maitotuotteet, transrasvat.
Hapatetut, vähärasvaiset ja makeuttamattomat maitotuotteet edistävät vatsan hyvinvointia, samoin kuin muutkin hapatetut tuotteet, kuten hapankaali, hapatettu ruisleipä.
Kasviksia, hedelmiä, marjoja tuskin kukaan voi syödä liikaa.
Yksinkertaisimmillaan ruokien valinta itselle sopiviksi ei ole ollenkaan vaikeaa, jos siihen yleensä haluaa panostaa, tai tuntee kiinnostusta yleisesti tai terveydensä puolesta. Teollisista elintarvikkeista kannattaa lukea tuoteluettelot huolellisesti, ja helpointa on kun valitsee ne tuoteet missä on vain yksi ainesosa tai jotka ovat hyvin vähän prosessoituja tai joissa ei ole turhia lisä- ym. aineita. Kuten esim. kukkakaali :), siinä ei ole muuta kuin kukkakaalia (mitä nyt vähän kasvinsuojelumyrkkyjä :)), tai vesi, tai omena, tai luonnollinen jugurtti, tai... | Hyvä kannanotto. Minä kiinnitän myös huomiota low gi, tosin olen käsittänyt vastaavan termin olevan matala gl, samasta asiata on kyse; eli hiilihydraattien hajoamisnopeudesta sokereiksi. Eli mitä nopeampaa hiilihydraattia, niin sen ongelmallisempaa. Heittelee veren sokereita liian nopeasti.
| |
| | | | |