Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kuntoklubilaiset
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
23.08.12, 17:19   #1 (linkki)
kuulahullu
(Vierailija)

kahvakuula

Moi vaan. Onko täällä kahvakuula-treenareita. Mitä tunti pitää sisällään ja onko vanhemmalle rouvalle jo liian rankkaa touhua?
Pistä jotain tietoa lajista. Olen kiinnostunut, mutta emmin, koska olen jo kohta eläkeiässä.
  Vastaa viestiin
24.08.12, 17:40   #2 (linkki)
kannattaa kokeilla
(Vierailija)

Kahvakuulassa yhdistyvät voima, liikkuvuus ja tasapaino. Monta hyödyllistä juttua siis.

Liikkeitä opetellaan vähitellen, mutta jo ensimmäiset tunnit ovat tehokkaita. Jokainen voi valita itselleen sopivat painot. Pienimmät kahvakuulat ovat 4kg. Eri liikkeissä voi yleensä käyttää erilaisia painoja.

Kahvakuulassa käytetään koko vartalon voimaa, joten siinä yleensä käyvät painavemmat painot kuin jossain muissa voimalajeissa. Yleensä jokainen voi tehdä liikettä omaan tahtiinsa, ettei tarvitse säheltää nopeimpien mukaan. Liikkeet ovat yksinkertaisia, mutta ne pitää tehdä oikein, ettei riko lihaksiaan.

Kahvakuula on mukavin sisäliikuntalaji (jota tosin voi harrastaa myös ulkona)
  Vastaa viestiin
25.08.12, 10:55   #3 (linkki)
Haius hakusissa
(Vierailija)

Miksi sen pitää olla kahvakuula? Eikö sellaiset tavalliset käsipainot kelpaa?
  Vastaa viestiin
26.08.12, 09:56   #4 (linkki)
Gevaliana
(Vierailija)

kahvakuula ja nivelrikko sormissa

Paikkakuntani ainoa ohjattu liikunta on kahvakuulatreenausta. Sopiiko se minulle, kun on sormissa nivelrikkoa? Etusormet ovat poissa puristusvoimasta. Toisalta taas lihaksia pitäisi vahvistaa nivelten tueksi. Ohjaajalta en pääse kysymään ennen kurssin alkua.
  Vastaa viestiin
26.08.12, 18:02   #5 (linkki)
Tämä mietityttää
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gevaliana Näytä viesti
Paikkakuntani ainoa ohjattu liikunta on kahvakuulatreenausta. Sopiiko se minulle, kun on sormissa nivelrikkoa? Etusormet ovat poissa puristusvoimasta. Toisalta taas lihaksia pitäisi vahvistaa nivelten tueksi. Ohjaajalta en pääse kysymään ennen kurssin alkua.

Kahvakuulaa ei puristeta, mutta otteen pitää olla napakka ja monissa liikkeissä tehdään nopeita vaihtoja ja pysäytyksiä. Nivelrikko saattaa vaikuttaa siihen, miltä liikkeet tuntuvat, mutta en osaa sitä arvioida näillä tiedoilla.
  Vastaa viestiin
05.09.12, 15:37   #6 (linkki)
kahvakuulailija
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Haius hakusissa Näytä viesti
Miksi sen pitää olla kahvakuula? Eikö sellaiset tavalliset käsipainot kelpaa?
Toisin kuin käsipainoilla, kahvakuulalla treenataan koko vartaloa. Käsien lihakset työskentelevät sillä vain niissä liikkeissä, joissa on tarkoitus treenata juuri niitä (esim. hauikset, ojentajat). Muissa liikkeissä kädet vain kannattelevat kuulaa ja liike lähtee vartalosta. Esimerkiksi perusliike etuheilautus on sellainen, jonka ei pitäisi tuntua käsissä juuri lainkaan vaan siinä työskentelevät jalat. Käsipainoilla voit yleensä treenata kerralla vain yhtä lihasryhmää ja treeni keskittyy silloin käsiin.

Kahvakuula ja käsipainot ovat erilaisia harjoitusvälineitä, ja suurelta osin eri tarkoitukseen. Kahvakuulalla pystyy toki tekemään muun lisäksi myös ne liikkeet, joihin muuten käytettäisiin käsipainoja.

Lisäksi nimimerkille kuulahullu sanoisin, että tunti sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Itse olen nuorempi, mutta minulla on pysyvä synnynnäinen liikuntarajoite. Hyvin olen tunneilla pärjännyt. Jokainen tekee liikkeet omaan tahtiin, omalla rytmillä. Ainoastaan aika on kaikille sama, esimerkiksi minuutti/liike. Siinä ajassa voi sitten tehdä toistoja viisi tai kaksikymmentä oman jaksamisen mukaan.
  Vastaa viestiin
05.09.12, 18:06   #7 (linkki)
pitkänlinjalainen
(Vierailija)

^No kröhöm, kyllä aika monia "kahvakuulaliikkeitä" pystyy tekemään myös käsipainolla ja aika lailla on mielikuvituksen puutetta tai tietämättömyyttä jos ei osaa käsipainojen avulla treenata koko vartaloa. Minä olen tehnyt erilaisia heilautuksia, nousuja ja taivutuksia jo monia vuosia sitten käsipainon avulla ennen kuin joku markkinamies kaivoi kahvakuulat venäjän armeijan naftaliinista ja kaupallisti homman - ei ole kovin montaa sellaista liikettä jossa kahvakuulan muoto olisi absoluuttisen välttämätön ja ei sovellettavissa käsipainolle.

Sinänsä olen samaa mieltä kahvakuulaharjoittelusta - sehän on sama kuin minkä tahansa painoharjoittelun kanssa että painot ja toistot valitaan oman jaksamisen mukaan ja tekniikka pidetään hyvänä. Lihaskuntoharjoittelu sopii kaiken ikäisille eikä siihen ole mitään yläikärajaa. Se on täällä osteoporoosin maassa ongelmakin kun ihmiset kuvittelee lihaskuntoharjoittelun olevan jotenkin vaarallista, vaikka nimenomaan lihasmassa ja -voima hupenevat huomattavan nopeasti jos ei treenaa, riittävä aerobinen kunto ei niinkään.
  Vastaa viestiin
12.09.12, 10:52   #8 (linkki)
kahvakuulailija
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pitkänlinjalainen Näytä viesti
^No kröhöm, kyllä aika monia "kahvakuulaliikkeitä" pystyy tekemään myös käsipainolla ja aika lailla on mielikuvituksen puutetta tai tietämättömyyttä jos ei osaa käsipainojen avulla treenata koko vartaloa. Minä olen tehnyt erilaisia heilautuksia, nousuja ja taivutuksia jo monia vuosia sitten käsipainon avulla ennen kuin joku markkinamies kaivoi kahvakuulat venäjän armeijan naftaliinista ja kaupallisti homman - ei ole kovin montaa sellaista liikettä jossa kahvakuulan muoto olisi absoluuttisen välttämätön ja ei sovellettavissa käsipainolle.
Olet oikeassa. Käsipainoista puhuttaessa minulle tuli mieleen vain pienemmät painot, vaikka onhan niitäkin kymmeniin kiloihin asti. Itse olen käyttänyt käsipainoja vain pienempiin lihasryhmiin, mieluummin treenaan levytangolla tai kahvakuulalla.
  Vastaa viestiin
04.10.12, 08:16   #9 (linkki)
JJ
(Vierailija)

Helppo tapa töissä treenata

Heips"

Tämä on ollut ainakin töissä helppo ja turvallinen tapa töissä vaikuttaa vatsalihaksiin. Ja aika hyvin tuntunut ja vatsan lihakset parantunut 2 viikon käytön jälkeen.

Liikkujan tuoli / satulatuolit / Suomen Johtokoripalvelu Oy:n verkkokauppa

t. JJ
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku