Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Erityisruokavaliot
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
12.08.12, 07:58   #1 (linkki)
kyselevä
(Vierailija)

Gluteeniton pullapohja/taikina!

Millä ihmeen ilveellä teette gluteenittoman pullataikinan siten että siitä ei tule kuivaa koppuraa? Vai onko gluteenitonta pullaa mahdollista edes tehdä siten että siitä tulisi oikeasti "pullamaista"?

Nyt kun on mustikka-aika niin haluaisin tehdä gluteenitonta mustikkapiirakkaa perinteiseen pullapohjaan, olen itse uusi keliaakikko ja minulle tulee myös vieraita joista yhdellä (iäkkäämmällä henkilöllä) on keliakia. Hän tykkäisi ennemmin pullapohjaisesta mustikkapiiraasta, eikä siitä murotaikinaisesta. :) Olisi kiva kokeilla mutta pelkään että pohjasta tulee mureneva ja kuiva tai mahdoton leipoa...

Vinkkejä? :)
  Vastaa viestiin
12.08.12, 09:34   #2 (linkki)
Keliaakikko
(Vierailija)

Vinkkiä

Yrityksen ja erehdyksen kautta taito karttuu. Itse oen saanut onnistumaan, kun jätän taikinan hyvin löysäksi. Siitä taas tulee tietenkin ongelmaksi leipominen. Jauhojen avulla en saa hyvää lopputulosta, mutta öljyä käytän reilusti. Sen avulla taikina ei tartu käsiin eikä leivinalustaan, ei myöskään koveta taikinaa. Kaulitseminen ei ole välttämätöntä, taikina saa levitettyä öljytyin käsin taputellen.
  Vastaa viestiin
15.08.12, 11:49   #3 (linkki)
siru 35
(Vierailija)

Taikina saa olla tosiaan melko löysää. Teen sen leipäkoneen taikinaohjelmalla (kätevä kaikkeen kluteenittomaan taikinan tekoon). Ksantanijauhe antaa sitkoa ja pullamaista pehmeyttä taikinaan.
Parin desin taikinan saa varmaan tehtyä sähkövatkaimellakin.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku