Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.06.12, 14:03   #1 (linkki)
epätoivoinen.
(Vierailija)

APUA laihdutus

Olen 170 senttiä ja n. 65-66 kiloa painava nuori nainen.

En ole ylipainoinen tai liikalihava, mutta haluan ylimääräiset pois ja lihasta tilalle. Eniten läskiä on kerääntynyt sisäreisiin ja lantiolle, sekä pieni pömppömaha löytyy.

Olen yrittänyt harjoittaa myös syviä vatsalihaksia esim. lankku-asennolla mutta se tuntuu kaikkialla muualla paitsi vatsassa.. teen sitten kai jotakin väärin.

Liikun päivittäin kevyesti ja joskus hieman raskaammin (kävely, pyöräily pääosassa, harvemmin uinti), pyrin myös venyttelemään iltaisin ja teen lihasliikkeitä (punnerruksia, vatsa-ja selkälihaksia, lankku, kaikkea sekalaista mitä netistä löytyy.)

Minua ahdistaa jatkuvasti. Olen asettanut määräajaksi elokuun puoleenväliin kun koulut jne. alkavat, mutta mitä lähemmäs tullaan, sitä enemmän stressiä se on minulle aiheuttanut. Nyt aikaa on reilut kuusi viikkoa. VAIN! Minua myös kaduttaa, miksen tajunnut aloittaa tätä kunnolla aikaisemmin - vaikka maaliskuusta lähtien. Olisin saanut nauttia kesälomasta enkä stressata näin kovasti..

Tarvitsen nyt varmoja vinkkejä, ja mitä enemmän, sitä parempi.
Voisitteko auttaa minua?
  Vastaa viestiin
29.06.12, 15:24   #2 (linkki)
kesis
(Vierailija)

Jos et ole ylipainoinen, sulla ei pitäisi olla mitään ylimääräistä...

Minkä ikäinen olet, mitä syöt ja mitkä on vartalon mitat (lantio, vyötärö, reisi ja rintaliivikoko)? Mikä on ruumiinrakenteesi: hoikka, raskas vai siltä väliltä? Terveystilanne?

Mun vaikutelma on että olet aika nuori ja kun olet normaalipainon alarajalla(?), ei kannata laihduttaa vaan enemmänkin kiinnittää huomiota että saa tarpeeksi teveellistä ruokaa ja tehokasta liikuntaa.

Tarkoitat kai että haluaisit olla kiinteämpi niin pitäisi kehittää lihaksia. Olisi hyvä yhdistää joku laji, jossa hengästyt ja pulssi nousee, sekä lihaskuntoliikkeitä. Eli vaikka harrastaa lenkkeilyä ja käy kuntosalilla, tms.

Sinulle tuo kuntosali voisi olla hyvä, niin että saisit ensin ohjausta ja oman ohjelman liikkeineen. Kävelyyn ja pyöräilyyn pitäisi ehkä saada lisätehokkuutta, vaikkapa sauvat kävelyyn, oikea asento ja vauhdikas meno.

Ei kesälomaa varten tarvitse olla "valmis", kesäloma päinvastoin antaa hyviä tilaisuuksia liikkua ja samalla nauttia elämästä :-)
  Vastaa viestiin
29.06.12, 20:04   #3 (linkki)
.epäitoivoinen.
(Vierailija)

Tarkoitan "ylimääräisillä" tätä enimmäkseen lantiolle ja sisäreisiin kertynyttä läskiä + pieni pömppis. (olen 16.)
En ole ylipainoinen kuten mitoistani huomaa, painoindeksi 22 hujakoilla, mutta en siis myöskään ole kovinkaan lähellä normaalipainon alarajaa. Olen hoikahko ja perusterve, ja itseasiassa saatan jopa joinain aamuina tuntea kroppani omaa silmää miellyttäväksi, mutta päivän mukaan läskit tulevat niinsanotusti enemmän näkyviin. Lantioni on jotain 95 sentin luokkaa ja vyötärö 75 kun viimeksi mittailin, muista en sitten ole satavarma.

Siitä huolimatta haluaisinkin nuo ylimääräiset pois ja lihasta tilalle. Etenkin sellaiset pienet hauikset olisi kivat, mutta ensisijaisesti pyrin saamaan läskiä pois.
Salille en vielä pääse, mutta uskon että liikuntamalleissani on tarpeeksi tehoa - pyöräilylenkeillä on monia ylämäkiä sun muita. Ja en tarkoittanut että haluaisin olla kesälomaa varten valmis, vaan tämä kesä menee terveellisen ruoan ja liikunnan puitteissa, samalla haluaisin kuitenkin laihtua koulujen alkua varten (menen uuteen kouluun aivan ypöyksin ja itsevarmuus ei olisi pahitteeksi!)

Kiitos silti! :)

Näin offikysymyksenä, että mikähän on, kun teen tuon lankku-liikkeen tarkoituksenani kehittää syviä/poikittaisia vatsalihaksia, mutta se tuntuu kaikkialla muualla paitsi vatsassa? Pitäisikö mun jännittää vatsalihakset siitä navankin alta ja pidätellä hengitystä, vai? Hengittäminen ja samalla jännitys ei tule onnistumaan samaan aikaan.
  Vastaa viestiin
30.06.12, 00:37   #4 (linkki)
kesis
(Vierailija)

Kuule tyttönen, olet niin nuori vielä ettei sun kannata todellakaan laihduttaa. Painosi ja mittasi ovat okei, nuoren vartalo muuttuu vielä paljon tulevina vuosina, joten laihduttaminen ei ole hyvä juttu vaan juuri kuten sanoit pitää syödä ja liikkua järkevästi. Sehän on hyvä asia ja kannattaa opetella nuoresta alkaen että sitten saa hyvän pohjan loppuelämälle :-)

Jos aamulla näyttää hyvälle, mutta iltapäivällä näky on löllömpi, kyse ei ole muuten läskistä vaan voi olla nesteturvotusta. Toisilla on siihen suurempi taipumus kuin toisilla, ja naisilla yleinen vaiva, etenkin kerran kuussa. Siihen pitäisi auttaa suolan (natriumin) vähentäminen ruokavaliossa ja liikunta. Kesällä myös lämpä ja kosteus voivat turvottaa, joten mitään tiukkoja vaatteita ei kannata käyttää.

Jos et pääse salille, kokeile kotona vaikka kuminauhaa. Tuossa on kätevät ohjeet mitä liikkeitä tehdä, huom. siellä on vatsarutistus ja liikeitä, joilla saat varmasti habaa sinne käsivarteen. Onnistuu siis kotona halvalla, kuminauhoissa väri kertoo kuinka vahvan vastuksen se antaa, niitä saa vaikka Anttilasta alle 10 eurolla. Jos lähdet kesällä mökille tai matkalle, kumppari kulkee mukana, joten näppärä siinäkin.

Vastusnauhatreeni eli kuminauhajumppa | KUNTO PLUS

Etsi myös lisää vatsaliikkeitä, esim. aloittelijan pilates-liikkeet ovat hyviä. Siinä tehdään rauhallisesti syviä vatsalihaksia - ne ovat juuri ne jotka tekevät keskivartalosta napakan. Jos pelkästään liikaa harjoittaa vatsan pinnallisia lihaksia, voi masusta tulla vähän pömppö.

Netistä saa jotain ohjeita liikuntaan, esim. Areenasta löytyy aina joku jumppaohjelma, jonka mukana voit kotona jumpata. Ohjattu jumppa on usein tehokkaampaa kuin itse tehty.

Monilla on uidessa aika huono tekniikka, joten se saattaa rasittaa selkää tai niskaa eikä muodostu kovin tehokkaaksi urheiluksi joten vesijumppa tai -juoksu voi olla parempi vaihtoehto, ja ne vaikuttavat juuri tuohon nesteturvotukseen eli pumppaavat imunesteet liikkeelle. Tehokkaasti liikkumalla saa tuloksia aikaan, usein alussa riittää kerralla 30 min. Ja kesällä jos pääse ulos veteen tekemään liikkeitä, se on hauskaakin. Jos paikkakunnallasi ei ole mitään ohjattua liikuntaa kesällä, sitten voit katsella ohjeita netistä ja kokeilla itse meressä/järvessä miten lajit sopivat sulle.

On usein hyödyllistä pitää vähän erilaisia päiviä eli jos yhtenä päivänä vetää reippaan jumpan, voi seuraavana päivänä ottaa rennommin ja tehdä vaan kävelylenkin tms. Varsinkin lihaskuntoliikkeitä kuten kumpparijumppaa ei kannata tehdä joka päivä, koska lihakset tarvitsevat lepopäivän tai pari kehittyäkseen. Muista syödä myös proteiinia, se on sitä lihaksen rakennusainetta.

Ymmärrän sun tilanteen, uuteen kouluun meno on aina vähän jännittävää (kannattaa muistaa, että kaikkia muitakin varmasti jännittää). Itsevarmuutta pitää hankkia myös muustakin kuin kehonsa kehittämisestä. Keksi itsellesi joku kiva kesäprojekti, josta saisit lisää itsevarmuutta toimia vieraiden ihmisten kanssa. Joku juttu jossa joudut astumaan hieman mukavuusvyöhykkeesi ulkopuolelle.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku