Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.07.12, 15:30   #1 (linkki)
NL
(Vierailija)

Mahasyöpäpelko

Mulle on iskenyt kamala mahasyöpäpelko. Olen sairastanut refluksitautia 4,5 vuotta ja otan joka päivä siihen happosalpaajalääkitystä koska muuten en kykene normaaliin elämään hirveiden närästyskipujen takia. Hiljattain luin sellaisesta kuin asetaldehydistä. Asetaldehydiä muodostuu kuulemma vatsaan mm. sokerista ja on vaarallista varsinkin niille joiden vatsa on hapoton (hapottomassa vatsassa asetaldehydi voi olla syövän riskitekijä). Mulle on sitten tullut ihan hirveä pelko tuosta. En uskalla enää syödä paljon mitään tuon takia. Muutenkaan en pysty syömään useimpia ruokia refluksin takia, ja nyt ruokavaihtoehdot suppenivat entisestään. Eikä olisi yhtään varaa laihtua.. Yleensä luullaan että refluksi on ylipainoisten sairaus, mutta itse olen melkein alipainoinen.

Asetaldehydin estoon löytyisi kyllä lääkettä mitä tulisi ottaa aina syömisen yhteydessä, mutta tuo tulisi aivan liian kalliiksi.

Pelottaa ja huolestuttaa, eikä kukaan voi periaatteessa auttaa. :(
  Vastaa viestiin
29.07.12, 15:34   #2 (linkki)
NL
(Vierailija)

En tiedä onko tällä merkitystä, mutta olen nainen ja alle 30-vuotias.
  Vastaa viestiin
29.07.12, 20:16   #3 (linkki)
kokemusta omaava
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NL Näytä viesti
Mulle on iskenyt kamala mahasyöpäpelko. Olen sairastanut refluksitautia 4,5 vuotta ja otan joka päivä siihen happosalpaajalääkitystä koska muuten en kykene normaaliin elämään hirveiden närästyskipujen takia. Hiljattain luin sellaisesta kuin asetaldehydistä. Asetaldehydiä muodostuu kuulemma vatsaan mm. sokerista ja on vaarallista varsinkin niille joiden vatsa on hapoton (hapottomassa vatsassa asetaldehydi voi olla syövän riskitekijä). Mulle on sitten tullut ihan hirveä pelko tuosta. En uskalla enää syödä paljon mitään tuon takia. Muutenkaan en pysty syömään useimpia ruokia refluksin takia, ja nyt ruokavaihtoehdot suppenivat entisestään. Eikä olisi yhtään varaa laihtua.. Yleensä luullaan että refluksi on ylipainoisten sairaus, mutta itse olen melkein alipainoinen.

Asetaldehydin estoon löytyisi kyllä lääkettä mitä tulisi ottaa aina syömisen yhteydessä, mutta tuo tulisi aivan liian kalliiksi.

Pelottaa ja huolestuttaa, eikä kukaan voi periaatteessa auttaa. :(
Minulla on hapoton maha, sairastan pernisiöösi anemiaa.
Mahalaukun kunnon voit käydä tarkistamassa gastroskopiassa, eli mahalaukun tähystyksessä.
VArmasti kannattaa kun olet noin kauan sairastanut ja saat tietoa vatsalaukkusi kunnosta.
Minulla olli samanlaisia oireita kuin sinulla, vuosia, ja vasta vuosi sitten diagnoosi varmistui vatsalaukun näiveystaudiksi.
Menehän tähystykseen niin selviää asiat eikä tarvi pelätä.
  Vastaa viestiin
15.08.12, 14:54   #4 (linkki)
noh
(Vierailija)

Kannattaa pitää happosalpaajissa (ne stydimmät lääkkeet, mahahappoja neutralisoivat kuten Rennie ovat vaarattomampia) esim. 1 lääkkeetön päivä viikossa, jolloin maha ehtii kehittää sen verran happoja että ylimääräiset pöpöt kuolee, eikä maha muutu kroonisesti hapottomaksi, eikä ole niin herkkä asetaldehydille.

Kannattaa pelkojen poistamiseksi myös tutkituttaa maha. Voit käydä esim. verikokeesta tehtävässä GastroPanel tutkimuksessa, ilman lähetettä esim. Docrates sairaalassa Helsingissä tai lääkärin kautta lähetteellä (Terveystalo, Diacor).
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku