Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karamelli Nyt vasta olen huomannut, että on olemassa kasvojen puhdistukseen tarkoitettuja vesiä. Milloin niitä on tarkoitus käyttää? Voiko puhdistusemulsion ja kasvoveden sijaan alkaa käyttää pelkkää puhdistusvettä? Kuulin että jotkut käyttävät puhdistusvettä jatkuvasti ja toiset taas sanovat ettei niitä saisi käyttää jatkuvasti, miksiköhän? Mikä olisi hyvä puhdistusvesi normaalille iholle? |
Nämä ovat micellar water -nimellä kulkevia putsareita. Niiden idea on että putsaat naaman helposti vain pyyhkimällä vanulla, jossa on hieman puhdistusvettä. Ja lisäksi niillä voi poistaa myös silmänympärysalueen meikkiä. Ei pestä pois vedellä.
Tuotteessa on tietynlainen kemiallinen rakenne, jossa öljymolekyylit ovat veteen sitoutuneita, joten ne poistavat iholta lian, mutteivät riko ihon omaa lipidikerrosta (kuten monet muut putsarit). Öljy siis vie lian hellävaraisesti ja tuotteen sisältämät kosteuttavat ja rauhoittavat aineet jäävät puhtaalle iholle.
Näissä vesissä ei ole myös alkoholia ja kun ihoa pestä hanavedellä, ne eivät kuivata eikä ärsytä ihoa joten sopivat herkällekin ja couperosa-iholle. Ihon voi myös putsata keralla useamman kerran, tai monta kertaa päivässä.
Näitä on nimenomaan ranskalaisilla merkeillä esim. Bioderma, Lierac, Caudalie, Avene, La Roche Posay, ja ym. mainittu Nuxe.
Sopivat kaikille ihotyypeille, mutta jos on kovin rasvainen iho tai aknea, totta kai on parempi valita antibakteerinen tai syväpuhdistava finnejä hillitsevä putsari. Ja jos käyttää paljon meikkiä, meikkivoidetta ja vedenkestävää silmämeikkiä tarvitsee myös tukevamman putsarin.
Pyyhin itse herkistä silmistäni luomilta meikin puhdistusvedellä, mutta sisällä silmissä se kirvelee hieman, joten käytän ripsarien poistoon lämmintä vettä ja vauvaöljyä, sitten pyyhkäisen kevyesti tuolla putsarivedellä. Toimii mulla, koska käytän ripsaria vaan pari kertaa viikossa. Muten vaan tuo vesi siis käytössä.
Sopii siis parhaiten sekaiholle, jossa ei ole paljon finnejä, sekä normaalille ja kuivalle ihotyypille, ja varsinkin herkälle iholle, myös couperosaiholle. Ja tytölle joka ei hirveästi pakkeloi. Tuotteen plussa siis se, ettei kuivata ja on helppokäyttöinen, nopea. Kätevä ottaa mukaan vaikka matkalle, esim. lentokoneeseen, et tarvitse vettä puhdistukseen. Ja jos välillä käyttää voimakkaampaa putsaria, voi tätä micellar-vettä käyttää kasvovetenä sen kanssa.
Ym. merkeistä olen käyttänyt sekä Avenea että La Roche Posayta. Avene noista mieluisempi, koska LRP:ssä on aika lääkemainen voimakas tuoksu.