Alkuperäinen kirjoittaja Nettipalveluiden tietoturva Tällä ei ole sinänsä tekemistä tämän palstan aiheen kanssa, mutta haluan kertoa tämän jutun ja kysyä, onko jollakulla täällä samanlaisia kokemuksia? Olen itsekin etsinyt ihmistä Netistä (tuloksetta), ja viimeisellä kerralla tapahtui jotain uskomatonta, ei itse tapaamisissa vaan treffipalveluun syöttämieni tietojen suhteen! Käytin City-lehden Deitti.Netiä ja laitoin sinne ilmoituksen nimimerkillä, samoin annoin heille sähköpostiosoitteeni, niitähän kysytään. No kun ilmoitus siellä julkaistaan, eihän ilmoituksen laittajan sähköpostiosoitetta anneta näkyviin, eikä se myöskään tule näkyviin ilmoitukseen vastattaessa, vaan kaikki ilmoituksen laittajalle tarkoitetut meilithän ohjataan asianomaiselle Deitti.netin oman käyttöliittymän kautta!
No, tapahtui jotain aivan uskomatonta! Sain ilmoitukseeni erään erittäin ikäväntuntuisen vastauksen, ja kaiken huippu oli, että kyseinen tyyppi, mieleltään täysin häiriintynyt, TIESI OIKEAN NIMENI! Kuinka helvetissä tämä voi olla mahdollista?!?! Siis, tyyppi ei tiennyt ainoastaan sähköpostiosoitettani, vaan NIMENI! Ja sitä myöten aivan varmasti myös osoitteeni ja muut henkilötietoni - ilmoituksen laittajan nimeähän EI EDES KYSYTÄ Deitti.netiin ilmoitusta laitettaessa, vain e-mailosoite ja nimimerkki, eli hänen on ensin jostain täytynyt saada sähköpostiosoitteeni selville ja sen jälkeen hän on onnistunut käyttämäni osoitteen palvelimelta jotenkin selvittämään sinne antamat henkilötietoni! Eikö tämä ole rikollista?! Kysyn vielä kerran, miten helvetissä tällaista voi ja saa tapahtua?! Miten ensinnäkin nettitreffipalvelusta päästetään ihmisten sähköpostiosoitteita vuotamaan ventovieraille, ja todella pelottava on myös ajatus, että sitä kautta joku sekopää saa selvitettyä jopa ilmoituksen laittajan henkilötiedot!
Se oli laitimmainen kerta, kun näitä palveluja käytin, ja kehotan kaikkia ja etenkin naisia olemaan äärimmäisen varovaisia noiden kanssa! Muutenkin on itsellä näistä hyvin ikäviä kokemuksia. Niin, tällainen juttu minulle sattui Deitti.Netin kanssa! Ja tämä tarina sattuu sitten olemaan tosi, uskokaa tai olkaa uskomatta! Eikö tämä ole periaatteessa rikollista? Otin sillä siunaaman hetkellä ilmoitukseni Deitti.Netistä pois ja laitoin heille kahteen otteeseen palautetta, jossa ensinnäkin kysyin, miten tällainen on mahdollista ja onko minun mahdollista ryhtyä henkilötietojeni ropeloimisen ja väärinkäytön tiimoilta joihinkin toimenpiteisiin? Vastausta en ole toistaiseksi saanut, enkä sitä enää aio rukoilla, mutta IKINÄ ENÄÄ en näitä palveluja käytä! Olisiko mahdollista, että joku talon sisältä, jolla on pääsy ilmoituksiin ja joka tottakai näkee ihmisten sinne syöttämät tiedot, olisi niin mieleltään sairas, että tekee tällaista?! Ja toinen (ja todennäköisempi) vaihtoehtohan on, että tietoni on vuodettu ulkomaailmaan talon sisältä, esim. kaverilta kaverille! Järkyttävä ajatus, mutta satun puhumaan totta!
Te täällä kirjoittelevat ja täällä käyvät, huomio! Onko samanlaisia kokemuksia?! Onko tullut sellainen ""kiva pikku ylläri"", että olette saaneet tietoturvallaan ratsastavan palvelun kautta teille osoitetun viestin, jonka teille täysin tuntematon lähettäjä sattuukin tietämään nimenne?! Miten tällainen on mahdollista?! Ja tietääkö täällä joku, onko minulla mahdollisuutta vaatia yksityissuojani loukkaamisesta jotain korvausta - tai vaikkapa tehdä tapahtuneesta rikosilmoitus?! Olen yksinelävä sinkku nainen, joten ei ole kiva ajatus, että joku urpo tuolla, joka näköjään oli sairaalla tavalla kiinnostunut ilmoituksestani, tietää nyt henkilötietoni!! Raivostuin, kun Deitti.Netistä ei edes VASTATTU minulle! Onko tällainen kovinkin yleistä?! Onko täällä ihmisiä, jotka osaisivat minulle kertoa, voinko ja onko minulla oikeus ryhtyä tapahtuneen tiimoilta joihinkin toimenpiteisiin?! Niin vihainen olen, että olen jopa ajatellut ottaa yhteyttä mediaan ja kertoa tapahtuneesta! Deitti.netin liki 300 000 käyttäjää varmasti riemastuisi suuresti kuullessaan, kuinka ""turvassa"" heidän henkilötietonsa kyseisessä puljussa ovat!
Ja kerran vielä, kertomani on täysin totta! Näin kävi City-lehden Deitti.Netissä, eikä ilmoitukseni ehtinyt olla sisällä kuin kaksi päivää! Tekisi totisesti mieleni ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin - kertokaa asialliset ihmiset, onko se tapahtuneen tiimoilta mahdollista?! Onko jollekin sattunut samoin?! Ja noita palveluja käyttäville ja niihin tietojaan syöttäville ihmisille, erityisesti naisille: Jos haluatte sieltä jotain hakea, luokaa itsellenne uusi sähköpostiosoite - SALANIMELLÄ JA FEIKEILLÄ HENKILÖTIEDOILLA!!! |