Yksittäinen viesti
24.07.09, 12:38   #4 (linkki)
-aknesta itsekin kärsinyt
(Vierailija)

Minulla on ollut jo vuosia kuvailemasti tapainen akne. Nyt olen vihdoin päässyt vaiheeseen, jolloin ihoni ei ole enää kuiva - eikä tulehdusherkkä. Aknesta on jäljellä enää hailakan punaiset arvet poskissa ja leuassa.

Mitä syöt? - kuuluu kysymys? Sanoit, että olet kokeillut erilaisia ruokavalioita. Oletko kokeillut vähentämällä nopeasti imeytyvien hiilihydtraattien määrää myös?

IKokeilepa muuttaa ruokavaliotasi siten, että enimmäkseen syöt vihanneksia ja hedelmiä, seuraavaksi eniten lihaa, kalaa, kananmunia ja juustoa ja vähiten hiilihydraatteja (pois valmisruoat, pitsat, pastat, leipä, perunat ja riisi - leseet on ihan ok). Vältä kaikkia "kevyt" tuottaita. Kevyt -tuotteet sisältävät itseaisassa enemmän hiilihydraatteja - rasvan määrää ei tarvitse niinkään tarkkailla (itse en kuitenkaan ole heittäynyt millekään rasvalinjalle).

Itselläni auttaa myös se, että saatan kesken päivän huuhdella kasvoni, jos ne tuntuvat rasvoittuneelta. Käytän vähemmän peiteaineita (ne pahentavat aknea - ainakin omalla kohdallani). En enää myöskään käytä mitään hoitovoiteita. Ne ovat omalla kohdallani pahentaneet ihon pintakuivuutta. Eli mitä enemmän rasvaa laittaa, niin ihon pinta saattaa olla sitä kuivempi, jostain kumman syystä.

Olen nyt huomannut, että akneeni on ollut monta syytä: ylihoitaminen, ruokavalio ja liiallinen meikkikerros - sekä olen itse myös "autellut" ihoa näpistelemällä finnejä ja mustapäitä. Nyt mustapäät ovat jokseenkin kadonneet - ihon pintakuivuus on kadonnut ja rasvoittuminen on hallinnassa. Olo tuntuu muutenkin paremmalta.

Vastaa viestiin