| Outi Pakkasen kirjat
Onko joku lukenut Pakkasen kirjoja? Itse innostuin kahlaamaan niitä läpi. Aluksi vähän ihmettelin, miksi häntä kehutaan niin paljon (okei, kustantajan sivuilla ;) ), mutta jokin jännä imu niissä kirjoissa kieltämättä on. Sen vuoksi innostuinkin, nyt on neljäs menossa, kirjoja hän on kirjoittanut yhteensä kai 17 tai 18.
Mutta palatakseni nimimerkkiini. Parhaillani olen lukemassa Pakkasen Yöpuisto-kirjaa. Siinä on henkilöhahmo, joka on melkein kuin kopio Stieg Larssonin Millenium-trilogian Lisbeth Salanderista. Yhtäläisyyksiä hahmojen välillä on niin paljon, että se ei enää tunnu sattumalta. Larssonin trilogia on julkaistu vuosina 2005-07 (suomennokset n. vuoden aina jäljessä), Pakkasen Yöpuisto 2008. Olen trilogian perusteella 100% Larsson-fani ja ärsyyntynyt, että Pakkanen on mahdollisesti "lainannut" aika reippaalla otteella hahmon kirjaansa.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun olen Pakkasen kirjoja lukiessani saanut liian vahvat vibat, että "tämä ei nyt taida ihan olla kirjailijan omasta kynästä". Kaikki ideathan tulevat jostain ja kaikki on kertaalleen keksitty - no problem - mutta jos sen tekee liian läpinäkyvästi (ehkä vähän kökösti?), eikä sitä myönnä ääneen, niin se tuntuu huijaamiselta.
|