|
Minä sain oman tartuntani luultavasti kun join Intiassa ollessani tuoremehuja ja pari kertaa unohdin mainita etteivät lisäisi erikseen jäätä tai vettä mehuuni (se kun on paikallista vettä). Uin myös hyvin antaumuksella paikallisissa joissa ja merissä. En ihmettelisi jos jossain vaiheessa vettä sielläkin lipsahti suuhun. Saastunutta vettä ei tarvii paljon, pisara riittää, se voi olla siinä. Ameeban kystat on pieniä, ei niitä huomaa vedessä. Olen mielestäni ollut varovainen, mutta näin kävi. Niitä lilluu myös suomen järvissä, joten ei sitäkään vettä parane juoda..
Omalääkäriltäni pyysin parasiittitestin, sillä eivät ota sitä automaattisesti, vaikka oireet parasiitteihin viittaisikin.
Minulla todettiin entamoeba hisolytica muutama kuukausi sitten. Söin lääkekuurin siihen keväällä. Ihmettelin kun olo ei juurikaan ole kohentunut, joten pyysin uusintatestin.. Kaskas, se löytyi taas. Se on ollut minulla kohtuullisen oireeton, verrattuna siihen miten huonoon kuntoon se voi ihmisen laittaa. Alussa oli kuvotusta, ripulia, väsymystä, vatsa täynnä ilmaa jne. Ei mitään kauhean vakavaa siis. Väsymys ja vatsavaivat jatkuu yhä ja viimeaikoina mukaan on tullut nivelkivut ja muistihäiriöt. Ameebat ja muut loiset on hoitamattomana syy myös moneen sairauteen kuten syöpään. Kannattaa siis hoitaa, varsinkin jos oireita. (jonkun tilaston mukaan n.80-90% tartunnan saaneista on kuulemma oireettomia.)
Omalääkärini määräsi lääkitykseksi metronidazol actavista ja toista kystia tuhoavaa erikoislupalääkettä, jota harmillisesti ei kyllä tällähetkellä ole saatavilla apteekeista tai edes suomen lääketukusta! Voi mennä siis vielä jokin tovi näiden soluja syövien ameebojen ruokana.
|