Yksittäinen viesti
21.07.10, 11:46   #32 (linkki)
Noona*

Rekisteröitynyt: 06/2010
Minä myös käytän sitä systeemiä, että sunnuntaisin teen ruokaa perheelle alkuviikkoa varten ja siinä samalla tulee valmistettua myös eväät. Usein eväät eivät riitä perjantaille, joten perjantaina olenkin usein käynyt syömässä työpaikan ruokalassa ja hyvällä omallatunnolla syönyt sitten myös jälkiruoat jne.

Yksi mieliruokiani on uunikasvikset. Katson siis, että mitä kasviksia jääkaapista löytyy, pilkon ne uunivuokaan ja laitan tunniksi uuniin. Usein käytän bataattia, porkkanaa, sipulia, pari perunaa jne. Uunikasvisten kanssa saatan syödä puoli purkkia tonnikalaa tai mitä nyt kaapista löytyy esim. pari lihapullaa, yksi pihvi jne, sillä kasvisten kanssa käy kala, kana tai liha, miksei makkarakin. Tällä tavalla kasvikset eivät jää kaappiin nahistumaan.

Myös puolikypsäksi keitetty kukkakaali/parsakaali uunivuokaan ja päälle juustokastike -> uuniin gratinoitumaan on herkkujani.

Ylipäätään työruoaksi sopii melkein mikä vaan. Meillä jää leipää helposti yli, joten olen korvannut työruoissa perunan usein leivällä esim. leivän päälle pilkottua makkaraa, pihviä tai lihapullaa, päälle salaattia, kurkkua ja juustosiivu.

Valmisruokia saa joskus kaupoista puoleen hintaan, joten niitä voi myös ostaa ja laittaa vaikka pahan päivän varalle pakkaseen.

Salaatit ovat myös siitä kivoja, että niiden sekaan voi laittaa melkein mitä vaan. Itselläni pohjana on aina salaatin lehtiä, kurkkua ja tomaattia, mutta sekaan voi tosiaan heitellä monenlaista, jolloin salaatti maistuu aina erilaiselta eikä siihen kyllästy.

Myös lämpimät voileivät ja pitsat ovat sellaisia, joihin voi laittaa sitä, mitä kaapista löytyy. Juustoakaan ei ole pakko laittaa päälle hirmuisia määriä. Tietysti ne maistuvat parhaimmilta juuri tehtyinä, mutta ei ne syömättä jää, vaikka vasta seuraavana päivänä töissä ne söisikin.

Keitot ovat myös näppäriä ja jos ei ole mikroa, niin ruokatermoksessa saa keiton lämpimänä perille. Oma suosikkini on minestronekeitto. Muita keittoja: bataatti-, kesä-, kala-, lohi-, herne-, kasvissose- tai vaikka nakkikeitto.

Minä teen osan ruoasta silmälläpitäen painonhallintaa, mutta osa ruoasta on ihan tavallista kotiruokaa, jossa ei ole mietitty kaloreita (esim. pitsa). Pitkällä tähtäimellä paino kuitenkin pysyy hallinnassa, kun osa ruoasta on kuitenkin vähempikalorista.
  Vastaa viestiin