Yksittäinen viesti
02.12.11, 09:01   #57 (linkki)
alkuperäinen
(Vierailija)

Täällä on vain pari kolme nimimerkkiä, jotka oikeasti ovat ymmärtäneet sen, mitä haen. Eli en syytä kaikkia vanhoja työntekijöitä, vaan haluan tuoda keskusteluun sen, että heistä merkittävä (HUOM! eri asia kuin suurin) osa erittäin tehottomia työssä. Nämä jutut, mistä puhun, ei ole mitään kuulopuheita, vaan itse nähtyjä ja koettuja.

Mitä taas tulee omaan työntekooni, niin voin kertoa, että olen ollut yliopisto-opiskelujen aikana joka ikinen loma (niin kesä kuin joulukin) töisssä ja välillä myös lukukausien aikaan. Esimerkiksi viime kesänä olin siivoamassa ja tein joka yhtä viikkoa lukuunottomatta kuusipäiväistä työviikkoa. Tämä yksi vain viisipäiväinen työviikko oli lyhyempi, koska halusin siskoni hääpäivän vapaaksi. Tämä lienee pätevä syy pitää vain viisipäiväinen työviikko?

Tiedän kyllä, että heti alkuun ei voi saada vakituista oman alan työpaikkaa, mutta olen seurannut myös monien muiden akateemisten alojen kavereita ja ainoat, joilla on täysipäiväinen koulutusta vastaava työ, ovat ne jotka ovat lukeneet lääke- tai oikeustieteitä. Mielestäni (ja monien ystävien mielestä myös) on väärin roikottaa töissä sellaisia tyyppejä, jotka eivät osaa asioita.

Täällä eräs keskustelija kysyi, että kauanko saa oman alan hommissa olla ja vastaukseni on siihen, että tasan niin kauan kuin ne hommat sujuvat sellaisella intensiteetillä, ettei työnteosta aiheudu haittaa/ongelmia/hidastetta muille.

Otan edelleenkin esimerkiksi tämän saman professorin. Yliopiston antaman ohjeistuksen mukaan jokainen hoitaa itse matkalaskunsa teon sähköisellä ohjelmalla. Tämä sääntö koskee niin opetus- kuin tutkimushenkilökountaa, jatko-opiskelijoita kuin ihan jokaista muutakin. Mitä tämä professori sitten tekee? Vastaus: pyyhältää koputtamatta toimistosihteerin huoneeseen ja toteaa "Tuossa on matkakuittini. Tee niistä matkalasku.", jättää paperit pöydälle ja häipyy.

Toinen esimerkki ei-akateemisesta maailmasta: Olimme toisen kesätyöntekijän kanssa kahdestaan siivoustöissä. Meidän iltavuoromme kestää klo: 17-01. Olimme kuitenkin valmiit jo 00.02. Seuraavana päivänä tiloihin pidettiin tarkastus siivouslaadun osalta. Arvosanaksi tuli asteikolla 1-10 8,5. Vertailun vuoksi edeltävällä viikolla tasan saman tilan siivosivat samassa vuorossa kaksi vakituista, kohta eläkkeelle jäämässäolevaa työntekijää, jotka saivat tehtyä hommat juuri ja juuri työajan puitteissa ja saivat siivostarkastuksesta arvosanaksi vain vähän reilut 7. Kummat olivat firman kannalta parempia työntekijöitä; me kaksi kesätyöntekijää vai nämä kaksi vakituista?
  Vastaa viestiin