Ketju: kotiopetus
Yksittäinen viesti
19.12.11, 09:17   #17 (linkki)
3 adhd:n opettaja
(Vierailija)

Hei kaikille!

Minä kirjoitan tähän ketjuun opettajana. Olen koulutukseltani aineenopettaja (kielet), mutta olen opiskellut myös erityispedagogiikkaa. Minulla on ollut vuosien aikana useita erityisoppilaita, heidän joukossaan parikymmentä adhd-diagnoosin saanutta ja muutama, joilla varmaan on ainakin tulisi paljon pisteitä, jos tekisivät adhd-seulan. Oppilaitten ikähaitari on ollut aika iso, ala-asteelta ammatillisiin opintoihin.

Minä olen saanut hyviä tuloksia aikaan sekä kollegoitten, oppilaitten että vanhempien mielestä.

Arvatkaa mikä on minun salaisuuteni?

AIVAN MAHTAVA ADHD-POJAN ÄITI, joka vuosia sitten opetti minut ymmärtämään poikaansa. Äiti jaksoi käydä kanssani läpi kuviot kotona, siis mikä toimii kotona ja mikä aiheuttaa hankaluuksia. KIITOS hänelle siitä! Juttelimme pojan toiminnasta kotona ja koulussa ja huomasimme että on hirmu iso ero. Miksi? No koska ympäristö on niin erilainen.

Ja minusta vastaus ei näissä ole se, että adhd-lapsi laitetaan kotiin säilöön vastoin perheen tahtoa (jos perhe haluaa niin sitten se on ihan eri asia!) vaan se, että koulussa tehdään tarvittavat muutokset. Jokainen lapsi on erilainen, adhd-lapsi voi olla vielä erilailla erilainen :-) Mutta jokaisen lapsen paikka on toisten lasten kanssa.

Minulla on käytössä seuraavat jutut, niitä voisi ehkä kokeilla kotiopetuksessa ja koulussa? Osan voi vanhempi järjestää jos opettaja ei pysty/innostu ja osa vaatii koululta vihreän valon. Minulla nämä ovat sermiä lukuun ottamatta kaikkien käytössä, mutta ylivilkkaat niistä hyötyvät eniten.

TURVATYYNY: painava tyyny, minulla hiekalla täytetty nyrkkeilysäkki. Tätä saa halata, raahata ja jos oppilas haluaa, voin nostaa sen oppilaan päälle, kun opilas on makuulla. Moni adhd-lapsi tykkää painon tunteesta päällään.