Yksittäinen viesti
04.06.12, 11:35   #46 (linkki)
vela kai minäkin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vela-84 Näytä viesti
Ei voi ilman muuta olettaa, että yhdistyksen puheenjohtajan sanomiset olisivat yhdistyksen virallinen kanta, tai että kaikki liittyneet ajattelisivat samoin. Ei itse asiassa voi ilman muuta olettaa, että edes puheenjohtajan itsensä kanta olisi välttämättä se, minkä hän on tuonut mediassa esille. Todennäköisesti hänen sanomisillaan ei ollut tarkoitus tuoda julki sen enempää yhdistyksen kantaa kuin ideologiaakaan, vaan tarkoitus oli yksinkertaisesti saada huomiota. Eikä mikään ole parempi ja tehokkaampi tapa saada yleisön mielenkiinto kohdistettua itseensä kuin esittää mahdollisimman kärjistettyjä mielipiteitä ja saada ihmiset provosoitumaan. Huono julkisuus on aina kaikkein tehokkainta julkisuutta, ja juuri huomiota ja julkisuutta jokainen uusi yritys tai yhdistys tarvitsee, oli sen toimiala tai tarkoitus sitten mikä tahansa.

Totta kai yhdistyksen puheenjohtaja olisi voinut ottaa hillityn ja asiallisen kannnan ja tuoda ajatuksiaan julki sovinnaisin ja hyväksytyin keinoin, mutta kuinka tehokasta se olisi ollut? Kuinka moni olisi edes kuullut tai kiinnittänyt huomiota häneen ja hänen yhdistykseensä? Kuinka laajan joukon tietoisuuteen hän olisi päässyt? Ei varmasti ainakaan yhtä laajan kuin nyt, ja nyt ihmisillä on mielipide hänestä. Se mielipide ei välttämättä ole mitenkään mairitteleva, mutta ihmisillä ON mielipide hänestä. Ja se oli epäilemättä tarkoituskin.
Kyllä voi. Jos ihminen kirjoittaa HSn keskustelupalstalle ja laittaa nimensä alle Vapaaehtoisesti lapsettomat ry. hän kirjoittaa silloin yhdistyksen pj:n ominaisuudessa ja yhdistyksen hallituksen kantaa julistaen. Halltikuksen kannan muodostavat vuosikokouksess avalitut edustajat, aj ry:llä on joku "aatejulitus" tai vastaava, missä on selkeästi todettu miksi ry perustettu ja mitä se ajaa. Olen itse parinkkin ry:n jäsen ja toisen varapj. enkä ikinä kirjoittelisi <hesarin keksustelupalstalle yhdistyksen nimissä käyttämättä kirjettä ensin hallituksen kautta tai ainakin parin sen jäsenen kautta, tiedustellen, voiko heidän mielestään ry:n nimissä näin kirjoittaa. Ry:n nimissä kirjoitettu julkinen kirjoitus edustaa _aina_ ry:n virallista kantaa.
  Vastaa viestiin