| ihottuma
Minulla yhdistelmäehkäisypillerit liittyivät aurinkoihottumaan, ainakin näin olen itse päätellyt. Söin yasmineita. Heti seuraavana kesänä niiden aloittamisesta alkoi aurinkoihottuma. Todella kutisevaa, kirvelevää ihottumaa nousi iholle heti kun olin hetken ollut auringossa. Edes aurinkorasva (suojakerroin 50) ei auttanut, koko kesän piti suojata iho vaatteilla. Koskaan aikaisemmin en ollut saanut aurinkoihottumaa, enkä edes ollut erityisen herkkä palamaan. Hämmentyneenä yhtäkkiä alkaneesta tilanteesta kävin lääkärissä, hän ei mitään erityistä syytä ei osannut sanoa eikä maininnut sanallakaan e-pillereitä, en osannut itse silloin yhdistääkään pillereitä ja ihottumaa. Pakkausselosteessa ei ainakaan silloin ollut sanaakaan auringosta. Seuraavana kesänä sama ihottumahomma toistui, koko kuuman kesän kuljin taas pitkähihaisissa paidoissa ja huivi kaulassa. Sitten ennen seuraavaa kesää lopetin e-pillerit muista syistä. Odottelin kesää kauhulla, ja alkukesästä kokeilin pikkaisen altistaa ihoa auringolle. Yllätys oli suuri kun aurinkoihottumaa ei tullutkaan! Kesä meni mukavasti auringosta nauttien. Tajusin vasta jälkeenpäin, että e-pillerit olivat varmaan yhteydessä aurinkoihottumaan, koska se oli kestänyt vain ne kesät kun käytin pillereitä. Eipä ole kaduttanut pillereiden poisjättö.
|