| Re: Pusutaudin kestosta
Hei!
Olen pian 22-vuotias nuori nainen, ja minulla oli mononukleoosi keväällä. Ehdin sairastaa kuukauden ajan ennen kuin lääkärit keksivät, mikä minua vaivaa. Huvittavinta oli se, että parantumiseni alkoi heti sen jälkeen, kun varma diagnoosi oli saatu. Neljän viikon ajan olin siis todella kipeä, mutta erään viikonlopun aikana voimani alkoivat palata, ja yllättävän nopeasti aloin tuntea oloni terveeksi.
Minun mononukleoosiini pientä lisädramatiikkaa toi se, että yksi minua tutkineista lääkäreistä määräsi minulle antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen, ennen kuin mononukleoosi oli todettu. Tätä lääkettä ei olisi saanut ottaa samaan aikaan monon kanssa, ja sain kamalan ihottuman. Ihottuma kuitenkin laski kolmessa-neljässä päivässä, mutta kokemus oli silti aika hurja. Ihottuman iskettyä hakeuduin jälleen uudelle lääkärille, ja hän sitten käsitti heti, että kyse on mononukleoosista. Samalla kun ihottuma parani, aloin tuntea, että olen parantumassa muutenkin.
Minä en ole käynyt lääkärissä jälkeenpäin - juttelin kyllä hoitajan kanssa puhelimessa, mutta hän oli sitä mieltä, ettei minun tarvitse tulla uuteen verikokeeseen. Sitten vasta uudet kokeet olisivat olleet paikallaan, jos joitakin uusia oireita olisi alkanut ilmestyä.
En osaa sanoa, miten helposti jälkitauteja voi seurata, mutta lääkärin mukaan mitään hätää ei pitäisi olla, jos antaa sairauden parantua rauhassa. Varsinaisesti lääkäri ei kieltänyt minulta mitään, mutta omien voimien ja olon mukaan tietysti täytyy olla ja mennä. Entinen poikaystäväni oli saanut aikoinaan maksatulehduksen jälkitautina monosta, mutta tulehdus tietysti oireili niin selvästi, että hän oli heti ymmärtänyt lähteä lääkäriin ja paranikin ihan hyvin.
Toivon sinulle ja tyttärellesi paljon voimia ja pikaista paranemista! Tauti on inhottava, mutta onneksi se ei ole vakavimmasta päästä. Erään ystäväni ystävällä epäiltiin imukudossyöpää, ja sen jälkeen olen ollut kiitollinen siitä, että minun kohdalleni osui vain mononukleoosi. Yritän aina ajatella asioiden hyvät puolet...;)
Tsemppiä!
|