Yksittäinen viesti
09.11.06, 13:13   #14 (linkki)
Elisa
(Vierailija)

Onnistui hyvin

Kävin keväällä 2005 Lasik -leikkauksessa, Medilaserissa. Kaikki meni hyvin näkö oli hieman yli korjaantunut (ja on itseasiassa vieläkin, luokkaa +0,5) mutta olen siihen tottunut ja se ei haittaa. Aikaisemmin minulle loi -7 kummassakin silmässä, joten elämä on luksusta siihen aikaisempaan verrattuna.

Tänä vuonna keväällä kävin silmälääkärillä, joka huomasi verkkokalvoissani irtaumia. Ei muuta kuin jatkotutkimuksiin ja parin viikon päästä makasin leikkauspöydällä. Hupsis! Kummankin silmän verkkokalvoissa oli reikiä/ irtaumia jotka piti hoitaa kuntoo ajallaan. Jos verkkokalvot pääsevät irtoamaan on sokeutuminen viimeinen seuraus. Kolme eli silmälääkäri on sanonut, ettei Lasik-leikkauksella ole välttämättä tekemistä irtaumien kanssa, prosentit on hyvin pieniä 2,5% luokkaa. Useimmiten verkkokalvon irtaumat tulevat jos on paljon miinusta ja lasiainen joutuu venymään paljon, tällöin silmän rakenne on kovilla ja ei välttämättä kestä.

Uskon kuitenkin, että minulla monen tekijän yhteisvaikutuksesta verkkokalvot irtautuivat. Verkkokalvo voi irrota normaalielämässä iskusta, benji-hypystä...harvinaisia mutta todellisia. Lasik-leikkauksessahan silmään kohdistuu vastaavanlaista painetta. Lisäksi olin lyönyt pääni pari kertaa kunnolla.

Näen nyt ihan hyvin ja kaikki on kunnossa. Enkä halua pelotella tai mitään...Neuvona vaan se, että muistkaa tarkastuskäynneillä kysyä, että silmän pohjat ovat kunnossa. Minulla ei esimerkiksi ollut mitään oireita (salamoita, varjoja). Löydös tapahtui vahingossa, kun olin muilla asioilla lääkärissä.
  Vastaa viestiin