Yksittäinen viesti
19.01.07, 08:50   #26 (linkki)
.Amur.
(Vierailija)

Kyllä minäkin ajan autolla, aivan liikaa. Kun käynnistän pikkuisen Skodani, minun on helppo ajatella että tuottamani pakokaasu on kuitenkin niin merkityksetön tässä kokonaisuudessa. Minun on vaikeaa ajatella itseäni vaikuttajana tehdessäni pieniä valintojani.
Niin että kun valitsen mieluummin kalliimman kotimaisen vihanneksen tai vien hyväkuntoisia vaatteita tai tavaroita kirpputorille ja samalla ostan sieltä osan vaatteistani - olen tekopyhä jos esitän olevani jotenkin edistyksellinen yksilö tässä vaikuttamisasiassa. Kotini, jonka ikkunat ovat tiivistämättä, pysyy reippaasti lämmön puolella siitä huolimatta että elän alueella, jossa taloja lämmitetään suurin osa vuotta.

Ilman lämpötila on ihmisten talojen sisällä noussutkin reilusti enemmän kuin se on noussut ulkona.( Mummoni heräsi aikoinaan aamulla pistämään hellan pesään tulta sillä tupa oli niin kylmä että aamulla oli vesiämpäri pirtissä jäätynyt.)

Jätteen tuottamiseen voidaan vaikuttaa pääosin vain kansainvälisillä päätöksillä. Esimerkiksi tuotteiden ja niiden pakkausten uudelleenkäytettävyyttä voidaan lainsäädännöllä ohjata. Energian käytön ja tuottamisen vaihtoehdot ovat kansasta etäällä olevan päätöskoneiston hallinnassa.
Emme voi ajaa saasteettomilla autoilla ennen kuin niitä on saatavissa. Emme osaa valita tehokkainta ja ekologisinta tapaa lämmittää kotimme ennen kuin se meille kerrotaan ja tarvittavat laitteistot ja menetelmät on saatavissa kohtuullisen helposti.

Luultavasti ilmaston muutosta ehkäisevää politiikkaa yritetään ajaa niin, että (tuhlaileva) elämäntapamme pyritään säilyttämään. Esimerkiksi pyritään suodattamaan ilmastoon pääseviä kaasuja, lisäämään saasteetonta energiantuotantoa, kehittämään materiaalin kierrätystä. Samalla kulutuksen pitäisi vähintään pysyä ennallaan, mieluummin lisääntyä. Muutos vaatii valtavia investointeja, ne täytyy rahoittaa...

On totta että saastuttaja ja kulutusjuhlija ihminen on kasvoton JOKU, valtava hallitsematon, ahne hirviö, jota osa tahtomattani olen.
Ehkä ihmisen pitäisi ottaa esimerkkiä muurahaisista.
  Vastaa viestiin