Yksittäinen viesti
15.10.07, 19:20   #35 (linkki)
Pelisti
(Vierailija)

Vikaa ja vikaa ;)

Onhan noita pikku kulumavikoja tullut yli kymmenen vuoden aikana kaikenlaisia. Mutta ei niistä ole tullut itkettyä kun pelin korjaaminen on ollut aina edullista.

Oudot sammumiset loppuivat aikanaan moottorin ja rungon välisen maajohdon uusimisella, hinta taisi olla jotain 30 markkaa (5€). Valo-ongelmat lähtivät ja pysyivät poissa kun aloitin vuosittaisen CRC:n ruiskimisen johtoliittimiin.

Isompi koneremontti korjaamolla teetettynä vuonna 1995 maksoi hieman päälle 2500 markkaa (n. 416 €). Auto oli poissa käytöstä 2 viikkoa. Bensatankkikin piti uusia kun autolla oli ikää noin 10 vuotta. Taisipa siihen muutama sen aikainen satalappunen upota. Takarummut maksoivat aikanaan muistaakseni jotain 95 markkaa kappale.

Jakopään hihnakin kerran hajosi, ostin uuden Biltemasta ja vaihdoin itse, en muista hintaa mutta halpa se oli ja koneeseen ei tuosta vaurioita syntynyt. Hihnan ja vesipumpun olen kerran tuon jälkeen vaihdattanut huollon suosituksesta.

Normihuoltojen hinta on pyörinyt osineen siellä 50-200€ tuntumassa. Lisäksi on toki tullut vaihdatettua kertalleen iskarit, tarkkaa hintaa en muista, mutta töineen ja osineen se oli jotain 350 € luokkaa.

Kytkinremppaan upposi muutama talvi takaperin peräti 190€, se kun hajosi just omalle parkkipaikalle. Muihin töihin samana vuonna (jarrukengät takasylinterit ja letkujen uusimista) 250€.

Etujarrulevyt pantiin kanssa uusiksi muutama talvi sitten, maksoivat huollon kautta kokonaista 12€ kappale. Työ oli vähän kalliimpaa. Sitten viime talvena viimein oikean etupyörän laakeri piti vaihtaa. Hinta töineen jo peräti 100€???

Yli 20 vuotiaaksi ja 310'000 ajetuksi autoksi Ascona on vaatinut käsittämättömän vähän rahaa, vaikka pientä laittoa on jatkuvasti vähän ollutkin. Pahimmillaan noin 500 euroa olen vuoden aikana huoltoihin ja korjauksiin joutunut laittamaan, jos on jouduttu hitsauttamaan (joo kyllä ne pellitkin pikkuhiljaa menee). Useina vuosina olen selvinnyt myös noin 50€ öljynvaihdoin. Täyssynteettistä käytän muuten edelleen.

Olkoot Opel paska, mutta se on edelleen erittäin halpa paska eikä se haise pahalle ;). Tähänkään vanhukseen ei 11 vuoden aikana loppujen lopuksi ole uponnut kovin montaa tuhatlappusta, ja vielä se vaan sitkeästi kulkee. Tyytyväinen olen vaikka onkin vain ooppeli.
  Vastaa viestiin