|
Tosiasia on näin. Ensinnäkin pariskunnan sukusoluja ei voi käyttää, koska keinohedelmöitystä tai pariskunnan omia sukusoluja sisältävää alkiota ei siirretä kohdunvuokraajaan, ei yksityisellä eikä julkisella. Vaihtoehtona on siis vain kotihedelmöitys. Miten sen muuten oikein toteuttaa kun kohdunvuokraajan sukusoluilla ja peuhaamalla pariskunnan miehen kanssa? Tai jollakin koti -inseminaatiolla. Loppujen lopuksi tulos olisi se, että pariskunnan naisen sukusoluja ei edes lapsessa olisi, vaan kyseessä olisi kohdunvuokraajan ja pariskunnan miehen lapsi.
Suomessa ei aiemmin kohdunvuokrauksesta saanut maksaa mitään erillistä maksua vain raskausajan kulut. Nykyään kun on laitonta, niin on laitonta.
Lapsen vanhempi on hän, kuka lapsen synnyttää. Olisipa sitten kysymyksessä kenen sukusolut tahansa.Lapsen synnyttäjällä on siis oikeus muuttaa mielensä ja pitää lapsi, oli millaisia keskinäisiä sopimuksia tehty tai aiottu tehdä. Lain silmissä kun lapsi on hänen, ei pariskunnan tai kohtua tarvinneen pariskunnan. Itseasiassa jos kohdunvuokraukseen ryhdyttäisiin sen laittomuudesta huolimatta, niin edessä olisi adoptio. Muuten pariskunta ei lasta itselleen saisi, koska lapsi on synnyttäjän. Adoptio tapahtuu Suomessa sosiaalityöntekijäiden kautta, vaikka kyseessä olisi perheen sisäinen. Viimeistään siinä vaiheessa tulisi kohdunvuokraus ilmi. Ja näistä tapauksista sosiaalityöntekijät ovat velvollisia ilmoittamaan poliisille.
Ja jos kohdunvuokraaja on naimisissa, niin lapsi on automaattisesti hänen puolisonsa vaikka olisikin kyseessä kohdunvuokraus.
Itse en lapsettomuudestani huolimatta lähtisi kohtua vuokraamaan. Ensinnäkin haluamme lapsen yhdessä mieheni kanssa, en niin ettei minulla olisi asiassa osaa taikka arpaa. Adoptiossa (esim. kansainvälisessä) olemme yhdessä, mutta laittomassa kohdunvuokrauksessa emme.
Kohdunvuokrauksen epäonnistuessa on turha mennä hakemaan apua oikeuslaitokselta, koska silloin itse kertoo tehneensä rikoksen. Homma on laitonta. En voi edes uskoa että jotkut harkitsevat edes asiaa. Ja koska kyseessä on laiton touhu, niin mitkään paperit eivät edes olisi pitäviä. Laitonta se homma on joka tapauksessa vaikka mimmoisia papereista keskenään tehtäisi. Ne eivät kuitenkaan velvoittaisi ketään lain silmissä mihinkään.
Joten edelleen:
Kohdunvuokraus on laitonta.
|