Yksittäinen viesti
03.06.08, 13:10   #10 (linkki)
kaalimato
(Vierailija)

Lilian76:n kirjoitusta kommentoisin. Mielestäni sekä itse omaa asuntoaa myyvissä että välittäjissä on eroja. Osa välittäjistä on erittäin ammattitaidottomia jopa hinnoittelussa. Me myimme asuntomme itse, mutta pyysimme paria välittäjää arvioimaan asunnon hintaa. Jokainen arvioija astui sisään, vilkaisi paikat ja otti esiin listan hinnoista, joita alueen asunnoista oli saatu. Välittäjät eivät vaivautuneet tutustumaan asunto-osakeyhtiön papereihin, tehtyihin remontteihin, eikä siihen, miten varakas ja hyvin hoidettu yhtiö oli. Ainoa mikä määräsi, oli alueella toteutuneet hinnat. Jokainen voi itse katsoa alueella myytyjen asuntojen toteutuneita hintoja Ympäristöministeriön sivuilta, ei siihen välittäjää välikädeksi tarvita. Minusta on ammattitaidotonta ja jopa vähättälevää jättää hinnoittelussa huomiotta nämä tärkeät asiat. Niin ja välittäjää käytettäessä välityspalkkio lisätään yleensä hintaan, jolloin ostajahan se sitten yleensä maksaa :/

Siitä olen Lilianin kanssa samaa mieltä, että perässä laahaava omistaja/välittäjä on ärsyttävä. Itse pysyttelin asuntonäytöissä visusti taka-alalla ja vain tarvittaessa vastailin kysymyksiin. Omistajat, jotka myyvät asuntoaan itse, tietävät yleensä, että asunto on helppo myydä, ts. asunto on hyvässä kunnossa. Pommin myymiseen tarvitaankin yleensä välittäjä.

Mutta, kuten jo totesin, on välittäjissäkin ammattitaitoista porukkaa, mutta totuus on, että ongelmien koittaessa ovat välittäjät harvoin halukkaita yhteistyöhön. Esimerkkinä ystävämme, jotka ostivat vuosi sitten rivitaloasunnon, joka paljastui vähän aikaa sitten homeloukuksi. Eipä paljon välittäjää kiinnosta :( Itse saavat sotkut lakimiesten kanssa selvitellä!

Vastaa viestiin